Cor Brandsma: ‘ik wilde niet alleen maar op de winkel passen’

Vorige week werd bekend dat Brand Oil wordt overgenomen door Varo Energy. Cor Brandsma en Arjen Sietsma stonden samen meer dan tien jaar aan het roer van de tankstation-exploitant uit Zutphen. Tegen vakblad Tankpro vertellen ze waarom werd besloten om de ruim tachtig vestigingen te verkopen.

Het initiatief lag vooral bij de 58-jarige Sietsma. De mede-eigenaar van Brand Oil geeft aan buiten het werk diverse wensen en ambities te hebben. “Daarom ben ik op een gegeven moment naar Cor gestapt en heb gezegd dat ik overweeg te stoppen.”

“Op mijn leeftijd ga je nadenken over de toekomst. En als je kijkt naar de opvolging binnen het bedrijf zie je dat dat heel lastig wordt”, legt Sietsma uit. “Het wordt ook niet gemakkelijker in de tankstationbranche de komende jaren. Het is een uitdagende markt, een krimpmarkt.”

Kansen

“Er zijn zeker kansen, maar dan moet je blijven groeien of aansluiten bij een grotere partij. Het is een kwestie van eten of gegeten worden. Als je clusters wilt overnemen moet je geld hebben. En dan is het goed als je verder kunt binnen een kapitaalkrachtig bedrijf.”

Cor Brandsma is tien jaar jonger dan Sietsma en had zijn compagnon uit moeten kopen om zelfstandig te blijven. “Als we dezelfde positie willen houden die we nu hebben, moet je overnames doen”, aldus Brandsma. “Maar als ik Arjen moet uitkopen, wordt het lastiger om die deals te realiseren. En ik wil niet alleen maar op de winkel passen.”

Verkopen

In februari van dit jaar werd definitief besloten om het bedrijf te verkopen. Financieel adviesbureau Nielen Schuman werd in de arm genomen, waarna deze op zoek ging naar geïnteresseerde partijen. Er werd gesproken met diverse bedrijven, maar uiteindelijk trok Varo Energy aan het langste eind. De oliehandelaar is in Nederland vooral bekend van zijn Argos-locaties. Welk bedrag het bedrijf, met het hoofdkantoor in de Zwitserse plaats Cham, voor de tankstationketen heeft betaald is niet bekendgemaakt.

Beide eigenaren benadrukken dat de verkoop niet voortkomt uit financiële noodzaak. “Het bedrijf staat er goed voor”, meldt Sietsma. “Het besluit komt echt voort uit persoonlijke motieven.” Uit de gedeponeerde jaarcijfers bij de Kamer van Koophandel blijkt dat ook. Het nettoresultaat was vorig jaar 1,4 miljoen euro, een verdubbeling in vergelijking met het jaar ervoor en twee ton meer dan in 2013. Tevens bleef het aantal personeelsleden gelijk. Er zijn iets meer dan negentig medewerkers in dienst.

Geschiedenis

Brand Oil werd opgericht in 1982 door de vader van Brandsma, en tevens schoonvader van Sietsma. Laatstgenoemde besloot in 1986 om in dienst te treden bij het bedrijf. Een stap die Cor tien jaar later zou zetten. Twaalf jaar geleden vond een wisseling van eigendom plaats. Brandsma senior maakte plaats voor zijn zoon en schoonzoon. Beiden kregen vijftig procent van de aandelen in handen.

Voorlopig verandert er weinig door de deal. Het hoofdkantoor in Zutphen blijft bestaan, de merken Brand Oil en Amigo blijven op de luifel staan, alle personeelsleden worden mee overgenomen, evenals de ongeveer vijftien contracten met dealers.

Bemand

Begin vorig jaar besloot Argos, toen nog zelfstandig, alle tankshops en carwashlocaties af te stoten en alleen nog voorterreinen te exploiteren. Door de aankoop van de Brand Oil-stations krijgt het bedrijf toch weer bemande vestigingen in exploitatie. Desondanks zijn er geen plannen om op korte termijn de bemande locaties onbemand te maken.

Brandsma en Sietsma gaan na de overdracht begin volgend jaar de integratie van de tankstations binnen de Varo-organisatie begeleiden. Na de integratie van de tankstation-activiteiten en bijbehorende oliehandel zal Sietsma zich meer richten op zijn persoonlijke ambities, terwijl Brandsma actief wil blijven bij de overnemende partij. “Ik heb nog voldoende ambitie om bij Varo Energy verder te gaan. En zij staan daar voor open.”

Overnames en fusies

Al geruime tijd vinden in de tankstationbranche en oliehandel kleine en grote fusies en overnames plaats. Onder andere de lastige marktomstandigheden nopen diverse bedrijven tot dergelijke managementbesluiten. Bekijk hieronder een overzicht van enkele transacties van de afgelopen tijd:

2016

2015:

2014:

2013:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.