‘Wij vragen ons af of de Nederlandse insteek met betrekking tot het Klimaatakkoord, dat vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s nieuw verkocht mogen worden, wel haalbaar is. Het lijkt realistischer om daar, net als andere Europese landen, 2035 voor aan te houden.’
'positie in ev versterken'

Stephan Mangnus van Sakko Groep: ‘2035 realistischer voor verkoop alleen nieuwe elektrische auto’s’

Algemeen directeur Stephan Mangnus van Sakko Groep: 'Ik verwacht dat alle issues met betrekking tot het stroomnetwerk, aansluitingen en batterijen uiteindelijk worden opgelost.' Foto: ProMedia, 2024

‘Wij vragen ons af of de Nederlandse insteek met betrekking tot het Klimaatakkoord, dat vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s nieuw verkocht mogen worden, wel haalbaar is. Het lijkt realistischer om daar, net als andere Europese landen, 2035 voor aan te houden.’

Dat zegt algemeen directeur Stephan Mangnus van de Sakko Groep in gesprek met NOVE, de brancheorganisatie voor de zelfstandige brandstofhandel. Hoewel de levering van brandstoffen, smeermiddelen en exploitatie van tankstations ruim 90 procent van de totale jaaromzet van Sakko uitmaakt, heeft het bedrijf uit Bergen op Zoom ook een voortrekkersrol in de huidige energietransitie. Zo heeft het de activiteiten in de markt de laatste jaren fors verbreed en is het via Orange Charging en Efinance Belgium volop actief in de verkoop en exploitatie van laadvoorzieningen. Hoewel Mangnus EV als de voornaamste richting voor personenwagens en trucks ziet, baren de grenzen die het stroomnet blijkt te hebben hem zorgen. “EV wordt de voornaamste richting voor personenauto’s en trucks. Een belangrijke kanttekening daarbij is wel in welke mate het stroomnetwerk de ontwikkelingen bij kan houden en hoe de opslag in batterijen zich de komende jaren ontwikkelt om dat mede te faciliteren.”

Probleem

De huidige krapte op het stroomnet vertraagt volgens Mangnus dan ook de verdere uitrol van EV. “Dat is een serieus probleem. Het duurt steeds langer voordat aangevraagde netaansluitingen gerealiseerd kunnen worden. De oplossing vergt simpelweg tijd. Wij vragen ons inmiddels af of de Nederlandse insteek met betrekking tot het Klimaatakkoord, dat vanaf 2030 enkel nog elektrische auto’s nieuw verkocht mogen worden, wel haalbaar is. Het lijkt realistischer om daar, net als andere Europese landen, 2035 voor aan te houden.”

Positief

Toch ziet Mangnus de toekomst positief. “Ik verwacht dat alle issues met betrekking tot het stroomnetwerk, aansluitingen en batterijen uiteindelijk worden opgelost”, zegt hij tegen NOVE. “Want als je kijkt naar de ‘energie efficientie’ van EV versus traditionele brandstoffen en ook waterstof om ‘voortbeweging’ te realiseren, dan komt EV ruimschoots als meest efficiënt uit de bus. Daar wil en kan ik mijn ogen niet voor sluiten, ondanks onze huidige belangen in de brandstofbranche”, aldus Mangnus, die hard werkt aan een doelstelling die het bedrijf binnen drie jaar wil hebben gerealiseerd. “We streven naar een exploitatienetwerk van zesduizend laadpunten verdeeld over verschillende landen en segmenten. We liggen op schema om dat waar te maken. Daarnaast willen we onze positie in de verkoop van laadvoorzieningen versterken. En uiteraard blijven we een betrouwbare partner voor onze klanten, maar dat is al sinds 1906 onze doelstelling.”

(Bron: inNOVE)

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stephan Mangnus van Sakko Groep: ‘2035 realistischer voor verkoop alleen nieuwe elektrische auto’s’ | TankPro.nl
‘Wij vragen ons af of de Nederlandse insteek met betrekking tot het Klimaatakkoord, dat vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s nieuw verkocht mogen worden, wel haalbaar is. Het lijkt realistischer om daar, net als andere Europese landen, 2035 voor aan te houden.’
'positie in ev versterken'

Stephan Mangnus van Sakko Groep: ‘2035 realistischer voor verkoop alleen nieuwe elektrische auto’s’

Algemeen directeur Stephan Mangnus van Sakko Groep: 'Ik verwacht dat alle issues met betrekking tot het stroomnetwerk, aansluitingen en batterijen uiteindelijk worden opgelost.' Foto: ProMedia, 2024

‘Wij vragen ons af of de Nederlandse insteek met betrekking tot het Klimaatakkoord, dat vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s nieuw verkocht mogen worden, wel haalbaar is. Het lijkt realistischer om daar, net als andere Europese landen, 2035 voor aan te houden.’

Dat zegt algemeen directeur Stephan Mangnus van de Sakko Groep in gesprek met NOVE, de brancheorganisatie voor de zelfstandige brandstofhandel. Hoewel de levering van brandstoffen, smeermiddelen en exploitatie van tankstations ruim 90 procent van de totale jaaromzet van Sakko uitmaakt, heeft het bedrijf uit Bergen op Zoom ook een voortrekkersrol in de huidige energietransitie. Zo heeft het de activiteiten in de markt de laatste jaren fors verbreed en is het via Orange Charging en Efinance Belgium volop actief in de verkoop en exploitatie van laadvoorzieningen. Hoewel Mangnus EV als de voornaamste richting voor personenwagens en trucks ziet, baren de grenzen die het stroomnet blijkt te hebben hem zorgen. “EV wordt de voornaamste richting voor personenauto’s en trucks. Een belangrijke kanttekening daarbij is wel in welke mate het stroomnetwerk de ontwikkelingen bij kan houden en hoe de opslag in batterijen zich de komende jaren ontwikkelt om dat mede te faciliteren.”

Probleem

De huidige krapte op het stroomnet vertraagt volgens Mangnus dan ook de verdere uitrol van EV. “Dat is een serieus probleem. Het duurt steeds langer voordat aangevraagde netaansluitingen gerealiseerd kunnen worden. De oplossing vergt simpelweg tijd. Wij vragen ons inmiddels af of de Nederlandse insteek met betrekking tot het Klimaatakkoord, dat vanaf 2030 enkel nog elektrische auto’s nieuw verkocht mogen worden, wel haalbaar is. Het lijkt realistischer om daar, net als andere Europese landen, 2035 voor aan te houden.”

Positief

Toch ziet Mangnus de toekomst positief. “Ik verwacht dat alle issues met betrekking tot het stroomnetwerk, aansluitingen en batterijen uiteindelijk worden opgelost”, zegt hij tegen NOVE. “Want als je kijkt naar de ‘energie efficientie’ van EV versus traditionele brandstoffen en ook waterstof om ‘voortbeweging’ te realiseren, dan komt EV ruimschoots als meest efficiënt uit de bus. Daar wil en kan ik mijn ogen niet voor sluiten, ondanks onze huidige belangen in de brandstofbranche”, aldus Mangnus, die hard werkt aan een doelstelling die het bedrijf binnen drie jaar wil hebben gerealiseerd. “We streven naar een exploitatienetwerk van zesduizend laadpunten verdeeld over verschillende landen en segmenten. We liggen op schema om dat waar te maken. Daarnaast willen we onze positie in de verkoop van laadvoorzieningen versterken. En uiteraard blijven we een betrouwbare partner voor onze klanten, maar dat is al sinds 1906 onze doelstelling.”

(Bron: inNOVE)

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.