Rene van Munster, Multi Energy Markeur, directeur

Multi Energy over verkoop tankstations: ’Het was groeien of afstoten’

Met de voorgenomen verkoop van alle tankstations aan Haan komt er een einde aan het verhaal van Multi Energy als tankstation-exploitant. Volgens directeur Ruud van Munster had het bedrijf twee opties: het netwerk uitbreiden, óf de stations afstoten en focussen op andere onderdelen van moederbedrijf Markeur. Multi Energy heeft met de verkoop van de 35 stations gekozen voor die laatste optie. Van Munster legt uit waarom.

”We hebben een strategische analyse gemaakt over welke richting we op wilden als bedrijf. De lease-tak van Markeur groeit heel snel en daar willen we ons meer op richten. We hebben gemerkt dat we niet alle verschillende disciplines tegelijkertijd goed kunnen doen, zowel qua focus als qua aanwending van kapitaal”, aldus Van Munster.

Groeien

Multi Energy maakt namelijk deel uit van een bedrijf dat actief is in diverse andere sectoren, onder meer leasing en autodealer-activiteiten. ”In de tankstationmarkt is schaalgrootte essentieel. Het is dus nodig om te groeien. Dan moet je overnames doen, zoals wij enkele jaren geleden hebben gedaan met de aankoop van vijftien Esso-stations.”

Volgens de directeur was deze transactie echter niet genoeg. Verdere uitbreiding werd noodzakelijk geacht om een sterke positie te kunnen behouden in de toekomst. ”We konden niet blijven zitten in de positie waarin we zaten.”

Marges

In de branche staan de volumes onder druk en lopen de marges terug. Dat merkte de tankstation-exploitant uit Alphen aan den Rijn ook, waardoor het op een bepaald moment moest beslissen over de toekomst. ”Onze wortels liggen in de auto-industrie. We kiezen er nu voor om ons daar nog verder op te focussen.”

De afgelopen tijd vonden er diverse wijzigingen plaats in het netwerk van Multi Energy. Zo werden vorig jaar vier Shell-vestigingen in IJsselstein gekocht van Terberg. Daar stond tegenover dat er vijf stations werden overgedragen aan de Brabantse handelaar Sakko Commercial.

Netwerk

Twijfels over het rendement van het Multi Energy-netwerk wijst Van Munster van de hand. ”Er is in de afgelopen twee jaar veel geïnvesteerd in met name het Shell-deel van het netwerk en het is verder geoptimaliseerd met onder meer een aantal Esso Express-stations”, licht de directeur toe.

Tevens geeft hij aan dat onlangs één van de Multi Energy-vestigingen is uitgeroepen tot beste dealerstation van Nederland in het afgelopen jaar en dat een personeelslid van een locatie uit Nieuw-Vennep is verkozen tot beste Shell-medewerker 2014.

Uitbreiding

Multi Energy had enkele jaren geleden nog uitbreidingsplannen. Drie jaar geleden nam het Zuid-Hollandse bedrijf een deel van het Esso-netwerk over. Korte tijd later werd de ambitie uitgesproken om door te groeien naar een netwerk van zo’n tachtig vestigingen.

”Dat wilden we inderdaad”, zegt Van Munster. ”Je moet schaalgrootte hebben om in deze branche succesvol te zijn. Daarom moesten we op een gegeven moment een keuze maken of we door wilden gaan in deze sector.”

Op het hoogtepunt van de tankstation-avontuur stond de teller op iets meer dan veertig locaties. Het eerder genoemde aantal van tachtig is nooit gehaald en met de verkoop van de 35 overgebleven vestigingen houdt de tankstation-poot van Markeur op te bestaan. Van Munster zelf blijft wel actief voor het bedrijf uit Alphen aan den Rijn, als directeur van de holding.

Tom van Gurp

Lees ook: Haan neemt alle 35 tankstations over van Multi Energy

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Multi Energy over verkoop tankstations: ’Het was groeien of afstoten’ | TankPro.nl
Rene van Munster, Multi Energy Markeur, directeur

Multi Energy over verkoop tankstations: ’Het was groeien of afstoten’

Met de voorgenomen verkoop van alle tankstations aan Haan komt er een einde aan het verhaal van Multi Energy als tankstation-exploitant. Volgens directeur Ruud van Munster had het bedrijf twee opties: het netwerk uitbreiden, óf de stations afstoten en focussen op andere onderdelen van moederbedrijf Markeur. Multi Energy heeft met de verkoop van de 35 stations gekozen voor die laatste optie. Van Munster legt uit waarom.

”We hebben een strategische analyse gemaakt over welke richting we op wilden als bedrijf. De lease-tak van Markeur groeit heel snel en daar willen we ons meer op richten. We hebben gemerkt dat we niet alle verschillende disciplines tegelijkertijd goed kunnen doen, zowel qua focus als qua aanwending van kapitaal”, aldus Van Munster.

Groeien

Multi Energy maakt namelijk deel uit van een bedrijf dat actief is in diverse andere sectoren, onder meer leasing en autodealer-activiteiten. ”In de tankstationmarkt is schaalgrootte essentieel. Het is dus nodig om te groeien. Dan moet je overnames doen, zoals wij enkele jaren geleden hebben gedaan met de aankoop van vijftien Esso-stations.”

Volgens de directeur was deze transactie echter niet genoeg. Verdere uitbreiding werd noodzakelijk geacht om een sterke positie te kunnen behouden in de toekomst. ”We konden niet blijven zitten in de positie waarin we zaten.”

Marges

In de branche staan de volumes onder druk en lopen de marges terug. Dat merkte de tankstation-exploitant uit Alphen aan den Rijn ook, waardoor het op een bepaald moment moest beslissen over de toekomst. ”Onze wortels liggen in de auto-industrie. We kiezen er nu voor om ons daar nog verder op te focussen.”

De afgelopen tijd vonden er diverse wijzigingen plaats in het netwerk van Multi Energy. Zo werden vorig jaar vier Shell-vestigingen in IJsselstein gekocht van Terberg. Daar stond tegenover dat er vijf stations werden overgedragen aan de Brabantse handelaar Sakko Commercial.

Netwerk

Twijfels over het rendement van het Multi Energy-netwerk wijst Van Munster van de hand. ”Er is in de afgelopen twee jaar veel geïnvesteerd in met name het Shell-deel van het netwerk en het is verder geoptimaliseerd met onder meer een aantal Esso Express-stations”, licht de directeur toe.

Tevens geeft hij aan dat onlangs één van de Multi Energy-vestigingen is uitgeroepen tot beste dealerstation van Nederland in het afgelopen jaar en dat een personeelslid van een locatie uit Nieuw-Vennep is verkozen tot beste Shell-medewerker 2014.

Uitbreiding

Multi Energy had enkele jaren geleden nog uitbreidingsplannen. Drie jaar geleden nam het Zuid-Hollandse bedrijf een deel van het Esso-netwerk over. Korte tijd later werd de ambitie uitgesproken om door te groeien naar een netwerk van zo’n tachtig vestigingen.

”Dat wilden we inderdaad”, zegt Van Munster. ”Je moet schaalgrootte hebben om in deze branche succesvol te zijn. Daarom moesten we op een gegeven moment een keuze maken of we door wilden gaan in deze sector.”

Op het hoogtepunt van de tankstation-avontuur stond de teller op iets meer dan veertig locaties. Het eerder genoemde aantal van tachtig is nooit gehaald en met de verkoop van de 35 overgebleven vestigingen houdt de tankstation-poot van Markeur op te bestaan. Van Munster zelf blijft wel actief voor het bedrijf uit Alphen aan den Rijn, als directeur van de holding.

Tom van Gurp

Lees ook: Haan neemt alle 35 tankstations over van Multi Energy

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.