Dit was 2019: de meest gelezen artikelen op TankPro.nl

Wat gebeurde er in 2019 allemaal in de wereld van tankstations, convenience en carwash? Aan de hand van de tien meest gelezen artikelen nemen we je nog een keer mee door het jaar. Welk nieuws sprong eruit in 2019? En welke verhalen werden door jullie het vaakst aangeklikt? We zetten de top-10 van afgelopen jaar op een rijtje.

10. Lukoil opent nieuw paradepaardje in Hardinxveld-Giessendam

Lukoil opende afgelopen september een nieuwbouwlocatie op industrieterrein De Peulen in Hardinxveld-Giessendam, vlakbij de snelweg A15. De locatie heeft een royale shop en volop carwash-faciliteiten. De focus ligt op scherpe brandstofprijzen, goede koffie, verse broodjes en pizza. Klanten die hun auto willen verwennen, kunnen terecht in de rollover of in een van de twee wasboxen. “We richten ons niet alleen op de drie gebruikelijke type klanten – shoppers, zakelijke klanten en consumenten die willen tanken – maar ook op een vierde doelgroep: de mensen uit de directe omgeving. Ons station ligt immers vlakbij een bushalte en een carpoolparking”, aldus Svyatoslav Smoliyaninov, CEO van Lukoil West-Europa.

9. ‘Niet bij elke onbetaalde tankbon is er sprake van kwade opzet’

Het is wekelijkse kost bij elk tankstation: onbetaalde tankbonnen. Voor medewerkers achter de kassa is het afhandelen van deze bonnen meestal geen al te prettige bezigheid. Begin dit jaar besloot Fuel Services Nederland om het bedrijf SODA voortaan in te schakelen om de financiële schade die gepaard gaat met tanken zonder betalen te verhalen. Afgelopen september interviewden we Eveline van den Berg, werkzaam bij het BP-tankstation van Fuel Services Nederland aan de Marathonweg in Vlaardingen, en Niels van Os van SODA. Hoe groot is het probleem? En wat kun je ertegen doen?

8. Gevangenisstraffen opgelegd voor miljoenenfraude met biodiesel

De rechtbank Overijssel veroordeelde handelaar in biodiesel Cees B. eind augustus tot een gevangenisstraf van 2,5 jaar, waarvan tien maanden voorwaardelijk. De 51-jarige ondernemer uit Harderwijk heeft zich schuldig gemaakt aan witwassen en valsheid in geschrifte. Hij loog onder meer over de hoeveelheden biodiesel die zijn bedrijf op de markt bracht. Dat leverde hem miljoenen euro’s op. Twee medeverdachten, de 47-jarige vrouw van de hoofdverdachte en een 52-jarige man uit Wijhe, kregen van de rechter voorwaardelijke gevangenisstraffen en een taakstraf opgelegd. Een 54-jarige man uit Kampen werd vrijgesproken. Het biodieselbedrijf waar de vier verdachten aan zijn verbonden, moet bovendien een boete betalen van 400.000 euro.

7. Total slaat grote slag met overname van 23 tankstations van Sakko

In de tweede helft van december gaf de Autoriteit Consument en Markt groen licht voor de overname van 23 Sakko-locaties door Total Nederland. Een deel van de tankstations die nu nog in handen zijn van Sakko, staat al in de kleuren van Total en Total Express. De overige Sakko-stations zullen komende tijd omgebouwd worden. Stephan Mangnus, algemeen directeur van Sakko, liet weten content te zijn met de deal. “Onze contacten met Total zijn uitstekend en we trekken bij diverse projecten gezamenlijk op. Afgelopen tijd hebben we een aantal bemande en onbemande Total-locaties geopend. We willen onze activiteiten naast de bestaande activiteiten met de exploitatie van het brandstofopslagdepot, de tankstation-exploitatie en de B2B- en smeermiddelen-leveringen nog verder verbreden.”

6. Tankstations EG Group gaan ook dieselvervanger HVO aanbieden

In oktober werd bekend dat EG Retail, onderdeel van EG Group, wordt toegevoegd als nieuwe distributiepartner van de hernieuwbare diesel van Neste. Dat liet topman Carl Nyberg van het Finse olieconcern weten tijdens de opening van het nieuwe kantoor in Hoofddorp. De HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), waarmee een CO2-reductie van 90 procent kan worden gerealiseerd, zal eind dit jaar verkrijgbaar zijn bij meer dan zestig tankstations in Nederland. Andere distributeurs van de alternatieve brandstof zijn Future Fuels, Calpam SMD Olie en Tamoil Nederland.

5. Laadpalenoffensief van Shell is begonnen; 200 snelladers erbij

Het eerste snellaadstation van Ionity in Nederland werd afgelopen juni geopend. In samenwerking met Shell werden vier supersnelladers neergezet bij het tankstation aan de Lange Amerikaweg in Apeldoorn, bij de oprit en afrit van de snelweg A1. “Bij al onze grotere tankstations gaan we komende tijd snelle laadpalen plaatsen. Alleen in Nederland al tweehonderd”, beloofde Luitzen Kaspersma, Future Fuels Project Manager bij Shell Retail. Eind 2017 besloot Shell een samenwerking aan te gaan met Ionity. Ook andere grote partijen uit de sector, waaronder EG Group, Q8 en Tank und Rast, hebben zich bij de joint venture aangesloten.

4. Is koffie het nieuwe goud voor tankstations?

Bij de tankstations van De Haan Minerale Oliën wordt flink ingezet op koffie. Het is een van de belangrijkste pijlers van de Tony’s-formule. Om in te spelen op de veranderende eisen en wensen van de klant, werd de samenwerking opgezocht met Lavazza. Nicole in ’t Veld, marketing- en communicatiemanager bij De Haan (links), en Hilde van der Stoel, sales manager bij Lavazza Nederland (rechts), nemen ons in dit interview mee in de wereld van het nieuwe goud. Samen verzorgden ze ook een presentatie tijdens het Nationaal Tankstation Congres 2019. Het congres tijdens de Tankstation Vakbeurs in november stond volledig in het teken van de toekomst van de shop.

3. Bouw van tankstations voor waterstof begint op gang te komen

Over naar de topdrie van 2019. Het is misschien wel de heilige graal voor de toekomst van de tankstation-branche: waterstof. Geen vervuiling, geen lawaai en een actieradius van tussen de 500 en 700 kilometer. Bovendien neemt het tanken van de brandstof niet langer in beslag dan een paar minuten. Nog een groot voordeel: er is geen concurrentie voor tankstations van branchevreemde partijen zoals bij snellaadpalen wel het geval is. Toch kleeft er op dit moment nog een grote ‘maar’ aan dit verhaal. Anno 2019 is het inspelen op waterstof voor veel partijen in Nederland namelijk nog geen haalbare kaart. In dit artikel zetten we alle concrete plannen voor nieuwe tankstations voor waterstof op een rij. Is een revolutie nabij?

2. Invoering van E10 staat voor de deur, gevolgen voor de klant minimaal

Het heeft even geduurd, maar afgelopen oktober kwam het er dan toch eindelijk van. Tankstations met twee of meer tankinstallaties voor benzine zijn sinds 1 oktober verplicht om bij minimaal de helft van hun vulpistolen E10 aan te bieden. Aan deze benzine is tot maximaal 10 procent bio-ethanol toegevoegd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat startte samen met branche- en consumentenorganisaties, garagehouders en autofabrikanten een informatiecampagne om automobilisten te informeren over het rijden op E10. Voor de meeste klanten veranderde er vanaf oktober aan de pomp niets; het grootste deel van de benzineauto’s rijdt namelijk zonder problemen op E10. Voor voertuigen die dat niet kunnen, blijft er voldoende aanbod aan andere benzine beschikbaar. Klanten kunnen controleren of hun auto of motor uit de voeten kan met E10 op de website www.e10check.nl.

1. Veiling snelwegstations is doodsteek voor zelfstandige ondernemers

En dan over naar het artikel met de meeste kliks van 2019. Dat verhaal stond in het teken van de veiling van tankstations langs de snelweg die in september plaatsvond. Het venijn zat hem vooral in de staart tijdens de veiling die op 11 september in Den Haag in de agenda stond. Vissers Energy Group wist het huurrecht op locatie Deersels langs de A67 in de wacht te slepen voor een bedrag van ruim 9 miljoen euro. EG Retail ging aan de haal met locaties Ganzenven (A50) en De Weeren (A32), voor respectievelijk 11,5 miljoen en 2,9 miljoen euro. Het hoogste bedrag (22.395.000 euro) werd door Shell neergeteld voor het tankstation op verzorgingsplaats Hackelaar langs de A1 bij Muiden. Elk jaar worden de huurrechten geveild van een aantal tankstations langs Nederlandse snelwegen. De tankstations die onder de veilinghamer komen tijdens de veiling, worden voor een periode van 15 jaar toegekend.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.