Laadpalenoffensief van Shell is begonnen; 200 snelladers erbij

Het eerste snellaadstation van Ionity in Nederland is geopend. In samenwerking met Shell zijn vier supersnelladers neergezet bij het tankstation aan de Lange Amerikaweg in Apeldoorn, bij de oprit en afrit van de snelweg A1. “Bij al onze grotere tankstations gaan we komende tijd snelle laadpalen plaatsen. Alleen in Nederland al tweehonderd”, belooft Luitzen Kaspersma, Future Fuels Project Manager bij Shell Retail.

Het duurde even, maar de snelladers van Ionity zijn sinds vorige week ook in Nederland te vinden. Op de parkeerplaats van het Shell-tankstation in Apeldoorn-Zuid kunnen bestuurders hun elektrische auto opladen bij een van de vier ultrasnellaadpalen (CCS). Voor het gebruik van de laadpalen is geen abonnement nodig. Een laadbeurt kost 8 euro. “De CCS-laders (Combined Charging System) zijn voorbereid tot maximaal 350 kW. Daarnaast hebben we ook een 50 kW laadpaal geplaatst, waar elektrische auto’s naast CCS ook met Chademo snel kunnen laden en waar met AC geladen kan worden”, legt Kaspersma uit.

Eind 2017 besloot Shell een samenwerking aan te gaan met Ionity. Ook andere grote partijen uit de sector, waaronder EG Group, Q8 en Tank und Rast, hebben zich bij de joint venture aangesloten. Doel van dit samenwerkingsverband van de autofabrikanten BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen Group (VW, Audi, Porsche) is om een Europees netwerk van snelle laadmogelijkheden te realiseren langs de snelweg. Bij het Esso-station Tolnegen Noord langs de A1 bij Stroe zijn inmiddels ook twee Ionity-laders te vinden. In Sevenum en Bodegraven wordt op dit moment bovendien gewerkt aan het plaatsen van snellaadmogelijkheden.

Shell Recharge

“In totaal hebben we als Shell afgesproken om deze snelladers samen met Ionity neer te zetten bij tachtig Shell-tankstations in tien landen. Volgende maand worden er ook snelle laadpalen op twee van onze locaties in België in gebruik genomen.” Kaspersma benadrukt dat de samenwerking met Ionity losstaat van de tweehonderd Shell Recharge snelladers die Shell zelf in Nederland gaat plaatsen. Alle Shell Recharge-palen hebben een vermogen van minimaal 150 kW, hiermee kun je binnen 15 minuten opladen op groene energie. Binnen enkele weken zal een nieuw Shell-station in Tilburg worden geopend met dit type snelladers. “Het aantal elektrische auto’s neemt snel toe. De vraag naar snelle laadpalen daardoor ook. Daar springen we komende tijd flink op in, niet alleen in Nederland, maar ook in België en Frankrijk.”

(Lees het vervolg van het artikel onder de foto)

Luitzen Kaspersma (rechts) is werkzaam als Future Fuels Project Manager bij Shell Retail. Hij benadrukt dat de samenwerking met Ionity losstaat van de 200 snelladers die Shell zelf in Nederland gaat plaatsen.

Waterstof en LNG

Kaspersma houdt zich voor Shell Retail bezig met de brandstoffen van de toekomst. Behalve het plaatsen van snellaadpalen gaat het daarbij ook om andere alternatieven, vertelt hij. “Elektrische mobiliteit komt in rap tempo opzetten. Naast elektrische auto’s met een stekker zien wij ook grote kansen voor waterstof en zetten we in op LNG (vloeibaar aardgas) voor zwaar transport. Kortom, we leggen de focus op meerdere alternatieven. We willen de klant zoveel mogelijk alternatieven voorschotelen.”

Shell liet eerder al weten dat er in 2020 in Nederland minimaal twee eigen waterstofstations geopend gaan worden. Een derde komt bij Shell Green Planet vlak langs de A28 in Drenthe. Dit station wordt geëxploiteerd door ondernemer Edward Doorten. “We zijn inmiddels gestart met het aanvragen van vergunningen om waterstof op onze eigen locaties te mogen aanbieden en zijn daarvoor in gesprek met de overheden. Het is nog een nieuwe wereld, dat vergt meer tijd. Dat merken wij ook in het traject van de vergunningaanvraag. Er gelden andere regels dan voor een tankstation waar alleen traditionele brandstoffen worden verkocht.” Welke precieze tankstations Shell in gedachten heeft voor de uitbreiding met waterstof, wil Kaspersma nog niet verklappen. “Deze komen waarschijnlijk in de Randstad. Daar zien wij in eerste instantie de grootste mogelijkheden.”

Opkomst van elektrisch rijden

Het aantal elektrische auto’s neemt komende jaren naar verwachting in rap tempo toe. Een groot aantal autofabrikanten komt met nieuwe automodellen op de markt, waaronder ook veel compacte, betaalbare opties. Vorige week werd bekend dat de zesde generatie van de Opel Corsa ook zal worden verkocht met volledig elektrische aandrijving. Seat liet deze week weten dat het met een e-versie van de Mii, het zustermodel van de Volkswagen e-Up, op de markt komt.

Niet alleen tankstations zijn op dit moment bezig met het neerzetten van snelladers. Ook een groot aantal andere partijen stort zich op de laadpalenmarkt. McDonald’s is een samenwerking aangegaan met energiebedrijf Nuon/Vattenfall om te bouwen aan een netwerk van 50 kW-laadpalen. Bij elke McDrive-locatie – 168 in totaal – komt een snellaadpaal met twee laadpunten. Aanbieder Fastned heeft op dit moment dik tachtig snellaadstations in beheer. Bij vestigingen van Van der Valk en La Place zijn laadpalen bovendien steeds vaker gemeengoed. Shell doet er met tweehonderd snelladers komende tijd nog eens een flinke schep bovenop.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Laadpalenoffensief van Shell is begonnen; 200 snelladers erbij | TankPro.nl

Laadpalenoffensief van Shell is begonnen; 200 snelladers erbij

Het eerste snellaadstation van Ionity in Nederland is geopend. In samenwerking met Shell zijn vier supersnelladers neergezet bij het tankstation aan de Lange Amerikaweg in Apeldoorn, bij de oprit en afrit van de snelweg A1. “Bij al onze grotere tankstations gaan we komende tijd snelle laadpalen plaatsen. Alleen in Nederland al tweehonderd”, belooft Luitzen Kaspersma, Future Fuels Project Manager bij Shell Retail.

Het duurde even, maar de snelladers van Ionity zijn sinds vorige week ook in Nederland te vinden. Op de parkeerplaats van het Shell-tankstation in Apeldoorn-Zuid kunnen bestuurders hun elektrische auto opladen bij een van de vier ultrasnellaadpalen (CCS). Voor het gebruik van de laadpalen is geen abonnement nodig. Een laadbeurt kost 8 euro. “De CCS-laders (Combined Charging System) zijn voorbereid tot maximaal 350 kW. Daarnaast hebben we ook een 50 kW laadpaal geplaatst, waar elektrische auto’s naast CCS ook met Chademo snel kunnen laden en waar met AC geladen kan worden”, legt Kaspersma uit.

Eind 2017 besloot Shell een samenwerking aan te gaan met Ionity. Ook andere grote partijen uit de sector, waaronder EG Group, Q8 en Tank und Rast, hebben zich bij de joint venture aangesloten. Doel van dit samenwerkingsverband van de autofabrikanten BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen Group (VW, Audi, Porsche) is om een Europees netwerk van snelle laadmogelijkheden te realiseren langs de snelweg. Bij het Esso-station Tolnegen Noord langs de A1 bij Stroe zijn inmiddels ook twee Ionity-laders te vinden. In Sevenum en Bodegraven wordt op dit moment bovendien gewerkt aan het plaatsen van snellaadmogelijkheden.

Shell Recharge

“In totaal hebben we als Shell afgesproken om deze snelladers samen met Ionity neer te zetten bij tachtig Shell-tankstations in tien landen. Volgende maand worden er ook snelle laadpalen op twee van onze locaties in België in gebruik genomen.” Kaspersma benadrukt dat de samenwerking met Ionity losstaat van de tweehonderd Shell Recharge snelladers die Shell zelf in Nederland gaat plaatsen. Alle Shell Recharge-palen hebben een vermogen van minimaal 150 kW, hiermee kun je binnen 15 minuten opladen op groene energie. Binnen enkele weken zal een nieuw Shell-station in Tilburg worden geopend met dit type snelladers. “Het aantal elektrische auto’s neemt snel toe. De vraag naar snelle laadpalen daardoor ook. Daar springen we komende tijd flink op in, niet alleen in Nederland, maar ook in België en Frankrijk.”

(Lees het vervolg van het artikel onder de foto)

Luitzen Kaspersma (rechts) is werkzaam als Future Fuels Project Manager bij Shell Retail. Hij benadrukt dat de samenwerking met Ionity losstaat van de 200 snelladers die Shell zelf in Nederland gaat plaatsen.

Waterstof en LNG

Kaspersma houdt zich voor Shell Retail bezig met de brandstoffen van de toekomst. Behalve het plaatsen van snellaadpalen gaat het daarbij ook om andere alternatieven, vertelt hij. “Elektrische mobiliteit komt in rap tempo opzetten. Naast elektrische auto’s met een stekker zien wij ook grote kansen voor waterstof en zetten we in op LNG (vloeibaar aardgas) voor zwaar transport. Kortom, we leggen de focus op meerdere alternatieven. We willen de klant zoveel mogelijk alternatieven voorschotelen.”

Shell liet eerder al weten dat er in 2020 in Nederland minimaal twee eigen waterstofstations geopend gaan worden. Een derde komt bij Shell Green Planet vlak langs de A28 in Drenthe. Dit station wordt geëxploiteerd door ondernemer Edward Doorten. “We zijn inmiddels gestart met het aanvragen van vergunningen om waterstof op onze eigen locaties te mogen aanbieden en zijn daarvoor in gesprek met de overheden. Het is nog een nieuwe wereld, dat vergt meer tijd. Dat merken wij ook in het traject van de vergunningaanvraag. Er gelden andere regels dan voor een tankstation waar alleen traditionele brandstoffen worden verkocht.” Welke precieze tankstations Shell in gedachten heeft voor de uitbreiding met waterstof, wil Kaspersma nog niet verklappen. “Deze komen waarschijnlijk in de Randstad. Daar zien wij in eerste instantie de grootste mogelijkheden.”

Opkomst van elektrisch rijden

Het aantal elektrische auto’s neemt komende jaren naar verwachting in rap tempo toe. Een groot aantal autofabrikanten komt met nieuwe automodellen op de markt, waaronder ook veel compacte, betaalbare opties. Vorige week werd bekend dat de zesde generatie van de Opel Corsa ook zal worden verkocht met volledig elektrische aandrijving. Seat liet deze week weten dat het met een e-versie van de Mii, het zustermodel van de Volkswagen e-Up, op de markt komt.

Niet alleen tankstations zijn op dit moment bezig met het neerzetten van snelladers. Ook een groot aantal andere partijen stort zich op de laadpalenmarkt. McDonald’s is een samenwerking aangegaan met energiebedrijf Nuon/Vattenfall om te bouwen aan een netwerk van 50 kW-laadpalen. Bij elke McDrive-locatie – 168 in totaal – komt een snellaadpaal met twee laadpunten. Aanbieder Fastned heeft op dit moment dik tachtig snellaadstations in beheer. Bij vestigingen van Van der Valk en La Place zijn laadpalen bovendien steeds vaker gemeengoed. Shell doet er met tweehonderd snelladers komende tijd nog eens een flinke schep bovenop.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.