Veiling snelwegstations is doodsteek voor zelfstandige ondernemers

Het venijn zat hem in de staart tijdens de veiling van tankstations die woensdag in Den Haag op het programma stond. Vissers Energy Group wist het huurrecht op locatie Deersels langs de A67 in de wacht te slepen voor een bedrag van ruim 9 miljoen euro. EG Retail ging aan de haal met locaties Ganzenven (A50) en De Weeren (A32), voor respectievelijk 11,5 miljoen en 2,9 miljoen euro. Het hoogste bedrag (22.395.000 euro) werd door Shell neergeteld voor het tankstation op verzorgingsplaats Hackelaar langs de A1 bij Muiden. De zelfstandige ondernemers kwamen er woensdag in dit geweld niet aan te pas. 

De veilingen zijn de doodsteek voor particuliere tankstation-ondernemers langs de snelweg. Die conclusie kan getrokken worden na een blik op de uitslag. Alle drie ondernemers moesten het onderspit delven in hun strijd tegen de grote oliemaatschappijen. Naast het tankstation langs de A1 bij Muiden, waren ook de twee nieuw verworven locaties van EG Retail langs de A50 en de A32 voorheen nog in handen van particulieren.

Na de klapper in het begin verliep de veiling lange tijd redelijk voorspelbaar. De zittende huurders wisten hun locaties te behouden. Van de negentien tankstations wist EG Retail er uiteindelijk zes binnen te slepen. Ook voor Shell kwam de teller uit op zes locaties. Tamoil Nederland behield De Smarpot in het hoge noorden langs de A32 en BP locatie Coosenhoek langs de N57.

Goede dag

Vissers Energy Group deed goede zaken en wist naast de nieuw verworven locatie langs de A67 ook Middelaar langs de A1 te behouden. Als zittende huurder bood Vissers ruim 7,6 miljoen euro. De Haan Tankstations bood iets meer dan 6,8 miljoen euro voor ‘t Loo langs de A28. Total Nederland behield z’n twee stations: Vliedberg (A58) en Aalscholver (A6).

Er waren dit keer alleen tankstations die voor de eerste keer werden geveild. Bestaande concessiehouders kunnen daarbij nog gebruikmaken van de topdeelregeling. Deze regeling bevoordeelt de partij die het tankstation exploiteert, waardoor deze gemakkelijker een hoger bod kan doen. Bij een tweede veilingronde valt dit voordeel weg.

Periode van 15 jaar

Elk jaar worden de huurrechten geveild van tankstations langs Nederlandse snelwegen. De veilingen zijn in het leven geroepen om de concurrentie langs de snelweg te bevorderen en het aanbod voor de klant interessanter te maken. In de praktijk blijkt echter dat vooral de grote maatschappijen een gooi kunnen doen naar de locaties. De tankstations die onder de veilinghamer komen tijdens de veiling, worden voor een periode van 15 jaar toegekend. De nieuwe huurder mag op de locatie gebouwen en andere werken aanbrengen. Voor de al aanwezige opstallen en andere werken moet bij de eerste veilingronde een vergoeding betaald worden aan de bestaande wederpartij van de Staat.

Uitslag veiling:

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Veiling snelwegstations is doodsteek voor zelfstandige ondernemers | TankPro.nl

Veiling snelwegstations is doodsteek voor zelfstandige ondernemers

Het venijn zat hem in de staart tijdens de veiling van tankstations die woensdag in Den Haag op het programma stond. Vissers Energy Group wist het huurrecht op locatie Deersels langs de A67 in de wacht te slepen voor een bedrag van ruim 9 miljoen euro. EG Retail ging aan de haal met locaties Ganzenven (A50) en De Weeren (A32), voor respectievelijk 11,5 miljoen en 2,9 miljoen euro. Het hoogste bedrag (22.395.000 euro) werd door Shell neergeteld voor het tankstation op verzorgingsplaats Hackelaar langs de A1 bij Muiden. De zelfstandige ondernemers kwamen er woensdag in dit geweld niet aan te pas. 

De veilingen zijn de doodsteek voor particuliere tankstation-ondernemers langs de snelweg. Die conclusie kan getrokken worden na een blik op de uitslag. Alle drie ondernemers moesten het onderspit delven in hun strijd tegen de grote oliemaatschappijen. Naast het tankstation langs de A1 bij Muiden, waren ook de twee nieuw verworven locaties van EG Retail langs de A50 en de A32 voorheen nog in handen van particulieren.

Na de klapper in het begin verliep de veiling lange tijd redelijk voorspelbaar. De zittende huurders wisten hun locaties te behouden. Van de negentien tankstations wist EG Retail er uiteindelijk zes binnen te slepen. Ook voor Shell kwam de teller uit op zes locaties. Tamoil Nederland behield De Smarpot in het hoge noorden langs de A32 en BP locatie Coosenhoek langs de N57.

Goede dag

Vissers Energy Group deed goede zaken en wist naast de nieuw verworven locatie langs de A67 ook Middelaar langs de A1 te behouden. Als zittende huurder bood Vissers ruim 7,6 miljoen euro. De Haan Tankstations bood iets meer dan 6,8 miljoen euro voor ‘t Loo langs de A28. Total Nederland behield z’n twee stations: Vliedberg (A58) en Aalscholver (A6).

Er waren dit keer alleen tankstations die voor de eerste keer werden geveild. Bestaande concessiehouders kunnen daarbij nog gebruikmaken van de topdeelregeling. Deze regeling bevoordeelt de partij die het tankstation exploiteert, waardoor deze gemakkelijker een hoger bod kan doen. Bij een tweede veilingronde valt dit voordeel weg.

Periode van 15 jaar

Elk jaar worden de huurrechten geveild van tankstations langs Nederlandse snelwegen. De veilingen zijn in het leven geroepen om de concurrentie langs de snelweg te bevorderen en het aanbod voor de klant interessanter te maken. In de praktijk blijkt echter dat vooral de grote maatschappijen een gooi kunnen doen naar de locaties. De tankstations die onder de veilinghamer komen tijdens de veiling, worden voor een periode van 15 jaar toegekend. De nieuwe huurder mag op de locatie gebouwen en andere werken aanbrengen. Voor de al aanwezige opstallen en andere werken moet bij de eerste veilingronde een vergoeding betaald worden aan de bestaande wederpartij van de Staat.

Uitslag veiling:

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.