De opkomst van elektrische auto’s zorgt ervoor dat in de binnenstad (snel)laadpalen in hoog tempo het straatbeeld bepalen. Dit is tegen het zere been van liefhebbers van historische binnensteden. Alkmaar heeft hiervoor nu een oplossing: de Noord-Hollandse plaats heeft de eerste ‘laadtaarn’ in gebruik genomen.
'past in straatbeeld'

Laadpalen die binnenstad ontsieren? Daarvoor heeft Alkmaar nu de ‘laadtaarn’

De laadtaarn aan de Nieuwlandersingel in Alkmaar biedt twee elektrische oplaadpunten in een bestaande straatlantaarn. Foto: TotalEnergies, 2023

De opkomst van elektrische auto’s zorgt ervoor dat in de binnenstad (snel)laadpalen in hoog tempo het straatbeeld bepalen. Dit is tegen het zere been van liefhebbers van historische binnensteden. Alkmaar heeft hiervoor nu een oplossing: de Noord-Hollandse plaats heeft de eerste ‘laadtaarn’ in gebruik genomen.

Hoe maken we mooie, oude binnensteden geschikt voor elektrische voertuigen zonder het unieke karakter van de stad te verliezen? Deze vraag stelde TotalEnergies zichzelf. In binnensteden is er niet alleen vaak weinig ruimte voor laadpunten, ze passen ook meestal niet in het historische straatbeeld. Dit betekent dat er slim moet worden omgegaan met bestaande voorzieningen en infrastructuur. De gemeente Alkmaar en TotalEnergies vonden een oplossing in de ‘laadtaarn’. De eerste laadpaal in de vorm van een historisch uitziende lantaarnpaal is deze week in gebruik genomen op het talud van de Nieuwlandersingel, aan de rand van de historische binnenstad van Alkmaar.

Niet apart aangestuurd

De Alkmaarse laadtaarn biedt twee elektrische oplaadpunten in een bestaande straatlantaarn. Aan de laadpaal kunnen niet alleen personenauto’s, maar ook boten elektrisch laden. Ondanks de dubbelfunctie van de laadtaarn, maakt hij deel uit van de bestaande laadinfrastructuur. Dit houdt in dat de laadtaarn niet apart wordt aangestuurd of geëxploiteerd, maar zoals een reguliere laadpaal kan worden beheerd. Leverancier CityCharge zorgde voor de juiste kleur en vormgeving, zodat hij perfect in het straatbeeld tussen de andere lantaarns past.

“Toekomst en verleden komen hier bij elkaar door te moderniseren en tegelijkertijd het bewaren van het historisch stadsgezicht”, zei wethouder Duurzaamheid Christian Schouten bij de ingebruikname. “Deze initiatieven helpen Alkmaarders om klimaatneutraal te worden.”
De laadtaarn is een proefproject en is vergoed met Europese subsidie via POCITYF.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Laadpalen die binnenstad ontsieren? Daarvoor heeft Alkmaar nu de ‘laadtaarn’ | TankPro.nl
De opkomst van elektrische auto’s zorgt ervoor dat in de binnenstad (snel)laadpalen in hoog tempo het straatbeeld bepalen. Dit is tegen het zere been van liefhebbers van historische binnensteden. Alkmaar heeft hiervoor nu een oplossing: de Noord-Hollandse plaats heeft de eerste ‘laadtaarn’ in gebruik genomen.
'past in straatbeeld'

Laadpalen die binnenstad ontsieren? Daarvoor heeft Alkmaar nu de ‘laadtaarn’

De laadtaarn aan de Nieuwlandersingel in Alkmaar biedt twee elektrische oplaadpunten in een bestaande straatlantaarn. Foto: TotalEnergies, 2023

De opkomst van elektrische auto’s zorgt ervoor dat in de binnenstad (snel)laadpalen in hoog tempo het straatbeeld bepalen. Dit is tegen het zere been van liefhebbers van historische binnensteden. Alkmaar heeft hiervoor nu een oplossing: de Noord-Hollandse plaats heeft de eerste ‘laadtaarn’ in gebruik genomen.

Hoe maken we mooie, oude binnensteden geschikt voor elektrische voertuigen zonder het unieke karakter van de stad te verliezen? Deze vraag stelde TotalEnergies zichzelf. In binnensteden is er niet alleen vaak weinig ruimte voor laadpunten, ze passen ook meestal niet in het historische straatbeeld. Dit betekent dat er slim moet worden omgegaan met bestaande voorzieningen en infrastructuur. De gemeente Alkmaar en TotalEnergies vonden een oplossing in de ‘laadtaarn’. De eerste laadpaal in de vorm van een historisch uitziende lantaarnpaal is deze week in gebruik genomen op het talud van de Nieuwlandersingel, aan de rand van de historische binnenstad van Alkmaar.

Niet apart aangestuurd

De Alkmaarse laadtaarn biedt twee elektrische oplaadpunten in een bestaande straatlantaarn. Aan de laadpaal kunnen niet alleen personenauto’s, maar ook boten elektrisch laden. Ondanks de dubbelfunctie van de laadtaarn, maakt hij deel uit van de bestaande laadinfrastructuur. Dit houdt in dat de laadtaarn niet apart wordt aangestuurd of geëxploiteerd, maar zoals een reguliere laadpaal kan worden beheerd. Leverancier CityCharge zorgde voor de juiste kleur en vormgeving, zodat hij perfect in het straatbeeld tussen de andere lantaarns past.

“Toekomst en verleden komen hier bij elkaar door te moderniseren en tegelijkertijd het bewaren van het historisch stadsgezicht”, zei wethouder Duurzaamheid Christian Schouten bij de ingebruikname. “Deze initiatieven helpen Alkmaarders om klimaatneutraal te worden.”
De laadtaarn is een proefproject en is vergoed met Europese subsidie via POCITYF.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.