Niet Londen, New York of Peking heeft het allergrootste laadplein ter wereld, die eer is weggelegd voor het Zuid-Duitse stadje Merklingen. Direct bij het treinstationnetje van de plaats tussen Stuttgart en Ulm opende afgelopen november een immense park & ride-locatie met liefst 259 laadplekken.
'grote stap'

Niet China heeft ’s werelds grootste laadplein, maar Duitse plaats Merklingen

Bij het tweeduizend inwoners tellende Duitse plaatsje Merklingen bevindt zich 's werelds grootste laadplein voor elektrisch vervoer met ruimte voor liefst 259 laadplekken. Foto: ProMedia, 2024

Niet Londen, New York of Peking heeft het allergrootste laadplein ter wereld, die eer is weggelegd voor het Zuid-Duitse stadje Merklingen. Direct bij het treinstationnetje van de plaats tussen Stuttgart en Ulm opende afgelopen november een immense park & ride-locatie met liefst 259 laadplekken voor elektrische vervoersmiddelen.

In september vorig jaar kwam het nieuws naar buiten dat Shell bij het vliegveld van de Chinese stad Shenzhen het grootste laadplein ter wereld had geopend voor elektrische voertuigen. Het Shell Recharge Shenzhen Airport EV Station voorzag tijdens de proefperiode dagelijks meer dan 3300 EV’s van stroom. Het station wordt gerund door Shenzhen Shell en BYD Electric Vehicle Investment Company Limited, een joint venture tussen Shell en BYD. Naast e-mobiliteitsdiensten biedt het station een Shell Select-petrolshop, een Shell Café, verkoopautomaten en een bestuurderslounge. Toch blijkt dit niet het grootste laadplein voor EV ter wereld te zijn. Die eer gaat naar het iets minder mondaine Merklingen in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg, een plaats met zo’n tweeduizend inwoners. Hier opende in oktober 2023 een immense park & ride-locatie met in totaal 259 laadplekken, ofwel precies eentje meer dan die bij Shenzhen Airport.

Met de trein

Het laadpark in Merklingen (foto) is bedoeld voor mensen die vanuit deze regio naar Ulm en Stuttgart reizen. Het laadplein ligt dan ook op een paar passen afstand van een treinstation waar vandaan heel Duitsland per trein bereikbaar is. Dit maakt dat bezitters van een EV hun voertuig op het laadpark aan de laadpaal leggen, om vervolgens hun reis per trein verder te vervolgen. Het project werd uitgevoerd door twaalf gemeenten, gestructureerd als de Schwäbische Alb Regionale Vereniging, de deelstaat Baden-Württemberg en Deutsche Bahn. De in Merklingen geïnstalleerde laders leveren bij AC-laden maximaal 11 kW. De meeste gebruikers laten hun auto voor langere tijd op de geheel overdekte locatie staan, wat volgens de initiatiefnemers een effectieve oplaadervaring mogelijk maakt.

Grote stap

De daken van de parkeerplaatsen zijn bedekt met fotovoltaïsche panelen die energie aan de laders en het elektriciteitsnet leveren. Klaus Kauffman, burgemeester van Laichingen en voorzitter van de regionale vereniging Schwäbische Alb, gelooft dat dit soort locaties een grote stap zijn in de richting van de mobiliteitsrevolutie. De parkeerplaats biedt ook barrièrevrije betalingen. Hectronic, een technologieleverancier uit het Zwarte Woud, leverde buitenbetaalterminals die opladen net zo eenvoudig maken als tanken. De laad- en factureringsoplossing voldoet aan de nieuwe kalibratiewet van Duitsland.

Uitdaging

Met een aandeel van ongeveer een vijfde van alle nieuwe auto’s werden er vorig jaar in Duitsland 524.219 nieuwe, volledig elektrische auto’s geregistreerd. De groei vertraagde ten opzichte van 2022 als gevolg van het afbouwen van de staatssteun. Het doel van de regering en toonaangevende autofabrikanten om tegen 2030 minstens vijftien miljoen elektrische voertuigen in Duitsland te hebben, lijkt een uitdaging.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Niet China heeft ’s werelds grootste laadplein, maar Duitse plaats Merklingen | TankPro.nl
Niet Londen, New York of Peking heeft het allergrootste laadplein ter wereld, die eer is weggelegd voor het Zuid-Duitse stadje Merklingen. Direct bij het treinstationnetje van de plaats tussen Stuttgart en Ulm opende afgelopen november een immense park & ride-locatie met liefst 259 laadplekken.
'grote stap'

Niet China heeft ’s werelds grootste laadplein, maar Duitse plaats Merklingen

Bij het tweeduizend inwoners tellende Duitse plaatsje Merklingen bevindt zich 's werelds grootste laadplein voor elektrisch vervoer met ruimte voor liefst 259 laadplekken. Foto: ProMedia, 2024

Niet Londen, New York of Peking heeft het allergrootste laadplein ter wereld, die eer is weggelegd voor het Zuid-Duitse stadje Merklingen. Direct bij het treinstationnetje van de plaats tussen Stuttgart en Ulm opende afgelopen november een immense park & ride-locatie met liefst 259 laadplekken voor elektrische vervoersmiddelen.

In september vorig jaar kwam het nieuws naar buiten dat Shell bij het vliegveld van de Chinese stad Shenzhen het grootste laadplein ter wereld had geopend voor elektrische voertuigen. Het Shell Recharge Shenzhen Airport EV Station voorzag tijdens de proefperiode dagelijks meer dan 3300 EV’s van stroom. Het station wordt gerund door Shenzhen Shell en BYD Electric Vehicle Investment Company Limited, een joint venture tussen Shell en BYD. Naast e-mobiliteitsdiensten biedt het station een Shell Select-petrolshop, een Shell Café, verkoopautomaten en een bestuurderslounge. Toch blijkt dit niet het grootste laadplein voor EV ter wereld te zijn. Die eer gaat naar het iets minder mondaine Merklingen in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg, een plaats met zo’n tweeduizend inwoners. Hier opende in oktober 2023 een immense park & ride-locatie met in totaal 259 laadplekken, ofwel precies eentje meer dan die bij Shenzhen Airport.

Met de trein

Het laadpark in Merklingen (foto) is bedoeld voor mensen die vanuit deze regio naar Ulm en Stuttgart reizen. Het laadplein ligt dan ook op een paar passen afstand van een treinstation waar vandaan heel Duitsland per trein bereikbaar is. Dit maakt dat bezitters van een EV hun voertuig op het laadpark aan de laadpaal leggen, om vervolgens hun reis per trein verder te vervolgen. Het project werd uitgevoerd door twaalf gemeenten, gestructureerd als de Schwäbische Alb Regionale Vereniging, de deelstaat Baden-Württemberg en Deutsche Bahn. De in Merklingen geïnstalleerde laders leveren bij AC-laden maximaal 11 kW. De meeste gebruikers laten hun auto voor langere tijd op de geheel overdekte locatie staan, wat volgens de initiatiefnemers een effectieve oplaadervaring mogelijk maakt.

Grote stap

De daken van de parkeerplaatsen zijn bedekt met fotovoltaïsche panelen die energie aan de laders en het elektriciteitsnet leveren. Klaus Kauffman, burgemeester van Laichingen en voorzitter van de regionale vereniging Schwäbische Alb, gelooft dat dit soort locaties een grote stap zijn in de richting van de mobiliteitsrevolutie. De parkeerplaats biedt ook barrièrevrije betalingen. Hectronic, een technologieleverancier uit het Zwarte Woud, leverde buitenbetaalterminals die opladen net zo eenvoudig maken als tanken. De laad- en factureringsoplossing voldoet aan de nieuwe kalibratiewet van Duitsland.

Uitdaging

Met een aandeel van ongeveer een vijfde van alle nieuwe auto’s werden er vorig jaar in Duitsland 524.219 nieuwe, volledig elektrische auto’s geregistreerd. De groei vertraagde ten opzichte van 2022 als gevolg van het afbouwen van de staatssteun. Het doel van de regering en toonaangevende autofabrikanten om tegen 2030 minstens vijftien miljoen elektrische voertuigen in Duitsland te hebben, lijkt een uitdaging.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.