AVIA Volt en transportbedrijf Brink XL starten in april aan de De Bleek in het Overijsselse Enter met de bouw van wat volgens beide bedrijven ‘het grootste openbare trucklaadplein van Nederland’ wordt. Na oplevering van de eerste fase zal er door zes trucks tegelijk kunnen worden geladen met een vermogen van 400 kW.
'toont onze ambities'

AVIA Volt en Brink XL realiseren ‘grootste trucklaadplein van ons land’

Bart Leussink van AVIA Volt (l.) en Henk Brink van Brink XL geven het startsein voor de bouw van wat het grootste openbare trucklaadplein van Nederland moet worden. Foto: AVIA Volt, 2024

AVIA Volt en transportbedrijf Brink XL starten in april aan de De Bleek in het Overijsselse Enter met de bouw van wat volgens beide bedrijven ‘het grootste openbare trucklaadplein van Nederland’ wordt. Na oplevering van de eerste fase zal er door zes trucks tegelijk kunnen worden geladen met een vermogen van 400 kW.

Het laadplein wordt gerealiseerd voor het pand van Brink XL. Momenteel wordt deze ruimte nog gebruikt als parkeerplaats voor personeel van het transportbedrijf dat gespecialiseerd is in distributie van lengtegoederen. “Na uitvoerige besprekingen en het opzetten van de samenwerking met AVIA Volt, zijn we trots om eindelijk dit geweldige nieuws te kunnen delen”, zegt directeur Henk Brink van Brink XL. De samenwerking tussen de twee Twentse familiebedrijven komt niet uit de lucht vallen. AVIA Weghorst, waar AVIA Volt onderdeel van uitmaakt, levert al jaren de brandstoffen bij Brink XL. “We hebben al jaren een fijne samenwerking, waarbij AVIA ook echt met ons meedenkt in de verduurzaming van onze brandstoffen en het wagenpark. De bouw van dit laadplein sluit perfect aan bij onze ambities in de huidige energietransitie”, aldus Brink.

Twee fases

De bouw van het laadplein wordt opgedeeld in in twee fases. “De markt voor elektrische trucks zal de komende jaren groeien en daarmee ook de laadbehoefte”, licht directeur Bart Leussink van AVIA Volt toe. “Met de eerste fase van zes laadplekken kunnen we de komende tijd voorzien in die behoefte. De tweede fase richt zich op hogere laadsnelheden, een uitbreiding tot maximaal tien laadpunten en de integratie met eigen opslag en opwek van energie. Het slim aansturen van energiestromen zal daarbij een centrale rol spelen.”

Dynamisch vermogen

Het laadplein zal gebruikmaken van een laadoplossing ontwikkeld door het Finse bedrijf Kempower, waarvan AVIA Volt al geruime tijd partner is. Met dit systeem kan het beschikbare vermogen dynamisch worden verdeeld over de verschillende voertuigen die worden geladen. Hierdoor wordt optimaal gebruik gemaakt van het beschikbare vermogen waardoor gebruikers van het laadplein zo snel mogelijk weer de weg op kunnen. De laadpalen hebben een gebruikersinterface en laadsessies zijn op afstand te volgen middels een QR-code.

Het grootste openbaar toegankelijke trucklaadplein van Nederland komt aan de N347 bij Enter, dichtbij de afslag ‘Rijssen’ aan de snelweg A1.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

AVIA Volt en Brink XL realiseren ‘grootste trucklaadplein van ons land’ | TankPro.nl
AVIA Volt en transportbedrijf Brink XL starten in april aan de De Bleek in het Overijsselse Enter met de bouw van wat volgens beide bedrijven ‘het grootste openbare trucklaadplein van Nederland’ wordt. Na oplevering van de eerste fase zal er door zes trucks tegelijk kunnen worden geladen met een vermogen van 400 kW.
'toont onze ambities'

AVIA Volt en Brink XL realiseren ‘grootste trucklaadplein van ons land’

Bart Leussink van AVIA Volt (l.) en Henk Brink van Brink XL geven het startsein voor de bouw van wat het grootste openbare trucklaadplein van Nederland moet worden. Foto: AVIA Volt, 2024

AVIA Volt en transportbedrijf Brink XL starten in april aan de De Bleek in het Overijsselse Enter met de bouw van wat volgens beide bedrijven ‘het grootste openbare trucklaadplein van Nederland’ wordt. Na oplevering van de eerste fase zal er door zes trucks tegelijk kunnen worden geladen met een vermogen van 400 kW.

Het laadplein wordt gerealiseerd voor het pand van Brink XL. Momenteel wordt deze ruimte nog gebruikt als parkeerplaats voor personeel van het transportbedrijf dat gespecialiseerd is in distributie van lengtegoederen. “Na uitvoerige besprekingen en het opzetten van de samenwerking met AVIA Volt, zijn we trots om eindelijk dit geweldige nieuws te kunnen delen”, zegt directeur Henk Brink van Brink XL. De samenwerking tussen de twee Twentse familiebedrijven komt niet uit de lucht vallen. AVIA Weghorst, waar AVIA Volt onderdeel van uitmaakt, levert al jaren de brandstoffen bij Brink XL. “We hebben al jaren een fijne samenwerking, waarbij AVIA ook echt met ons meedenkt in de verduurzaming van onze brandstoffen en het wagenpark. De bouw van dit laadplein sluit perfect aan bij onze ambities in de huidige energietransitie”, aldus Brink.

Twee fases

De bouw van het laadplein wordt opgedeeld in in twee fases. “De markt voor elektrische trucks zal de komende jaren groeien en daarmee ook de laadbehoefte”, licht directeur Bart Leussink van AVIA Volt toe. “Met de eerste fase van zes laadplekken kunnen we de komende tijd voorzien in die behoefte. De tweede fase richt zich op hogere laadsnelheden, een uitbreiding tot maximaal tien laadpunten en de integratie met eigen opslag en opwek van energie. Het slim aansturen van energiestromen zal daarbij een centrale rol spelen.”

Dynamisch vermogen

Het laadplein zal gebruikmaken van een laadoplossing ontwikkeld door het Finse bedrijf Kempower, waarvan AVIA Volt al geruime tijd partner is. Met dit systeem kan het beschikbare vermogen dynamisch worden verdeeld over de verschillende voertuigen die worden geladen. Hierdoor wordt optimaal gebruik gemaakt van het beschikbare vermogen waardoor gebruikers van het laadplein zo snel mogelijk weer de weg op kunnen. De laadpalen hebben een gebruikersinterface en laadsessies zijn op afstand te volgen middels een QR-code.

Het grootste openbaar toegankelijke trucklaadplein van Nederland komt aan de N347 bij Enter, dichtbij de afslag ‘Rijssen’ aan de snelweg A1.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.