De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) zegt het ‘absoluut niet eens’ te zijn met de dreigende accijnsverhoging op benzine en diesel die, zoals het er nu naar uitziet, in januari 2025 zal worden doorgevoerd. ‘Voor de zakelijke rijder zijn de kosten nu al niet te overzien.’
'veroorzaakt problemen'

Vereniging Zakelijke Rijders ‘absoluut niet eens’ met dreigende accijnsverhoging

Het plan om de accijns op benzine en diesel te verhogen dat eerder in de ijskast was gezet, blijkt er mogelijk in 2025 wel te komen. Foto: ProMedia, 2024

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) zegt het ‘absoluut niet eens’ te zijn met de dreigende accijnsverhoging op benzine en diesel die, zoals het er nu naar uitziet, per 1 januari 2025 zal worden doorgevoerd. ‘Voor de zakelijke rijder zijn de kosten nu al niet te overzien.’

Het plan om de accijns op benzine en diesel te verhogen dat eerder in de ijskast was gezet, blijkt er mogelijk in 2025 wel te komen. Het gaat om een accijnsverhoging van 0,24 euro op benzine en 0,15 euro op diesel. De VZR is het hier absoluut niet mee eens. “De kosten voor de zakelijke rijder zijn door de onbelaste reiskostenvergoeding en oplopende brandstofkosten nu al niet te overzien”, zegt directeur Sander Borsten. “Een extra verhoging van deze brandstofkosten kan een deel van zakelijk rijdend Nederland die echt afhankelijk is van de auto in de problemen brengen. Het kost steeds meer geld om op je werk te verschijnen.”

Onvoldoende

Volgens de VZR is de onbelaste reiskostenvergoeding überhaupt veel te laag. Volgens de organisatie moet deze gemiddeld genomen geen 0,23 euro, maar 0,35 euro zijn. VZR verwijst hiervoor naar de jaarlijks berekende normbedragen voor reële kilometervergoeding. Het normbedrag wordt bepaald aan de hand van gemiddelden in verschillende categorieën auto’s waarbij de kilometerkostprijs, zoals gepubliceerd door de ANWB, het uitgangspunt vormt. Op deze manier ontstaat een helder en objectief normbedrag, aldus VZR.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vereniging Zakelijke Rijders ‘absoluut niet eens’ met dreigende accijnsverhoging | TankPro.nl
De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) zegt het ‘absoluut niet eens’ te zijn met de dreigende accijnsverhoging op benzine en diesel die, zoals het er nu naar uitziet, in januari 2025 zal worden doorgevoerd. ‘Voor de zakelijke rijder zijn de kosten nu al niet te overzien.’
'veroorzaakt problemen'

Vereniging Zakelijke Rijders ‘absoluut niet eens’ met dreigende accijnsverhoging

Het plan om de accijns op benzine en diesel te verhogen dat eerder in de ijskast was gezet, blijkt er mogelijk in 2025 wel te komen. Foto: ProMedia, 2024

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) zegt het ‘absoluut niet eens’ te zijn met de dreigende accijnsverhoging op benzine en diesel die, zoals het er nu naar uitziet, per 1 januari 2025 zal worden doorgevoerd. ‘Voor de zakelijke rijder zijn de kosten nu al niet te overzien.’

Het plan om de accijns op benzine en diesel te verhogen dat eerder in de ijskast was gezet, blijkt er mogelijk in 2025 wel te komen. Het gaat om een accijnsverhoging van 0,24 euro op benzine en 0,15 euro op diesel. De VZR is het hier absoluut niet mee eens. “De kosten voor de zakelijke rijder zijn door de onbelaste reiskostenvergoeding en oplopende brandstofkosten nu al niet te overzien”, zegt directeur Sander Borsten. “Een extra verhoging van deze brandstofkosten kan een deel van zakelijk rijdend Nederland die echt afhankelijk is van de auto in de problemen brengen. Het kost steeds meer geld om op je werk te verschijnen.”

Onvoldoende

Volgens de VZR is de onbelaste reiskostenvergoeding überhaupt veel te laag. Volgens de organisatie moet deze gemiddeld genomen geen 0,23 euro, maar 0,35 euro zijn. VZR verwijst hiervoor naar de jaarlijks berekende normbedragen voor reële kilometervergoeding. Het normbedrag wordt bepaald aan de hand van gemiddelden in verschillende categorieën auto’s waarbij de kilometerkostprijs, zoals gepubliceerd door de ANWB, het uitgangspunt vormt. Op deze manier ontstaat een helder en objectief normbedrag, aldus VZR.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.