‘Tankstations multifunctioneel knooppunt voor energielevering’

Tankstations gaan in de toekomst steeds meer fungeren als een multifunctioneel knooppunt voor energielevering. Daarbij zullen alternatieven als LNG, CNG en waterstof naast snellaadpalen een rol spelen. Dat voorspelt Gertjan Breij, directeur van DKV Euro Service Benelux.

Volgens Breij wordt het omgaan met CO2-emissies voor bedrijven steeds belangrijker. Met de klimaatneutrale tankkaart van DKV kunnen klanten hun CO2-emissies voor de volle honderd procent compenseren. “De positieve ecobalans levert een duidelijke concurrentievoorsprong en een sterkere merkreputatie op.” Uit het certificaat blijkt dat alle CO2-emissies van het bedrijf worden gecompenseerd, doordat per liter brandstof een extra bedrag in projecten voor klimaatbescherming wordt geïnvesteerd.”

Alternatieve brandstoffen gaan een grotere rol spelen bij deze klimaatneutrale kaart, verwacht Breij. “Wij bieden onze klanten toegang tot een netwerk van 15.000 LPG- en 1.200 CNG-stations door heel Europa. Waar LPG eerder voor lichte bedrijfsvoertuigen wordt gebruikt, is LNG ook voor zware transportvoertuigen interessant. Maar vanwege zijn hoge gewicht alleen en tot op zekere hoogte geschikt voor langere afstanden.”

Uitbreiden LNG-netwerk

DKV werkt op dit moment aan het uitbreiden van het LNG-netwerk. “Omdat de energiedichtheid van LNG hoger is dan die van aardgas (gecomprimeerd, red.), kan een afstand van meer dan 1.000 kilometer worden overbrugd. Ook de EU steunt de ontwikkeling van LNG-stations en de aanschaf van LNG-trucks.”

Hoewel het belang van elektrisch vervoer bij zwaarder transport zal toenemen, voorspelt Breij dat ook andere alternatieve brandstoffen een rol gaan spelen komende jaren. “We gaan uit van een toekomst waarin tankstations steeds meer gaan fungeren als multifunctioneel knooppunt voor energielevering, waarbij brandstofalternatieven als CNG, LNG of waterstof naast elektriciteit steeds vaker beschikbaar zullen zijn.”

Uitbreiding oplaadpunten

DKV-klanten kunnen inmiddels internationaal aankloppen bij meer dan 27.000 oplaadstations. Het bedrijf verwacht dat het netwerk eind dit jaar is uitgebreid naar 40.000 laadpunten. Samen met Innogy, een Duits energiebedrijf en dochteronderneming van RWE, is DKV het concept Charge4Europe gestart. Hiermee spelen beide bedrijven in op de ontwikkeling van elektrische mobiliteit. DKV Euro Service is een prominente speler op de markt van tankkaarten. Momenteel zijn er 3,7 miljoen DKV Cards en on-board units in omloop bij meer dan 200.000 klanten. Gebruikers kunnen deze in 42 landen op 80.000 plekken gebruiken.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Tankstations multifunctioneel knooppunt voor energielevering’ | TankPro.nl

‘Tankstations multifunctioneel knooppunt voor energielevering’

Tankstations gaan in de toekomst steeds meer fungeren als een multifunctioneel knooppunt voor energielevering. Daarbij zullen alternatieven als LNG, CNG en waterstof naast snellaadpalen een rol spelen. Dat voorspelt Gertjan Breij, directeur van DKV Euro Service Benelux.

Volgens Breij wordt het omgaan met CO2-emissies voor bedrijven steeds belangrijker. Met de klimaatneutrale tankkaart van DKV kunnen klanten hun CO2-emissies voor de volle honderd procent compenseren. “De positieve ecobalans levert een duidelijke concurrentievoorsprong en een sterkere merkreputatie op.” Uit het certificaat blijkt dat alle CO2-emissies van het bedrijf worden gecompenseerd, doordat per liter brandstof een extra bedrag in projecten voor klimaatbescherming wordt geïnvesteerd.”

Alternatieve brandstoffen gaan een grotere rol spelen bij deze klimaatneutrale kaart, verwacht Breij. “Wij bieden onze klanten toegang tot een netwerk van 15.000 LPG- en 1.200 CNG-stations door heel Europa. Waar LPG eerder voor lichte bedrijfsvoertuigen wordt gebruikt, is LNG ook voor zware transportvoertuigen interessant. Maar vanwege zijn hoge gewicht alleen en tot op zekere hoogte geschikt voor langere afstanden.”

Uitbreiden LNG-netwerk

DKV werkt op dit moment aan het uitbreiden van het LNG-netwerk. “Omdat de energiedichtheid van LNG hoger is dan die van aardgas (gecomprimeerd, red.), kan een afstand van meer dan 1.000 kilometer worden overbrugd. Ook de EU steunt de ontwikkeling van LNG-stations en de aanschaf van LNG-trucks.”

Hoewel het belang van elektrisch vervoer bij zwaarder transport zal toenemen, voorspelt Breij dat ook andere alternatieve brandstoffen een rol gaan spelen komende jaren. “We gaan uit van een toekomst waarin tankstations steeds meer gaan fungeren als multifunctioneel knooppunt voor energielevering, waarbij brandstofalternatieven als CNG, LNG of waterstof naast elektriciteit steeds vaker beschikbaar zullen zijn.”

Uitbreiding oplaadpunten

DKV-klanten kunnen inmiddels internationaal aankloppen bij meer dan 27.000 oplaadstations. Het bedrijf verwacht dat het netwerk eind dit jaar is uitgebreid naar 40.000 laadpunten. Samen met Innogy, een Duits energiebedrijf en dochteronderneming van RWE, is DKV het concept Charge4Europe gestart. Hiermee spelen beide bedrijven in op de ontwikkeling van elektrische mobiliteit. DKV Euro Service is een prominente speler op de markt van tankkaarten. Momenteel zijn er 3,7 miljoen DKV Cards en on-board units in omloop bij meer dan 200.000 klanten. Gebruikers kunnen deze in 42 landen op 80.000 plekken gebruiken.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.