‘LNG is perfecte transitiebrandstof voor zwaar vrachtverkeer’

Het zijn barre tijden voor de dieselmotor. De roep om alternatieven klinkt harder dan ooit tevoren. Robert Goevaers van het Nationaal LNG Platform, een van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres op woensdag 21 november, ziet grote kansen voor vloeibaar aardgas. “Het is de perfecte transitiebrandstof voor zwaar vrachtverkeer en scheepvaart.”

LNG is een afkorting van liquefied natural gas. De brandstof bestaat grotendeels uit methaan. Ook bevat het restgassen die uit ethaan, propaan, butaan en stikstof bestaan. Aardgas wordt vloeibaar door het te koelen tot een temperatuur van -162 graden Celsius. Daardoor is LNG veel beter op te slaan en te vervoeren dan aardgas dat gasvormig is. Bovendien kan er in de brandstoftanks een grote hoeveelheid LNG worden opgeslagen, wat zorgt voor een aanzienlijke actieradius.

Voor welke voertuigen is LNG een interessant alternatief?
De brandstof is vooral interessant voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart, vertelt Goevaers. “Vrachtwagens zijn echte kilometervreters. Juist met deze voertuigen kan een aanzienlijke vermindering van uitstoot behaald worden. LNG verbrandt aanzienlijk schoner dan diesel. Vooral op het gebied van NOx en fijnstof wordt een flinke reductie behaald. Ook de uitstoot van CO2 is lager dan bij diesel. Een ander voordeel is de vermindering van geluidsoverlast. De LNG-motor doet zijn werk een stuk stiller dan een dieselmotor. In tijden waarin de druk op steden groter wordt en de aandacht voor het leefklimaat stijgt, is deze brandstof een goede manier om stappen te zetten.”

Welke partijen zien kansen voor LNG?
Een groot aantal bedrijven, waaronder Shell, Rolande en PitPoint, zet op dit moment in op LNG. Ook heel wat andere partijen houden zich bezig met vloeibaar aardgas. Zo’n 25 bedrijven hebben zich aangesloten bij het Nationaal LNG Platform. Sinds 2013 verbindt het platform bedrijven en overheden met het doel om LNG op de kaart te zetten. Op de lijst staan onder meer Shell, Vopak, PitPoint, GasUnie, Rolande, Port of Rotterdam en vrachtwagenfabrikanten zoals IVECO, Volvo en Scania.

Wat zijn de voordelen ten opzichte van elektrisch rijden en waterstof?
“Elke brandstof heeft z’n eigen logische plek in de markt”, vindt Goevaers. “Elektrische aandrijving kan heel geschikt zijn voor lichte voertuigen, denk aan auto’s of kleine bestelbusjes. Maar voor echt zware toepassingen zijn voertuigen met een batterij en een stekker in mijn ogen voorlopig nog geen optie. Zowel wat betreft vermogen als actieradius kleven daar nog te veel nadelen aan. Aan de eerste waterstoftrucks wordt op dit moment al wel gewerkt, maar voorlopig zijn deze modellen nog niet op de markt. Bovendien is de techniek heel duur en is het aantal tankstations waar je waterstof kan tanken nog gering.”

Welke fabrikanten bieden op dit moment al LNG-modellen aan?
Afgelopen jaren is het aanbod aan trucks flink uitgebreid. Ondertussen hebben grote fabrikanten als Iveco, Volvo en Scania LNG-voertuigen in hun modellengamma. De eerste LNG-trucks kwamen in 2011 op de markt. Volgens Goevaers zijn er door de fabrikanten grote stappen gezet. “De eerste modellen hadden 280 pk, dat was nog te weinig. Inmiddels hebben de trucks vermogens tot 480 pk. Daarmee zijn ze ondertussen ook prima geschikt voor zwaardere toepassingen en internationaal transport.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)Foto: Volvo

Waar kun je LNG tanken?
Op dit moment zijn er in Nederland 25 locaties waar vloeibaar aardgas getankt kan worden. Daarmee is ons land een van de voorlopers. In België is het aantal stations nog op een hand te tellen, maar dat is een kwestie van tijd. De tankstations, die tussen de honderd en tweehonderd trucks per dag kunnen bedienen, zijn onder meer in handen van Shell, PitPoint en Rolande. “Met het huidige aantal LNG-stations is er een redelijk goed dekkend netwerk in Nederland, dat op dit moment voldoende is voor het aantal LNG-trucks.”

Hoe staat het er in de rest van Europa voor?
“In Nederland waren we er vroeg bij, maar inmiddels wordt ook in onder meer Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en Zuid-Europa ingezet op LNG. Dat juichen wij uiteraard toe. We moeten juist in deze fase van de energietransitie over de grenzen van landen heen kijken. Want alleen dan kun je daadwerkelijk stappen zetten. Daarin zien we voor onszelf een belangrijke rol weggelegd als spin in het web tussen overheden en bedrijven.”

Welke mogelijkheden biedt LNG voor de toekomst?
“LNG is uiteraard een mooie eerste stap, maar uiteindelijk willen we toe naar bio-LNG. Daarmee kunnen we heel grote stappen zetten op gebied van CO2-reductie. We moeten samenwerken met de overheid, met bedrijven en met branchepartijen om de overgang naar bio-LNG te bespoedigen. Komende jaren zullen we inzetten op een aantal grote pilots om te werken aan bio-LNG. Daar ligt vooral de focus op. Tot die tijd kan met het huidige aanbod al een forse vermindering van uitstoot worden neergezet.”

Nationaal Tankstation Congres
Robert Goevaers is een van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres op woensdag 21 november in Expo Houten. Samen met Joost Jansen van LIQAL zet hij de kansen en uitdagingen van LNG op een rij. Het congres staat volledig in het teken van de brandstofmix van 2020-2025. Wat zijn komende jaren voor tankstations de meest interessante alternatieven om aan te bieden?

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘LNG is perfecte transitiebrandstof voor zwaar vrachtverkeer’ | TankPro.nl

‘LNG is perfecte transitiebrandstof voor zwaar vrachtverkeer’

Het zijn barre tijden voor de dieselmotor. De roep om alternatieven klinkt harder dan ooit tevoren. Robert Goevaers van het Nationaal LNG Platform, een van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres op woensdag 21 november, ziet grote kansen voor vloeibaar aardgas. “Het is de perfecte transitiebrandstof voor zwaar vrachtverkeer en scheepvaart.”

LNG is een afkorting van liquefied natural gas. De brandstof bestaat grotendeels uit methaan. Ook bevat het restgassen die uit ethaan, propaan, butaan en stikstof bestaan. Aardgas wordt vloeibaar door het te koelen tot een temperatuur van -162 graden Celsius. Daardoor is LNG veel beter op te slaan en te vervoeren dan aardgas dat gasvormig is. Bovendien kan er in de brandstoftanks een grote hoeveelheid LNG worden opgeslagen, wat zorgt voor een aanzienlijke actieradius.

Voor welke voertuigen is LNG een interessant alternatief?
De brandstof is vooral interessant voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart, vertelt Goevaers. “Vrachtwagens zijn echte kilometervreters. Juist met deze voertuigen kan een aanzienlijke vermindering van uitstoot behaald worden. LNG verbrandt aanzienlijk schoner dan diesel. Vooral op het gebied van NOx en fijnstof wordt een flinke reductie behaald. Ook de uitstoot van CO2 is lager dan bij diesel. Een ander voordeel is de vermindering van geluidsoverlast. De LNG-motor doet zijn werk een stuk stiller dan een dieselmotor. In tijden waarin de druk op steden groter wordt en de aandacht voor het leefklimaat stijgt, is deze brandstof een goede manier om stappen te zetten.”

Welke partijen zien kansen voor LNG?
Een groot aantal bedrijven, waaronder Shell, Rolande en PitPoint, zet op dit moment in op LNG. Ook heel wat andere partijen houden zich bezig met vloeibaar aardgas. Zo’n 25 bedrijven hebben zich aangesloten bij het Nationaal LNG Platform. Sinds 2013 verbindt het platform bedrijven en overheden met het doel om LNG op de kaart te zetten. Op de lijst staan onder meer Shell, Vopak, PitPoint, GasUnie, Rolande, Port of Rotterdam en vrachtwagenfabrikanten zoals IVECO, Volvo en Scania.

Wat zijn de voordelen ten opzichte van elektrisch rijden en waterstof?
“Elke brandstof heeft z’n eigen logische plek in de markt”, vindt Goevaers. “Elektrische aandrijving kan heel geschikt zijn voor lichte voertuigen, denk aan auto’s of kleine bestelbusjes. Maar voor echt zware toepassingen zijn voertuigen met een batterij en een stekker in mijn ogen voorlopig nog geen optie. Zowel wat betreft vermogen als actieradius kleven daar nog te veel nadelen aan. Aan de eerste waterstoftrucks wordt op dit moment al wel gewerkt, maar voorlopig zijn deze modellen nog niet op de markt. Bovendien is de techniek heel duur en is het aantal tankstations waar je waterstof kan tanken nog gering.”

Welke fabrikanten bieden op dit moment al LNG-modellen aan?
Afgelopen jaren is het aanbod aan trucks flink uitgebreid. Ondertussen hebben grote fabrikanten als Iveco, Volvo en Scania LNG-voertuigen in hun modellengamma. De eerste LNG-trucks kwamen in 2011 op de markt. Volgens Goevaers zijn er door de fabrikanten grote stappen gezet. “De eerste modellen hadden 280 pk, dat was nog te weinig. Inmiddels hebben de trucks vermogens tot 480 pk. Daarmee zijn ze ondertussen ook prima geschikt voor zwaardere toepassingen en internationaal transport.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)Foto: Volvo

Waar kun je LNG tanken?
Op dit moment zijn er in Nederland 25 locaties waar vloeibaar aardgas getankt kan worden. Daarmee is ons land een van de voorlopers. In België is het aantal stations nog op een hand te tellen, maar dat is een kwestie van tijd. De tankstations, die tussen de honderd en tweehonderd trucks per dag kunnen bedienen, zijn onder meer in handen van Shell, PitPoint en Rolande. “Met het huidige aantal LNG-stations is er een redelijk goed dekkend netwerk in Nederland, dat op dit moment voldoende is voor het aantal LNG-trucks.”

Hoe staat het er in de rest van Europa voor?
“In Nederland waren we er vroeg bij, maar inmiddels wordt ook in onder meer Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en Zuid-Europa ingezet op LNG. Dat juichen wij uiteraard toe. We moeten juist in deze fase van de energietransitie over de grenzen van landen heen kijken. Want alleen dan kun je daadwerkelijk stappen zetten. Daarin zien we voor onszelf een belangrijke rol weggelegd als spin in het web tussen overheden en bedrijven.”

Welke mogelijkheden biedt LNG voor de toekomst?
“LNG is uiteraard een mooie eerste stap, maar uiteindelijk willen we toe naar bio-LNG. Daarmee kunnen we heel grote stappen zetten op gebied van CO2-reductie. We moeten samenwerken met de overheid, met bedrijven en met branchepartijen om de overgang naar bio-LNG te bespoedigen. Komende jaren zullen we inzetten op een aantal grote pilots om te werken aan bio-LNG. Daar ligt vooral de focus op. Tot die tijd kan met het huidige aanbod al een forse vermindering van uitstoot worden neergezet.”

Nationaal Tankstation Congres
Robert Goevaers is een van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres op woensdag 21 november in Expo Houten. Samen met Joost Jansen van LIQAL zet hij de kansen en uitdagingen van LNG op een rij. Het congres staat volledig in het teken van de brandstofmix van 2020-2025. Wat zijn komende jaren voor tankstations de meest interessante alternatieven om aan te bieden?

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.