Volkswagen: minimaal 20 elektrische modellen in 2025

Volkswagen gaat komende jaren flink inzetten op elektrisch rijden. De Duitse autofabrikant wil in 2025 minimaal twintig volledig elektrische automodellen in de showroom hebben staan. De ID. NEO is het eerste model in de reeks van nieuwe elektrische Volkswagens. Volgens planning moet de auto, die het formaat heeft van een VW Golf, eind 2019 in productie gaan. Volkswagen is ook een van de aanjagers van de joint venture IONITY, een samenwerking van bedrijven die bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations.

Als een autofabrikant afgelopen jaren flink wat te verduren heeft gehad, dan is het Volkswagen wel. De onthulling van het schandaal met betrekking tot de sjoemelsoftware heeft het automerk bepaald geen goed gedaan. Diesel als brandstof raakt steeds meer in het verdomhoekje, ondanks dat de uitstoot van CO2 lager ligt dan bij benzineauto’s. Uit oogpunt van uitstoot van NOx en fijnstof zijn er echter schonere alternatieven. Bij de Duitse fabrikant zijn de pijlen inmiddels ook vol op elektrisch rijden gericht. Er zitten komende jaren flink wat nieuwe automodellen aan te komen, betaalbaar en met een royale actieradius.

De prijs van elektrische auto’s ligt op dit moment nog relatief hoog in vergelijking met benzine- en dieselmodellen. Volkswagen wil een flink aantal betaalbare EV’s gaan aanbieden. Na de compacte ID. NEO, die vanaf eind 2019 in Zwickau geproduceerd wordt, volgen de SUV ID, de CROZZ, de ID. BUZZ en de ID. VIZZION. Komende vier jaar wil Volkswagen zo’n 9 miljard euro investeren in elektrische modellen.

Europees snellaadnetwerk

Samen met een aantal andere autofabrikanten, waaronder BMW, Mercedes-Benz en Ford, heeft de Volkswagen Group de joint venture IONITY opgericht. Doel van deze partijen is om in samenwerking met tankstations zo’n vierhonderd snellaadpunten langs de Europese snelwegen te realiseren. Doel is om de bestuurders van elektrische auto’s onderweg zo goed mogelijk te bedienen. Het eerste laadstation in Nederland is inmiddels in aanbouw en er worden momenteel nog vijf stations voorbereid.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.