Onder de luifel van het emissievrije Fountain Fuel waterstoftankstation in Amersfoort zijn vrijdag de sleutels overhandigd voor de eerste bestelbussen in Nederland die rijden op waterstof. Het zijn de eerste waterstofbestelbussen in de provincie Utrecht.
'primeur voor provincie'

Utrechtse ondernemers ontvangen eerste bestelbussen op waterstof

Het doel van het HyVan-project is om zes regionale ondernemers aan in totaal acht waterstofbestelbussen te helpen. Foto: Fountain Fuel, 2023

Onder de luifel van het emissievrije Fountain Fuel waterstoftankstation in Amersfoort zijn vrijdag de sleutels overhandigd voor de eerste bestelbussen in Nederland die rijden op waterstof. Het zijn de eerste waterstofbestelbussen in de provincie Utrecht.

De Utrechtse ondernemers Henk Overeem van Technisch Installatiebedrijf Warmtebouw en Mark Pot van Pot Verhuizingen kregen de sleutels van hun nieuwe voertuigen uit handen van gedeputeerde André van Schie van de provincie Utrecht. Met de levering van de eerste bestelbussen die in Nederland op waterstof gaan rijden, hebben zowel de ondernemers als de provincie Utrecht een landelijke primeur. Deze werd mogelijk gemaakt door de subsidie die het project ‘HyVan’ heeft ontvangen vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie (EFRO). De subsidie is aangevraagd door Fountain Fuel als penvoerder namens het project en Allied Waters uit Nieuwegein.

Acht bestelbussen

Het doel van het HyVan-project is om zes regionale ondernemers aan in totaal acht waterstofbestelbussen te helpen. Zo is de subsidie gebruikt om het kostenverschil met een dieselvariant te dekken. “Dit project laat zien dat het rijden op waterstof niet iets van de toekomst is, maar van nu”, zegt Regina Horbach, adviseur duurzame mobiliteit bij de provincie Utrecht. “Een boodschap die we duidelijk willen uitdragen naar iedereen in onze regio en het MKB in het bijzonder. Want hier gebeurt het. Met de komst van zowel de tankstations als de voertuigen zijn we als regio Utrecht hard op weg om het waterstofhart van Nederland te worden.”

In beweging brengen

Stephan Bredewold van Fountain Fuel is blij met de nieuwe stap: “Door bedrijven en tankstationhouders te laten samenwerken voor een aanvraag, reken je direct af met de kip-en-ei-discussie of je eerst tankstations moet hebben zodat er getankt kan worden, of eerst voertuigen zodat je daarna een rendabel tankstation kunt bouwen. Op deze manier kun je samen met steun vanuit Europa en Den Haag zaken in beweging brengen.”

Landelijke dekking

Voor de komende vier jaar trekt het kabinet 125 miljoen euro uit om waterstof als brandstof te stimuleren. Vanaf maart 2024 kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor de aanschaf van vrachtwagens en bestelbussen op waterstof en de bouw van H2-tankstations. Met dit bedrag kunnen naar schatting veertig fossielvrije tankstations worden gerealiseerd, inclusief de voertuigen die nodig zijn om de stations rendabel te laten draaien. Daarmee moet een landelijk dekkend netwerk ontstaan.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Utrechtse ondernemers ontvangen eerste bestelbussen op waterstof | TankPro.nl
Onder de luifel van het emissievrije Fountain Fuel waterstoftankstation in Amersfoort zijn vrijdag de sleutels overhandigd voor de eerste bestelbussen in Nederland die rijden op waterstof. Het zijn de eerste waterstofbestelbussen in de provincie Utrecht.
'primeur voor provincie'

Utrechtse ondernemers ontvangen eerste bestelbussen op waterstof

Het doel van het HyVan-project is om zes regionale ondernemers aan in totaal acht waterstofbestelbussen te helpen. Foto: Fountain Fuel, 2023

Onder de luifel van het emissievrije Fountain Fuel waterstoftankstation in Amersfoort zijn vrijdag de sleutels overhandigd voor de eerste bestelbussen in Nederland die rijden op waterstof. Het zijn de eerste waterstofbestelbussen in de provincie Utrecht.

De Utrechtse ondernemers Henk Overeem van Technisch Installatiebedrijf Warmtebouw en Mark Pot van Pot Verhuizingen kregen de sleutels van hun nieuwe voertuigen uit handen van gedeputeerde André van Schie van de provincie Utrecht. Met de levering van de eerste bestelbussen die in Nederland op waterstof gaan rijden, hebben zowel de ondernemers als de provincie Utrecht een landelijke primeur. Deze werd mogelijk gemaakt door de subsidie die het project ‘HyVan’ heeft ontvangen vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie (EFRO). De subsidie is aangevraagd door Fountain Fuel als penvoerder namens het project en Allied Waters uit Nieuwegein.

Acht bestelbussen

Het doel van het HyVan-project is om zes regionale ondernemers aan in totaal acht waterstofbestelbussen te helpen. Zo is de subsidie gebruikt om het kostenverschil met een dieselvariant te dekken. “Dit project laat zien dat het rijden op waterstof niet iets van de toekomst is, maar van nu”, zegt Regina Horbach, adviseur duurzame mobiliteit bij de provincie Utrecht. “Een boodschap die we duidelijk willen uitdragen naar iedereen in onze regio en het MKB in het bijzonder. Want hier gebeurt het. Met de komst van zowel de tankstations als de voertuigen zijn we als regio Utrecht hard op weg om het waterstofhart van Nederland te worden.”

In beweging brengen

Stephan Bredewold van Fountain Fuel is blij met de nieuwe stap: “Door bedrijven en tankstationhouders te laten samenwerken voor een aanvraag, reken je direct af met de kip-en-ei-discussie of je eerst tankstations moet hebben zodat er getankt kan worden, of eerst voertuigen zodat je daarna een rendabel tankstation kunt bouwen. Op deze manier kun je samen met steun vanuit Europa en Den Haag zaken in beweging brengen.”

Landelijke dekking

Voor de komende vier jaar trekt het kabinet 125 miljoen euro uit om waterstof als brandstof te stimuleren. Vanaf maart 2024 kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor de aanschaf van vrachtwagens en bestelbussen op waterstof en de bouw van H2-tankstations. Met dit bedrag kunnen naar schatting veertig fossielvrije tankstations worden gerealiseerd, inclusief de voertuigen die nodig zijn om de stations rendabel te laten draaien. Daarmee moet een landelijk dekkend netwerk ontstaan.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.