Benut samen met Coca-Cola de groeikansen in petrol!
assortiment frisdranken op maat

Benut samen met Coca-Cola de groeikansen in petrol!

Jentl Wijnen en Lenne van Asselen van Coca-Cola Europacific Partners: ‘In frisdranken draait het om zichtbaarheid, activatie en innovatie.’ Foto: CCEP, 2023

Frisdranken is na rookwaren niet alleen de grootste categorie in de tankstations, de verkopen vanuit petrol laten ook groeicijfers zien. Toch liggen er voor de categorie nog steeds enorme verkoopkansen. Zo kunnen de zichtbaarheid en het aanbod worden verbeterd, impulsverkopen worden gestimuleerd en groeit de vraag naar suikervrije varianten. Verkoopkansen die Coca-Cola Europacific Partners samen met de handelspartners wil benutten.

Het gaat heel goed met de verkoop van koude dranken vanuit de Nederlandse tankstations. Afgelopen jaar was dit liefst 260 miljoen euro. Met een omzetplus van 5,5 procent is de categorie zelfs dé groeidrijver in het petrolkanaal. Vooral energiedranken, cola en mineraal- en bronwater vliegen de tankstations uit. Jaarrond, maar uiteraard nog veel meer als het warm zomerweer is. Met merken als Coca-Cola, Fanta, Sprite, Monster en Fuze Tea is Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) dé leidende aanbieder. “Frisdranken is in de tankstations een echte impulscategorie”, zegt National Accountmanager Lenne van Asselen. “Met onze merken hebben we een groei van acht procent in omzet. Wat ons drijft is dat we met onze merken en kennis van deze categorie veel waarde voor petrol-klanten willen bieden. Het draait in frisdranken bijzonder sterk om zichtbaarheid, activatie en innovatie. En laten dat nou precies de punten zijn waar CCEP op inzet en samenwerkt met haar partners!”

Aanpak op maat

Vanuit marktonderzoek, data en field sales heeft CCEP de afgelopen jaren veel kennis verkregen over het petrolkanaal, een grote meerwaarde voor ondernemers. “We hebben onderzoek gedaan naar consumentengedrag in tankstations”, zegt Category Manager Jentl Wijnen. “Door de veranderde regelgeving voor onder andere tabak verandert de traffic in de shop. Ook veranderen tankstations de komende jaren door de komst van elektrisch rijden. Snelweglocaties worden een plek waar je langer verblijft. Dit maakt dat bezoekers op andere plekken en op een andere manier tijd in de shop doorbrengen en er gewoonweg nog veel meer verkoopkansen zijn.” Geen tankstation is hetzelfde en vooral de verschillen tussen een snelwegstation en een in een stad of dorp zijn groot. Om de mogelijkheden van frisdranken in de verschillende stations zo optimaal mogelijk benutten vraagt om een aanpak op maat.

Activaties

“Een snelweglocatie zal meer gericht zijn op foodservice en beleving”, zegt Wijnen. “De relevantie van koude dranken is hier hoog, Zo’n 52 procent van de shoppers stopt er om een koude drank aankoop te doen. Met een uitgebreid aanbod en impactvolle activaties kunnen we bijdragen aan de beleving. Een lokaal tankstation daarentegen moet voor de shopper snel en praktisch zijn. Uit ons onderzoek blijkt dat hier zo’n 84 procent gelijk doorloopt naar de kassa en zestien procent frisdrank koopt. Een dergelijk station kan de optimale omgeving bieden door juist veel meer te bouwen aan impuls en convenience. Vooral hier liggen duidelijk veel kansen om te groeien.”

Kansen suikervrij

Een ander punt waar volgens CCEP veel groeipotentie ligt, betreft het aandeel suikervrije dranken in de tankstations. “Consumenten zijn steeds vaker op zoek naar drankjes met weinig of zonder calorieën, maar ook naar meer smaakvariatie en beleving”, zegt Van Asselen. “Het is voor ons een prioriteit om in te spelen op die veranderende consumentenvoorkeur, door het aantal drankjes met weinig of zonder suiker ieder jaar uit te breiden. Wil je dat de consument die het tankstation bezoekt deze bewuste keuze maakt, dan moeten deze dranken groter en meer in het zicht worden geplaatst.” Wijnen: “Zet suikervrij dus op ooghoogte, altijd vooraan in de looproute, of gebruik louter suikervrije producten in je communicatie. Met innovaties stimuleren we de suikervrije keuze eveneens. Zo hebben we ons portfolio suikervrije dranken ook dit jaar weer uitgebreid met diverse Coca-Cola zero sugar en Fanta zero sugar flavours, nieuwe smaken Fuze Tea no sugar en suikervrije Monster Energy. Stuk voor stuk innovaties die goed aansluiten op de behoefte van de petrolshopper en die bijdragen aan de groei van de categorie.”

Bewust van verantwoordelijkheid

Als grootste frisdrankproducent ter wereld is Coca-Cola zich niet alleen bewust van haar verantwoordelijkheid, het is zelfs prioriteit om consumenten dagelijks een verantwoorde keuze in koude dranken te bieden. Daarom stimuleert Coca-Cola consumenten actief om vaker te kiezen voor dranken die suikervrij zijn of weinig calorieën bevatten.

Onderweg naar 50% suikervrij

Coca-Cola wil dat in 2025 50 procent van het eigen verkoopvolume afkomstig is van frisdranken met weinig of geen calorieën. Op dit moment is dit 49 procent en bij 50 procent stoppen ze niet. Sterke en iconische merken worden ingezet om consumenten te stimuleren een suikervrije keuze te proberen. Dit doet Coca-Cola onder meer door consequent het aantal drankjes met weinig of geen suiker in het assortiment verder uit te breiden.

MEER INFORMATIE:

Coca-Cola Europacific Partners / Telefoon: (010) 245 69 00 / nlcustomercontact@ccep.com www.cocacolaep.com


Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Benut samen met Coca-Cola de groeikansen in petrol! | TankPro.nl
Benut samen met Coca-Cola de groeikansen in petrol!
assortiment frisdranken op maat

Benut samen met Coca-Cola de groeikansen in petrol!

Jentl Wijnen en Lenne van Asselen van Coca-Cola Europacific Partners: ‘In frisdranken draait het om zichtbaarheid, activatie en innovatie.’ Foto: CCEP, 2023

Frisdranken is na rookwaren niet alleen de grootste categorie in de tankstations, de verkopen vanuit petrol laten ook groeicijfers zien. Toch liggen er voor de categorie nog steeds enorme verkoopkansen. Zo kunnen de zichtbaarheid en het aanbod worden verbeterd, impulsverkopen worden gestimuleerd en groeit de vraag naar suikervrije varianten. Verkoopkansen die Coca-Cola Europacific Partners samen met de handelspartners wil benutten.

Het gaat heel goed met de verkoop van koude dranken vanuit de Nederlandse tankstations. Afgelopen jaar was dit liefst 260 miljoen euro. Met een omzetplus van 5,5 procent is de categorie zelfs dé groeidrijver in het petrolkanaal. Vooral energiedranken, cola en mineraal- en bronwater vliegen de tankstations uit. Jaarrond, maar uiteraard nog veel meer als het warm zomerweer is. Met merken als Coca-Cola, Fanta, Sprite, Monster en Fuze Tea is Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) dé leidende aanbieder. “Frisdranken is in de tankstations een echte impulscategorie”, zegt National Accountmanager Lenne van Asselen. “Met onze merken hebben we een groei van acht procent in omzet. Wat ons drijft is dat we met onze merken en kennis van deze categorie veel waarde voor petrol-klanten willen bieden. Het draait in frisdranken bijzonder sterk om zichtbaarheid, activatie en innovatie. En laten dat nou precies de punten zijn waar CCEP op inzet en samenwerkt met haar partners!”

Aanpak op maat

Vanuit marktonderzoek, data en field sales heeft CCEP de afgelopen jaren veel kennis verkregen over het petrolkanaal, een grote meerwaarde voor ondernemers. “We hebben onderzoek gedaan naar consumentengedrag in tankstations”, zegt Category Manager Jentl Wijnen. “Door de veranderde regelgeving voor onder andere tabak verandert de traffic in de shop. Ook veranderen tankstations de komende jaren door de komst van elektrisch rijden. Snelweglocaties worden een plek waar je langer verblijft. Dit maakt dat bezoekers op andere plekken en op een andere manier tijd in de shop doorbrengen en er gewoonweg nog veel meer verkoopkansen zijn.” Geen tankstation is hetzelfde en vooral de verschillen tussen een snelwegstation en een in een stad of dorp zijn groot. Om de mogelijkheden van frisdranken in de verschillende stations zo optimaal mogelijk benutten vraagt om een aanpak op maat.

Activaties

“Een snelweglocatie zal meer gericht zijn op foodservice en beleving”, zegt Wijnen. “De relevantie van koude dranken is hier hoog, Zo’n 52 procent van de shoppers stopt er om een koude drank aankoop te doen. Met een uitgebreid aanbod en impactvolle activaties kunnen we bijdragen aan de beleving. Een lokaal tankstation daarentegen moet voor de shopper snel en praktisch zijn. Uit ons onderzoek blijkt dat hier zo’n 84 procent gelijk doorloopt naar de kassa en zestien procent frisdrank koopt. Een dergelijk station kan de optimale omgeving bieden door juist veel meer te bouwen aan impuls en convenience. Vooral hier liggen duidelijk veel kansen om te groeien.”

Kansen suikervrij

Een ander punt waar volgens CCEP veel groeipotentie ligt, betreft het aandeel suikervrije dranken in de tankstations. “Consumenten zijn steeds vaker op zoek naar drankjes met weinig of zonder calorieën, maar ook naar meer smaakvariatie en beleving”, zegt Van Asselen. “Het is voor ons een prioriteit om in te spelen op die veranderende consumentenvoorkeur, door het aantal drankjes met weinig of zonder suiker ieder jaar uit te breiden. Wil je dat de consument die het tankstation bezoekt deze bewuste keuze maakt, dan moeten deze dranken groter en meer in het zicht worden geplaatst.” Wijnen: “Zet suikervrij dus op ooghoogte, altijd vooraan in de looproute, of gebruik louter suikervrije producten in je communicatie. Met innovaties stimuleren we de suikervrije keuze eveneens. Zo hebben we ons portfolio suikervrije dranken ook dit jaar weer uitgebreid met diverse Coca-Cola zero sugar en Fanta zero sugar flavours, nieuwe smaken Fuze Tea no sugar en suikervrije Monster Energy. Stuk voor stuk innovaties die goed aansluiten op de behoefte van de petrolshopper en die bijdragen aan de groei van de categorie.”

Bewust van verantwoordelijkheid

Als grootste frisdrankproducent ter wereld is Coca-Cola zich niet alleen bewust van haar verantwoordelijkheid, het is zelfs prioriteit om consumenten dagelijks een verantwoorde keuze in koude dranken te bieden. Daarom stimuleert Coca-Cola consumenten actief om vaker te kiezen voor dranken die suikervrij zijn of weinig calorieën bevatten.

Onderweg naar 50% suikervrij

Coca-Cola wil dat in 2025 50 procent van het eigen verkoopvolume afkomstig is van frisdranken met weinig of geen calorieën. Op dit moment is dit 49 procent en bij 50 procent stoppen ze niet. Sterke en iconische merken worden ingezet om consumenten te stimuleren een suikervrije keuze te proberen. Dit doet Coca-Cola onder meer door consequent het aantal drankjes met weinig of geen suiker in het assortiment verder uit te breiden.

MEER INFORMATIE:

Coca-Cola Europacific Partners / Telefoon: (010) 245 69 00 / nlcustomercontact@ccep.com www.cocacolaep.com


Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.