Sakko-directeur Mangnus: ‘Europees kijken naar gelijkwaardiger accijnsbeleid’
verschillen te groot

Sakko-directeur Mangnus: ‘Europees gelijkwaardiger accijnsbeleid’

Grote drukte bij de tankstations vlak voor de prijsverhoging op benzine en diesel, zoals hier bij het Sakko Tankstation bij Auto Kar in Steenbergen. Foto: Sakko Commercial, 2023

Wat was het de afgelopen dagen en vooral op vrijdag 30 juni druk bij de tankstations. Nederland gooide voor de aangekondigde accijnsverhoging op 1 juli massaal nog even de tank vol met benzine en diesel. Algemeen directeur Stephan Mangnus van DGA Sakko Groep zag de enorme drukte bij Sakko Tankstations en pleit hierbij voor ‘een gelijkwaardiger accijnsbeleid’ tussen de landen in Europa.

“We zijn wel wat gewend hoor, maar om dit nou business as usual te noemen?” Dat zegt algemeen directeur Stephan Mangnus van DGA Sakko Groep. Hij schetst de enorme drukte bij de tankstations van Sakko in de aanloop naar de prijsverhoging van benzine en diesel op 1 juli. “Vooral op vrijdag 30 juni was het bijzonder druk, zoals onder meer bij ons Sakko Tankstation bij Auto Kar in Steenbergen (foto). Op sommige momenten ontstond een rij wachtenden om te kunnen tanken.”

In het NOS Journaal werd Mangnus naar zijn mening gevraagd over het terugdraaien van de accijnsverlaging die per 1 april 2022 door het kabinet was ingevoerd in verband met de hoge brandstofprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Per liter ging het om een verlaging van ruim 17 cent voor benzine en dik 11 cent voor diesel. Deze prijsverlaging is nu weer gedeeltelijk teruggedraaid en vanaf 1 juli zijn automobilisten aan de pomp dus weer minder voordelig uit. “Voor ons als tankhouders met stations aan de grensstreek is dit heel spijtig. Wij gaan echt een behoorlijk deel van ons volume kwijtraken.” Magnus zegt het onbegrijpelijk te vinden dat de accijnsverlaging van vorig jaar nu weer is teruggedraaid. “Ik denk dat we Europees zouden moeten kijken naar een wat gelijkwaardiger accijnsbeleid. De verschillen tussen de landen zijn veel te groot.”

Idioterie

Beta-voorzitter en tankstationondernemer in Hoogeveen, Ewout Klok, sluit zich aan bij de woorden van Mangnus. “Vooral in het grensgebied krijgen ondernemers het zwaar. Ik zit hier in Hoogeveen en heb daar ook mee te maken. Nu hadden we geluk dat we ongeveer op hetzelfde prijsniveau zaten als België en Duitsland. Nu prijzen we onszelf weer helemaal uit de markt. Het is idioterie dat de accijns tussen landen zo verschilt.”

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Sakko-directeur Mangnus: ‘Europees gelijkwaardiger accijnsbeleid’ | TankPro.nl
Sakko-directeur Mangnus: ‘Europees kijken naar gelijkwaardiger accijnsbeleid’
verschillen te groot

Sakko-directeur Mangnus: ‘Europees gelijkwaardiger accijnsbeleid’

Grote drukte bij de tankstations vlak voor de prijsverhoging op benzine en diesel, zoals hier bij het Sakko Tankstation bij Auto Kar in Steenbergen. Foto: Sakko Commercial, 2023

Wat was het de afgelopen dagen en vooral op vrijdag 30 juni druk bij de tankstations. Nederland gooide voor de aangekondigde accijnsverhoging op 1 juli massaal nog even de tank vol met benzine en diesel. Algemeen directeur Stephan Mangnus van DGA Sakko Groep zag de enorme drukte bij Sakko Tankstations en pleit hierbij voor ‘een gelijkwaardiger accijnsbeleid’ tussen de landen in Europa.

“We zijn wel wat gewend hoor, maar om dit nou business as usual te noemen?” Dat zegt algemeen directeur Stephan Mangnus van DGA Sakko Groep. Hij schetst de enorme drukte bij de tankstations van Sakko in de aanloop naar de prijsverhoging van benzine en diesel op 1 juli. “Vooral op vrijdag 30 juni was het bijzonder druk, zoals onder meer bij ons Sakko Tankstation bij Auto Kar in Steenbergen (foto). Op sommige momenten ontstond een rij wachtenden om te kunnen tanken.”

In het NOS Journaal werd Mangnus naar zijn mening gevraagd over het terugdraaien van de accijnsverlaging die per 1 april 2022 door het kabinet was ingevoerd in verband met de hoge brandstofprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Per liter ging het om een verlaging van ruim 17 cent voor benzine en dik 11 cent voor diesel. Deze prijsverlaging is nu weer gedeeltelijk teruggedraaid en vanaf 1 juli zijn automobilisten aan de pomp dus weer minder voordelig uit. “Voor ons als tankhouders met stations aan de grensstreek is dit heel spijtig. Wij gaan echt een behoorlijk deel van ons volume kwijtraken.” Magnus zegt het onbegrijpelijk te vinden dat de accijnsverlaging van vorig jaar nu weer is teruggedraaid. “Ik denk dat we Europees zouden moeten kijken naar een wat gelijkwaardiger accijnsbeleid. De verschillen tussen de landen zijn veel te groot.”

Idioterie

Beta-voorzitter en tankstationondernemer in Hoogeveen, Ewout Klok, sluit zich aan bij de woorden van Mangnus. “Vooral in het grensgebied krijgen ondernemers het zwaar. Ik zit hier in Hoogeveen en heb daar ook mee te maken. Nu hadden we geluk dat we ongeveer op hetzelfde prijsniveau zaten als België en Duitsland. Nu prijzen we onszelf weer helemaal uit de markt. Het is idioterie dat de accijns tussen landen zo verschilt.”

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.