Supermarktformule Lidl heeft bij het eigen distributiecentrum in het Gelderse Oosterhout, tussen Arnhem en Nijmegen, een snellaadplein voor elektrische vrachtwagens geopend. Bij het dc kunnen e-trucks van Lidl, maar ook van andere bedrijven terecht om te laden.
'opmars e-trucks'

Lidl opent bij distributiecentrum Oosterhout laadplein voor elektrische trucks

Het aantal elektrische vrachtwagens in Nederland is nog klein, maar wel aan een snelle opmars bezig. Foto: ProMedia, 2024

Supermarktformule Lidl heeft bij het eigen distributiecentrum in het Gelderse Oosterhout, tussen Arnhem en Nijmegen, een snellaadplein voor elektrische vrachtwagens geopend. Bij het dc kunnen e-trucks van Lidl, maar ook van andere bedrijven terecht om te laden. Het aantal (snel)laadpleinen voor elektrische vrachtwagens in Nederland zit in de lift.

Het laadplein van Lidl aan de Rietgraaf in Oosterhout, op steenworp afstand van de snelweg A15, is na Almere de tweede van de Duitse supermarktformule. De openingshandeling werd verricht door demissionair minister van Klimaat en Energie Rob Jetten. Vanuit het distributiecentrum worden rond de tachtig winkels van de keten bevoorraad. Elektrische trucks kunnen op het laadplein terecht bij vier snelladers met een vermogen tot 350 kW. Deze maken het mogelijk om een truck in twintig minuten zo goed als vol te laden. De truckchauffeur kan tijdens de laadsessie even rusten, zijn papieren verzorgen en weer door naar een volgende rit. Het dc biedt vier laadpalen, maar zes laadplekken waarmee er ruimte is voor toekomstige uitbreiding. Volgens Lidl is er voorbereid op twaalf laadpalen voor e-trucks in totaal.

Ook anderen

De e-trucks die op het laadplein van dc Oosterhout laden kunnen van Lidl zelf zijn, maar ook van de logistieke partners van het bedrijf: Simon Loos, AG van Geffen en Melis Logistics. Ook andere vervoerders die rijden met elektrische vrachtwagens kunnen bij het Lidl-laadplein terecht. Lidl laat haar elektrische trucks rijden op groene energie, onder meer afkomstig van 13.000 zonnepanelen op het dak van het dc. Het bedrijf heeft ook een batterij-opslagsysteem, maar dat is momenteel nog niet aangesloten op het laadplein.

Opmars

In Nederland zijn er in 2023 in totaal 408 elektrische vrachtwagens op kenteken gezet. Dit lijkt niet veel, maar het betekent wel bijna een verdubbeling van het aantal. E-trucks zijn aan een opmars bezig en ook het aantal laadmogelijkheden voor elektrische trucks is in ons land aan een opmars bezig. In totaal rijden er momenteel in Nederland ruim 900 elektrische vrachtwagens rond. Dit betreft overigens alleen zware vrachtwagens; bestelauto’s en elektrische bezorgwagentjes zijn niet meegeteld.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lidl opent bij distributiecentrum Oosterhout laadplein voor elektrische trucks | TankPro.nl
Supermarktformule Lidl heeft bij het eigen distributiecentrum in het Gelderse Oosterhout, tussen Arnhem en Nijmegen, een snellaadplein voor elektrische vrachtwagens geopend. Bij het dc kunnen e-trucks van Lidl, maar ook van andere bedrijven terecht om te laden.
'opmars e-trucks'

Lidl opent bij distributiecentrum Oosterhout laadplein voor elektrische trucks

Het aantal elektrische vrachtwagens in Nederland is nog klein, maar wel aan een snelle opmars bezig. Foto: ProMedia, 2024

Supermarktformule Lidl heeft bij het eigen distributiecentrum in het Gelderse Oosterhout, tussen Arnhem en Nijmegen, een snellaadplein voor elektrische vrachtwagens geopend. Bij het dc kunnen e-trucks van Lidl, maar ook van andere bedrijven terecht om te laden. Het aantal (snel)laadpleinen voor elektrische vrachtwagens in Nederland zit in de lift.

Het laadplein van Lidl aan de Rietgraaf in Oosterhout, op steenworp afstand van de snelweg A15, is na Almere de tweede van de Duitse supermarktformule. De openingshandeling werd verricht door demissionair minister van Klimaat en Energie Rob Jetten. Vanuit het distributiecentrum worden rond de tachtig winkels van de keten bevoorraad. Elektrische trucks kunnen op het laadplein terecht bij vier snelladers met een vermogen tot 350 kW. Deze maken het mogelijk om een truck in twintig minuten zo goed als vol te laden. De truckchauffeur kan tijdens de laadsessie even rusten, zijn papieren verzorgen en weer door naar een volgende rit. Het dc biedt vier laadpalen, maar zes laadplekken waarmee er ruimte is voor toekomstige uitbreiding. Volgens Lidl is er voorbereid op twaalf laadpalen voor e-trucks in totaal.

Ook anderen

De e-trucks die op het laadplein van dc Oosterhout laden kunnen van Lidl zelf zijn, maar ook van de logistieke partners van het bedrijf: Simon Loos, AG van Geffen en Melis Logistics. Ook andere vervoerders die rijden met elektrische vrachtwagens kunnen bij het Lidl-laadplein terecht. Lidl laat haar elektrische trucks rijden op groene energie, onder meer afkomstig van 13.000 zonnepanelen op het dak van het dc. Het bedrijf heeft ook een batterij-opslagsysteem, maar dat is momenteel nog niet aangesloten op het laadplein.

Opmars

In Nederland zijn er in 2023 in totaal 408 elektrische vrachtwagens op kenteken gezet. Dit lijkt niet veel, maar het betekent wel bijna een verdubbeling van het aantal. E-trucks zijn aan een opmars bezig en ook het aantal laadmogelijkheden voor elektrische trucks is in ons land aan een opmars bezig. In totaal rijden er momenteel in Nederland ruim 900 elektrische vrachtwagens rond. Dit betreft overigens alleen zware vrachtwagens; bestelauto’s en elektrische bezorgwagentjes zijn niet meegeteld.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.