Onderzoek Shell onder EV-rijders: ruim helft gaat nauwelijks nog naar tankstation
laadangst daalt

Onderzoek Shell onder EV-rijders: ruim helft bezoekt tankstation bijna nooit meer

Voor retailers kan het aanbieden van laadpunten nieuwe inkomstenbronnen opleveren, aldus Shell. Niet alleen door nieuwe klanten aan te trekken, maar ook door hun verblijfsduur op locatie te verlengen met de benodigde laadtijd. Foto: ProMedia, 2023

Bezitters van een elektrisch voertuig (EV) in Nederland vinden elektrisch rijden en laden steeds gemakkelijker. Bijna de helft hoeft niet meer elke dag te laden en het plannen van een rit gebeurt steeds zorgvuldiger. Aan de andere kant komt meer dan de helft nauwelijks nog bij een tankstation én groeit de behoefte aan een uitgebreider laadnetwerk.

Dit zijn een paar van de conclusies die kunnen worden getrokken uit de Shell Recharge EV Driver Survey 2023, een van de grootste Europese enquêtes onder berijders van elektrische voertuigen (EV’s) uitgevoerd door LCP Delta in opdracht van Shell Recharge. Voor het onderzoek van dit jaar bracht de energiereus de gebruikerservaringen van bijna 25.000 Europese EV-rijders in kaart, waaronder 6715 Nederlanders. Volgens het onderzoek neemt het EV-gebruik in de verschillende Europese markten sterk toen. Dit heeft een positief effect op de perceptie van de rijders, waaronder onzekerheid over het rijbereik. Zo suggereren de resultaten een verschuiving van onzekerheid over naar vertrouwen in de actieradius, waarbij nog maar 14% van de huidige EV-rijders zegt af te zien van langere ritten.

Angst daalt

Het aantal EV-rijders dat naar andere Europese landen reist en een goede ervaring heeft met laden, is met 5 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. De onzekerheid om in het buitenland te rijden vanwege mogelijke laadproblemen en de angst voor de beperkte actieradius zijn ten opzichte van vorig jaar met respectievelijk 7 en 5 procent gedaald.
EV-rijders voelen zich ook steeds zekerder over het opladen van hun EV, 47% van de respondenten zegt dat ze niet meer dagelijks hoeven te laden.

Positievere ervaring

“De groeicurve van EV-adoptie blijkt duidelijk uit de onderzoeksgegevens en het is bemoedigend om te zien dat veel van de ondervraagde EV-rijders een positievere ervaring hebben met elektrisch rijden”, zegt vice president E-Mobility Solutions Florian Glattes van Shell. “Als we de transitie naar EV willen blijven versnellen, moet de industrie continu luisteren naar de ervaringen en behoeften van berijders, hiervan leren en samenwerken om uitdagingen aan te pakken en de klantervaring verder te verbeteren.”

“Nu het aantal EV-rijders groeit, wordt het steeds duidelijker wat bestuurders willen en nodig hebben om een goede elektrische ervaring te hebben: snelheid, betrouwbaarheid, gemak en ervaring. We zijn erg trots om samen te werken aan de verbetering van deze vier sleutelgebieden met toonaangevende partners in verschillende sectoren, waaronder autofabrikanten en vastgoedbestemmingen. Dat doen we door innovatieve oplossingen aan te bieden”, aldus Glattes.

Behoeftes

EV-rijders zouden ook bepaalde zaken graag verbeterd zien. Zo willen ze een minder complexe mix van apps en kaarten. Bijna een kwart (23%) van de berijders gebruikt minstens vier apps om hun EV te beheren en optimaal te benutten. Hetzelfde geldt voor het aantal laadpassen dat EV-rijders bezitten voor toegang tot de publieke laadinfrastructuur – dit aantal is momenteel vier of meer. De vraag naar een meer gestroomlijnde en gemakkelijke ervaring is daardoor groot. Bijna de helft van de respondenten (47%) zegt dat ze de voorkeur zouden geven aan één enkele methode om toegang te krijgen tot alle publieke laadpunten, zelfs als dat betekent dat ze meer moeten betalen per laadbeurt.

Nieuwe inkomstenbron

Voor retailers kan het aanbieden van laadpunten nieuwe inkomstenbronnen opleveren, aldus Shell. Niet alleen door nieuwe klanten aan te trekken, maar ook door hun verblijfsduur op locatie te verlengen met de benodigde laadtijd. Bijna de helft (49%) van de EV-berijders zegt namelijk de plek waar ze gaan winkelen en reizen te kiezen op basis van de beschikbaarheid van laadpunten en 57% zegt dat ze bestemmingen vaker zouden bezoeken als er laadpunten zijn.

Betrokken

“De onderzoeksgegevens laten zien dat EV-rijders vaak zeer betrokken energieconsumenten zijn”, zegt John Murray, head of EV’s bij LCP Delta dat het onderzoek verrichtte in opdracht van Shell Recharge. “Velen zijn enthousiast over de rol die ze kunnen spelen in het beheren van de toekomstige energievraag. Interessant is dat de onderzoeksresultaten aangeven dat EV-bestuurders bereid zijn om intelligent, slim opladen toe te passen om de balancering van het elektriciteitsnet te ondersteunen en het gebruik van hernieuwbare energie te maximaliseren. Samen met Shell hebben we een schat aan gegevens verzameld die een genuanceerd inzicht geven in het laadgedrag van EV-rijders in heel Europa. We hopen dat dit bedrijven en andere stakeholders helpt om zich aan te passen aan een opkomende elektrische wereld, door meer gepersonaliseerde oplossingen te creëren die voldoen aan de veranderende behoeften van EV-bestuurders.”

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek Shell onder EV-rijders: ruim helft bezoekt tankstation bijna nooit meer | TankPro.nl
Onderzoek Shell onder EV-rijders: ruim helft gaat nauwelijks nog naar tankstation
laadangst daalt

Onderzoek Shell onder EV-rijders: ruim helft bezoekt tankstation bijna nooit meer

Voor retailers kan het aanbieden van laadpunten nieuwe inkomstenbronnen opleveren, aldus Shell. Niet alleen door nieuwe klanten aan te trekken, maar ook door hun verblijfsduur op locatie te verlengen met de benodigde laadtijd. Foto: ProMedia, 2023

Bezitters van een elektrisch voertuig (EV) in Nederland vinden elektrisch rijden en laden steeds gemakkelijker. Bijna de helft hoeft niet meer elke dag te laden en het plannen van een rit gebeurt steeds zorgvuldiger. Aan de andere kant komt meer dan de helft nauwelijks nog bij een tankstation én groeit de behoefte aan een uitgebreider laadnetwerk.

Dit zijn een paar van de conclusies die kunnen worden getrokken uit de Shell Recharge EV Driver Survey 2023, een van de grootste Europese enquêtes onder berijders van elektrische voertuigen (EV’s) uitgevoerd door LCP Delta in opdracht van Shell Recharge. Voor het onderzoek van dit jaar bracht de energiereus de gebruikerservaringen van bijna 25.000 Europese EV-rijders in kaart, waaronder 6715 Nederlanders. Volgens het onderzoek neemt het EV-gebruik in de verschillende Europese markten sterk toen. Dit heeft een positief effect op de perceptie van de rijders, waaronder onzekerheid over het rijbereik. Zo suggereren de resultaten een verschuiving van onzekerheid over naar vertrouwen in de actieradius, waarbij nog maar 14% van de huidige EV-rijders zegt af te zien van langere ritten.

Angst daalt

Het aantal EV-rijders dat naar andere Europese landen reist en een goede ervaring heeft met laden, is met 5 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. De onzekerheid om in het buitenland te rijden vanwege mogelijke laadproblemen en de angst voor de beperkte actieradius zijn ten opzichte van vorig jaar met respectievelijk 7 en 5 procent gedaald.
EV-rijders voelen zich ook steeds zekerder over het opladen van hun EV, 47% van de respondenten zegt dat ze niet meer dagelijks hoeven te laden.

Positievere ervaring

“De groeicurve van EV-adoptie blijkt duidelijk uit de onderzoeksgegevens en het is bemoedigend om te zien dat veel van de ondervraagde EV-rijders een positievere ervaring hebben met elektrisch rijden”, zegt vice president E-Mobility Solutions Florian Glattes van Shell. “Als we de transitie naar EV willen blijven versnellen, moet de industrie continu luisteren naar de ervaringen en behoeften van berijders, hiervan leren en samenwerken om uitdagingen aan te pakken en de klantervaring verder te verbeteren.”

“Nu het aantal EV-rijders groeit, wordt het steeds duidelijker wat bestuurders willen en nodig hebben om een goede elektrische ervaring te hebben: snelheid, betrouwbaarheid, gemak en ervaring. We zijn erg trots om samen te werken aan de verbetering van deze vier sleutelgebieden met toonaangevende partners in verschillende sectoren, waaronder autofabrikanten en vastgoedbestemmingen. Dat doen we door innovatieve oplossingen aan te bieden”, aldus Glattes.

Behoeftes

EV-rijders zouden ook bepaalde zaken graag verbeterd zien. Zo willen ze een minder complexe mix van apps en kaarten. Bijna een kwart (23%) van de berijders gebruikt minstens vier apps om hun EV te beheren en optimaal te benutten. Hetzelfde geldt voor het aantal laadpassen dat EV-rijders bezitten voor toegang tot de publieke laadinfrastructuur – dit aantal is momenteel vier of meer. De vraag naar een meer gestroomlijnde en gemakkelijke ervaring is daardoor groot. Bijna de helft van de respondenten (47%) zegt dat ze de voorkeur zouden geven aan één enkele methode om toegang te krijgen tot alle publieke laadpunten, zelfs als dat betekent dat ze meer moeten betalen per laadbeurt.

Nieuwe inkomstenbron

Voor retailers kan het aanbieden van laadpunten nieuwe inkomstenbronnen opleveren, aldus Shell. Niet alleen door nieuwe klanten aan te trekken, maar ook door hun verblijfsduur op locatie te verlengen met de benodigde laadtijd. Bijna de helft (49%) van de EV-berijders zegt namelijk de plek waar ze gaan winkelen en reizen te kiezen op basis van de beschikbaarheid van laadpunten en 57% zegt dat ze bestemmingen vaker zouden bezoeken als er laadpunten zijn.

Betrokken

“De onderzoeksgegevens laten zien dat EV-rijders vaak zeer betrokken energieconsumenten zijn”, zegt John Murray, head of EV’s bij LCP Delta dat het onderzoek verrichtte in opdracht van Shell Recharge. “Velen zijn enthousiast over de rol die ze kunnen spelen in het beheren van de toekomstige energievraag. Interessant is dat de onderzoeksresultaten aangeven dat EV-bestuurders bereid zijn om intelligent, slim opladen toe te passen om de balancering van het elektriciteitsnet te ondersteunen en het gebruik van hernieuwbare energie te maximaliseren. Samen met Shell hebben we een schat aan gegevens verzameld die een genuanceerd inzicht geven in het laadgedrag van EV-rijders in heel Europa. We hopen dat dit bedrijven en andere stakeholders helpt om zich aan te passen aan een opkomende elektrische wereld, door meer gepersonaliseerde oplossingen te creëren die voldoen aan de veranderende behoeften van EV-bestuurders.”

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.