Vereniging Zakelijke Rijders: maar vijf procent laadt EV op langs de snelweg
oprit populair

Vereniging Zakelijke Rijders: maar vijf procent laadt EV op aan snelweg

Het minst populair onder zakelijke rijders is het gebruik maken van laadfaciliteiten aan de snelweg: maar vijf procent laadt de EV hier op. Foto: ProMedia, 2023

Maar vijf procent van de bezitters van een elektrisch voertuig (EV) in Nederland laadt deze op bij een laadpaal die zich bevindt aan de snelweg. Bijna een kwart van de zakelijke berijders van een EV maakt gebruik van laadfaciliteiten op de zaak.

Dit blijkt uit onderzoek dat de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) hield onder ruim 30.000 van haar leden. Nederland heeft de hoogste laadpaaldichtheid van Europa. De energiekosten zijn echter ook hoog. Welke keuze wordt er gemaakt als het aankomt op het opladen van de EV, zo legde de VZR haar leden voor. Volgens de organisatie laadt maar liefst 42 procent van de zakelijke bezitters van een EV deze gewoon thuis op de oprit. De kosten voor een laadsessie kunnen variëren, maar met het huidige prijsplafond zou dit 40 eurocent per kWh kosten, zo berekent de VZR.

Interessant

In de buurt van thuis laden aan een openbare laadpaal staat met 32 procent op de tweede plaats. Dit heeft te maken met de onmogelijkheid van het überhaupt direct thuis kunnen laden. Denk bijvoorbeeld aan een woning zonder eigen oprit. De kosten hiervoor variëren volgens de VZR gemiddeld tussen de 0,30 en 0,60 euro per kWh. De organisatie noemt het ‘interessant’ dat er nu situaties ontstaan waarin zakelijke rijders met een eigen laadpaal op de oprit voordeliger uit zijn wanneer ze de EV aan een openbare laadpaal leggen.

Minst populair

Laden bij de zaak kan natuurlijk ook. Zo’n 21 procent van de ondervraagden laadt de auto op de zaak op. Het minst populair onder zakelijke rijders is het gebruik maken van laadfaciliteiten aan de snelweg. Maar vijf procent laadt de EV hier op. Volgens de VZR is dit ook verreweg de duurste manier van laden. De kosten hiervoor kunnen oplopen tot een euro per kWh.

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.