PitPoint.LNG bouwt LNG-locatie bij Total-station in België

De bouw van het eerste LNG-tankstation van PitPoint.LNG in België is van start gegaan. Klanten van de bestaande Total-locatie in Rekkem kunnen vanaf april terecht voor het tanken van vloeibaar aardgas. Het tankstation ligt bij het transportcentrum LAR Menen.

Het tankstation in Rekkem is de vijfde LNG-locatie die PitPoint.LNG opent. Na de realisatie van vier LNG-stations op logistieke knooppunten in Nederland, wil PitPoint.LNG nu een volgende stap zetten op weg naar het neerzetten van een internationaal dekkend netwerk in Noordwest-Europa.

LNG, ook wel bekend onder de naam vloeibaar aardgas, is een alternatief voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart. Rijden op LNG leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen en minder geluidsoverlast. In België is de accijns op LNG lager dan in Nederland. Bij vervoer in Duitsland profiteren transporteurs van de Duitse Maut-vrijstelling die sinds 1 januari 2019 geldt voor vrachtwagens op LNG en CNG.

Debat accijnsteruggaafregeling

De vaste Kamercommissie Financiën in de Tweede Kamer debatteert op woensdag 13 februari over het niet verlengen van de LNG-accijnsteruggaafregeling in Nederland. Eind vorig jaar werd door de Tweede Kamer een motie aangenomen die oproept om tot een oplossing te komen voor het niet doorzetten van de regeling die LNG als alternatieve brandstof voor diesel moet stimuleren.

Steve Taets van Primagaz kijkt uit naar de opening van het nieuwe LNG-tankstation in Rekkem. “Als propaanspecialist transporteren wij in toenemende mate op LNG. Wij werken voor het vervoer samen met transporteurs, die bewust ook kiezen om in LNG-trucks te investeren. Wij leggen dat niet op, maar verlangen wel van onze samenwerkende transporteurs dat zij zich maximaal inzetten voor een duurzaam en schoon transport.”

Samenwerking in de keten

PitPoint.LNG werkt bij zijn ambitie om de transportsector internationaal verder te vergroenen nauw samen met truckfabrikanten, transporteurs, overheden en andere partijen in de brandstofketen. “Wij willen met z’n allen richting schoon vervoer, maar kunnen dit niet alleen bereiken”, zegt Koen Martens, Sales Manager België van PitPoint.LNG. “Enkel door samenwerking in de hele keten kunnen wij dit mogelijk maken. De realisatie van het nieuwe LNG-tankstation in België is een mooi voorbeeld daarvan.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

PitPoint.LNG bouwt LNG-locatie bij Total-station in België | TankPro.nl

PitPoint.LNG bouwt LNG-locatie bij Total-station in België

De bouw van het eerste LNG-tankstation van PitPoint.LNG in België is van start gegaan. Klanten van de bestaande Total-locatie in Rekkem kunnen vanaf april terecht voor het tanken van vloeibaar aardgas. Het tankstation ligt bij het transportcentrum LAR Menen.

Het tankstation in Rekkem is de vijfde LNG-locatie die PitPoint.LNG opent. Na de realisatie van vier LNG-stations op logistieke knooppunten in Nederland, wil PitPoint.LNG nu een volgende stap zetten op weg naar het neerzetten van een internationaal dekkend netwerk in Noordwest-Europa.

LNG, ook wel bekend onder de naam vloeibaar aardgas, is een alternatief voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart. Rijden op LNG leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen en minder geluidsoverlast. In België is de accijns op LNG lager dan in Nederland. Bij vervoer in Duitsland profiteren transporteurs van de Duitse Maut-vrijstelling die sinds 1 januari 2019 geldt voor vrachtwagens op LNG en CNG.

Debat accijnsteruggaafregeling

De vaste Kamercommissie Financiën in de Tweede Kamer debatteert op woensdag 13 februari over het niet verlengen van de LNG-accijnsteruggaafregeling in Nederland. Eind vorig jaar werd door de Tweede Kamer een motie aangenomen die oproept om tot een oplossing te komen voor het niet doorzetten van de regeling die LNG als alternatieve brandstof voor diesel moet stimuleren.

Steve Taets van Primagaz kijkt uit naar de opening van het nieuwe LNG-tankstation in Rekkem. “Als propaanspecialist transporteren wij in toenemende mate op LNG. Wij werken voor het vervoer samen met transporteurs, die bewust ook kiezen om in LNG-trucks te investeren. Wij leggen dat niet op, maar verlangen wel van onze samenwerkende transporteurs dat zij zich maximaal inzetten voor een duurzaam en schoon transport.”

Samenwerking in de keten

PitPoint.LNG werkt bij zijn ambitie om de transportsector internationaal verder te vergroenen nauw samen met truckfabrikanten, transporteurs, overheden en andere partijen in de brandstofketen. “Wij willen met z’n allen richting schoon vervoer, maar kunnen dit niet alleen bereiken”, zegt Koen Martens, Sales Manager België van PitPoint.LNG. “Enkel door samenwerking in de hele keten kunnen wij dit mogelijk maken. De realisatie van het nieuwe LNG-tankstation in België is een mooi voorbeeld daarvan.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.