Foto: IVECO

Schrappen teruggaafregeling LNG leidt tot onbegrip

Foto: IVECO

Truckfabrikanten en organisaties uit de transportsector zijn ontstemd over het schrappen van de accijnsteruggaafregeling op LNG. Ook producent IVECO reageert teleurgesteld op het niet verlengen van de maatregel die het gebruik van LNG moet stimuleren. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel besloot deze regeling, die eind dit jaar afloopt, in 2019 niet door te zetten.

Net als een aantal andere grote fabrikanten van trucks ziet IVECO vloeibaar aardgas als een volwassen technologie in de transitie naar duurzaam transport. Het bedrijf is bezorgd over de effecten die het schrappen van de maatregel heeft op de ontwikkeling van transportvloten op natuurlijk gas in Nederland. Sinds begin 2014 kunnen transporteurs 125 euro accijns terugkrijgen per duizend kilo LNG.

“Bij IVECO geloven we in de gastechnologie, het is een hoeksteen in onze strategie naar duurzaam transport”, reageert John Venstra, Business Director Benelux bij de fabrikant. “Daarom zijn we dan ook ontgoocheld over het voorstel om de teruggaafregeling niet verder te zetten na 2018. Dit ondermijnt de weg in de transitie van de transportsector naar voertuigen met alternatieve aandrijvingen op natuurlijk gas, met alle voordelen die dit met zich meebrengt aangaande emissie en geluidsoverlast.”

Sleutelrol in transitie

Volgens Venstra is LNG een volwassen en rendabele oplossing naar duurzaam transport. In zijn ogen kan de alternatieve brandstof een sleutelrol spelen in het bereiken van milieudoelstellingen en verbeteren van de luchtkwaliteit in steden en op belangrijke transportroutes. “Met deze beslissing lopen we het risico de verspreiding van deze groene technologie in onze sector te vertragen.”

In de ogen van Venstra is natuurlijk gas niet alleen een zuivere brandstof, maar zorgt het ook voor een naadloze overgang naar bio-methaan, die de CO2-emissies met 95% verlaagt in vergelijking met een EU6-dieselvoertuig. “En nog beter, het leidt naar een circulaire economie gebaseerd op de winning van energie op basis van organisch en landbouwafval.”

Tegen plannen Duitsland in

De beslissing om de teruggaafregeling op LNG niet te verlengen na 2018 komt op een ogenblik dat andere Europese landen maatregelen nemen om de verspreiding van natuurlijk gas in de transportsector juist te ondersteunen. Enkele dagen geleden heeft het federaal Duits parlement een resolutie aangenomen om gasaangedreven voertuigen boven de 7.5 ton vrij te stellen van tol op autosnelwegen voor de volgende 2 jaar. Vanaf 2021 wordt de luchtvervuilingscomponent uitgesloten voor dergelijke voertuigen, zodat enkel de infrastructuurcomponent en de geluidscomponent meetellen in de tolheffing.

Deze vrijstelling komt bovenop de subsidies die de Duitse regering eerder dit jaar introduceerde om de aankoop van zowel CNG- als LNG-trucks te promoten. De Poolse regering kondigde aan om de accijnzen op LNG tot 0 te herleiden en de ontwikkeling van LNG-infrastructuur te ondersteunen door diesel te belasten. Frankrijk en Italië hebben recentelijk decreten uitgevaardigd om het gebruik van bio-methaan uit de productie van koeienmest en agrarisch afval te promoten, dit naast de financiële ondersteuning bij aankoop van CNG en LNG aangedreven voertuigen op basis van hun lagere ecologische voetafdruk.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schrappen teruggaafregeling LNG leidt tot onbegrip | TankPro.nl
Foto: IVECO

Schrappen teruggaafregeling LNG leidt tot onbegrip

Foto: IVECO

Truckfabrikanten en organisaties uit de transportsector zijn ontstemd over het schrappen van de accijnsteruggaafregeling op LNG. Ook producent IVECO reageert teleurgesteld op het niet verlengen van de maatregel die het gebruik van LNG moet stimuleren. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel besloot deze regeling, die eind dit jaar afloopt, in 2019 niet door te zetten.

Net als een aantal andere grote fabrikanten van trucks ziet IVECO vloeibaar aardgas als een volwassen technologie in de transitie naar duurzaam transport. Het bedrijf is bezorgd over de effecten die het schrappen van de maatregel heeft op de ontwikkeling van transportvloten op natuurlijk gas in Nederland. Sinds begin 2014 kunnen transporteurs 125 euro accijns terugkrijgen per duizend kilo LNG.

“Bij IVECO geloven we in de gastechnologie, het is een hoeksteen in onze strategie naar duurzaam transport”, reageert John Venstra, Business Director Benelux bij de fabrikant. “Daarom zijn we dan ook ontgoocheld over het voorstel om de teruggaafregeling niet verder te zetten na 2018. Dit ondermijnt de weg in de transitie van de transportsector naar voertuigen met alternatieve aandrijvingen op natuurlijk gas, met alle voordelen die dit met zich meebrengt aangaande emissie en geluidsoverlast.”

Sleutelrol in transitie

Volgens Venstra is LNG een volwassen en rendabele oplossing naar duurzaam transport. In zijn ogen kan de alternatieve brandstof een sleutelrol spelen in het bereiken van milieudoelstellingen en verbeteren van de luchtkwaliteit in steden en op belangrijke transportroutes. “Met deze beslissing lopen we het risico de verspreiding van deze groene technologie in onze sector te vertragen.”

In de ogen van Venstra is natuurlijk gas niet alleen een zuivere brandstof, maar zorgt het ook voor een naadloze overgang naar bio-methaan, die de CO2-emissies met 95% verlaagt in vergelijking met een EU6-dieselvoertuig. “En nog beter, het leidt naar een circulaire economie gebaseerd op de winning van energie op basis van organisch en landbouwafval.”

Tegen plannen Duitsland in

De beslissing om de teruggaafregeling op LNG niet te verlengen na 2018 komt op een ogenblik dat andere Europese landen maatregelen nemen om de verspreiding van natuurlijk gas in de transportsector juist te ondersteunen. Enkele dagen geleden heeft het federaal Duits parlement een resolutie aangenomen om gasaangedreven voertuigen boven de 7.5 ton vrij te stellen van tol op autosnelwegen voor de volgende 2 jaar. Vanaf 2021 wordt de luchtvervuilingscomponent uitgesloten voor dergelijke voertuigen, zodat enkel de infrastructuurcomponent en de geluidscomponent meetellen in de tolheffing.

Deze vrijstelling komt bovenop de subsidies die de Duitse regering eerder dit jaar introduceerde om de aankoop van zowel CNG- als LNG-trucks te promoten. De Poolse regering kondigde aan om de accijnzen op LNG tot 0 te herleiden en de ontwikkeling van LNG-infrastructuur te ondersteunen door diesel te belasten. Frankrijk en Italië hebben recentelijk decreten uitgevaardigd om het gebruik van bio-methaan uit de productie van koeienmest en agrarisch afval te promoten, dit naast de financiële ondersteuning bij aankoop van CNG en LNG aangedreven voertuigen op basis van hun lagere ecologische voetafdruk.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.