‘Benzine- en dieselauto’s blijven tot 2025 goedkoper in aanschaf’

Nieuwe benzine- en dieselauto’s blijven nog jaren goedkoper dan elektrische auto’s. Dat stelt topman Daniele Schillaci van Nissan in de Financial Times. Volgens de vicepresident van de Japanse autoproducent duurt het nog minimaal zeven jaar voor de prijzen in de showroom op hetzelfde niveau liggen.

Elektrische auto’s zijn afgelopen jaren al behoorlijk in prijs gedaald. Toch is het verschil met benzine- en dieselauto’s nog steeds groot. Dat duurt nog tot minimaal 2025, verwacht de Nissan-topman. Pas vanaf dat jaar worden elektrische auto’s voor consumenten uit oogpunt van prijs daadwerkelijk een interessant alternatief voor modellen die rijden op benzine of diesel.

2,5 procent elektrisch

Het aantal elektrische auto’s in Nederland is sinds 2013 verviervoudigd. Een op de honderd auto’s die wereldwijd verkocht worden, is voorzien van elektrische aandrijving. In Nederland ligt dat percentage wat hoger. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 2,5 procent van de verkochte auto’s op dit moment beschikt over volledig elektrische aandrijving.

Mochten benzine en diesel komende jaren duurder worden, dan overweegt 71 procent van de Nederlanders om over te stappen op een elektrische auto met elektrische aandrijving. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeks- en adviesbureau Motivaction onder 1.003 Nederlanders, dat samen met netbeheerder Stedin werd uitgevoerd. Volgens een groot deel van de ondervraagden zitten er op dit moment nog veel haken en ogen aan elektrisch rijden.

Zonne-energie

De helft van de geënquêteerden geeft aan te willen overstappen op een elektrische auto als deze met thuis opgewekte zonne-energie vooruit kan. Een kwart vindt dat er meer laadpalen moeten komen, maar dat mag niet ten koste gaan van het aantal parkeerplekken. Een op de vijf vindt dat openbare laadpalen te veel ruimte innemen. Driekwart geeft aan gebruik te zullen maken van openbare palen wanneer ze overstappen op een elektrische auto.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Benzine- en dieselauto’s blijven tot 2025 goedkoper in aanschaf’ | TankPro.nl

‘Benzine- en dieselauto’s blijven tot 2025 goedkoper in aanschaf’

Nieuwe benzine- en dieselauto’s blijven nog jaren goedkoper dan elektrische auto’s. Dat stelt topman Daniele Schillaci van Nissan in de Financial Times. Volgens de vicepresident van de Japanse autoproducent duurt het nog minimaal zeven jaar voor de prijzen in de showroom op hetzelfde niveau liggen.

Elektrische auto’s zijn afgelopen jaren al behoorlijk in prijs gedaald. Toch is het verschil met benzine- en dieselauto’s nog steeds groot. Dat duurt nog tot minimaal 2025, verwacht de Nissan-topman. Pas vanaf dat jaar worden elektrische auto’s voor consumenten uit oogpunt van prijs daadwerkelijk een interessant alternatief voor modellen die rijden op benzine of diesel.

2,5 procent elektrisch

Het aantal elektrische auto’s in Nederland is sinds 2013 verviervoudigd. Een op de honderd auto’s die wereldwijd verkocht worden, is voorzien van elektrische aandrijving. In Nederland ligt dat percentage wat hoger. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 2,5 procent van de verkochte auto’s op dit moment beschikt over volledig elektrische aandrijving.

Mochten benzine en diesel komende jaren duurder worden, dan overweegt 71 procent van de Nederlanders om over te stappen op een elektrische auto met elektrische aandrijving. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeks- en adviesbureau Motivaction onder 1.003 Nederlanders, dat samen met netbeheerder Stedin werd uitgevoerd. Volgens een groot deel van de ondervraagden zitten er op dit moment nog veel haken en ogen aan elektrisch rijden.

Zonne-energie

De helft van de geënquêteerden geeft aan te willen overstappen op een elektrische auto als deze met thuis opgewekte zonne-energie vooruit kan. Een kwart vindt dat er meer laadpalen moeten komen, maar dat mag niet ten koste gaan van het aantal parkeerplekken. Een op de vijf vindt dat openbare laadpalen te veel ruimte innemen. Driekwart geeft aan gebruik te zullen maken van openbare palen wanneer ze overstappen op een elektrische auto.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.