Rai Vereniging: Verdubbeling verkoop elektrische auto’s in 2018

Power supply for electric car charging. Urban electric car charging station on a city street. Close up of the power supply plugged into an electric car being charged.

De Rai Vereniging verwacht dat volgend jaar fors meer volledig elektrische auto’s verkocht worden. De branchevereniging voorspelt dat het aantal verdubbelt naar 15.000 verkochte exemplaren in één jaar, tegenover 7.000 exemplaren dit jaar. Op het geschatte aantal verkochte auto’s volgend jaar (430.000) blijft het aandeel ev’s overigens bescheiden. Voertuigen met een benzinemotor blijven veruit het meest populair. 

Volgens voorzitter Steven van Eijck van de Rai Vereniging wordt elektrisch rijden voor een steeds grotere groep automobilisten interessant. Het aanbod van elektrische modellen met een grotere actieradius neemt toe, de auto’s worden goedkoper en er geldt in 2018 een gunstige bijtelling van 4 procent. Auto’s met elektrische aandrijving zijn daardoor vooral voor zakelijke rijders interessant.

Ook de op waterstof rijdende Hyundai ix35 FCEV en de Toyota Mirai, die allebei uitgerust zijn met een brandstofcel, vallen overigens in de categorie van 4 procent bijtelling. Ook deze auto’s stoten, net als elektrische auto’s met een stekker, tijdens het rijden geen CO2 uit. Voor alle andere nieuwe modellen die verkocht worden, geldt een bijtellingspercentage van 22.

75 procent kiest voor benzineauto

Voor particulieren zijn elektrische modellen vanwege de relatief hoge prijs vaak niet interessant. Een auto met benzinemotor blijft voor die groep veruit de meest populaire optie. In 2018 zal zo’n 75 procent van de verkochte auto’s een benzinemotor aan boord hebben, in 17 procent van de gevallen gaat het om een dieselauto.

Dat het aantal verkochte elektrische auto’s in 2018 naar schatting verdubbelt, is volgens Van Eijck essentieel om komende jaren aan de Nederlandse en Europese doelstellingen voor de uitstoot van CO2 te voldoen. Hij benadrukt dat het bovendien van belang is om in een netwerk van laadmogelijkheden te investeren. Om ook particulieren komende jaren in de elektrische auto te krijgen, is een aanschafsubsidie een must, denkt Van Eijck.

Voldoende capaciteit stroomnetwerk

“Er moet voldoende capaciteit op het stroomnetwerk zijn als in de toekomst honderdduizenden auto’s tegelijk aan de laadpaal gaan. Bovendien worden accu’s steeds groter en duurt laden daardoor langer, tenzij het laadnetwerk wordt aangepast.” Dit zijn volgens de voorzitter van de Rai Vereniging essentiële randvoorwaarden voor een soepele en succesvolle overgang naar een volledig elektrisch wagenpark.

Naast investeren in elektrisch rijden moeten er volgens de belangenclub ook andere paden bewandeld worden om de CO2-uitstoot omlaag te brengen. “De auto-industrie investeert om die reden ook in het schoner en zuiniger maken van brandstofmotoren via bijvoorbeeld hybridisering en de inzet van biobrandstoffen en (aard)gas”, aldus Van Eijck.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rai Vereniging: Verdubbeling verkoop elektrische auto’s in 2018 | TankPro.nl

Rai Vereniging: Verdubbeling verkoop elektrische auto’s in 2018

Power supply for electric car charging. Urban electric car charging station on a city street. Close up of the power supply plugged into an electric car being charged.

De Rai Vereniging verwacht dat volgend jaar fors meer volledig elektrische auto’s verkocht worden. De branchevereniging voorspelt dat het aantal verdubbelt naar 15.000 verkochte exemplaren in één jaar, tegenover 7.000 exemplaren dit jaar. Op het geschatte aantal verkochte auto’s volgend jaar (430.000) blijft het aandeel ev’s overigens bescheiden. Voertuigen met een benzinemotor blijven veruit het meest populair. 

Volgens voorzitter Steven van Eijck van de Rai Vereniging wordt elektrisch rijden voor een steeds grotere groep automobilisten interessant. Het aanbod van elektrische modellen met een grotere actieradius neemt toe, de auto’s worden goedkoper en er geldt in 2018 een gunstige bijtelling van 4 procent. Auto’s met elektrische aandrijving zijn daardoor vooral voor zakelijke rijders interessant.

Ook de op waterstof rijdende Hyundai ix35 FCEV en de Toyota Mirai, die allebei uitgerust zijn met een brandstofcel, vallen overigens in de categorie van 4 procent bijtelling. Ook deze auto’s stoten, net als elektrische auto’s met een stekker, tijdens het rijden geen CO2 uit. Voor alle andere nieuwe modellen die verkocht worden, geldt een bijtellingspercentage van 22.

75 procent kiest voor benzineauto

Voor particulieren zijn elektrische modellen vanwege de relatief hoge prijs vaak niet interessant. Een auto met benzinemotor blijft voor die groep veruit de meest populaire optie. In 2018 zal zo’n 75 procent van de verkochte auto’s een benzinemotor aan boord hebben, in 17 procent van de gevallen gaat het om een dieselauto.

Dat het aantal verkochte elektrische auto’s in 2018 naar schatting verdubbelt, is volgens Van Eijck essentieel om komende jaren aan de Nederlandse en Europese doelstellingen voor de uitstoot van CO2 te voldoen. Hij benadrukt dat het bovendien van belang is om in een netwerk van laadmogelijkheden te investeren. Om ook particulieren komende jaren in de elektrische auto te krijgen, is een aanschafsubsidie een must, denkt Van Eijck.

Voldoende capaciteit stroomnetwerk

“Er moet voldoende capaciteit op het stroomnetwerk zijn als in de toekomst honderdduizenden auto’s tegelijk aan de laadpaal gaan. Bovendien worden accu’s steeds groter en duurt laden daardoor langer, tenzij het laadnetwerk wordt aangepast.” Dit zijn volgens de voorzitter van de Rai Vereniging essentiële randvoorwaarden voor een soepele en succesvolle overgang naar een volledig elektrisch wagenpark.

Naast investeren in elektrisch rijden moeten er volgens de belangenclub ook andere paden bewandeld worden om de CO2-uitstoot omlaag te brengen. “De auto-industrie investeert om die reden ook in het schoner en zuiniger maken van brandstofmotoren via bijvoorbeeld hybridisering en de inzet van biobrandstoffen en (aard)gas”, aldus Van Eijck.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.