Laadpalenfabrikant Ecotap: snellaadpaal wegzetten is niet genoeg

Laadpalen schoten afgelopen jaren uit de grond en het aanbod aan elektrische modellen groeide gestaag. Vrijwel alle grote autofabrikanten lanceerden EV’s. “Maar op het terrein van tankstations bleef vrijwel alles letterlijk bij het oude”, stelt Kees van Bergen van laadpalenfabrikant Ecotap. “Er is nog volop werk aan de winkel.”

De producent van laadpalen demonstreert dinsdag 14 november tijdens de Tankstation Vakbeurs in Houten wat er op het gebied van oplaadfaciliteiten op dit moment mogelijk is. “We laten onder meer het laadpaaltype SLA_K zien. Deze fraai vormgegeven oplaadpaal is geschikt voor plaatsing bij tankstations en in de openbare ruimte. Er kunnen tegelijk twee auto’s geladen worden”, vertelt Van Bergen, oprichter en eigenaar van Ecotap. De producent van laadpalen uit Boxtel heeft inmiddels meer dan vijfduizend laadpalen gerealiseerd.

Infrastructuur van laadpalen

“Er is op dit moment een flinke strijd aan de gang. Overal om ons heen zie je partijen inspringen op elektrische mobiliteit en het neerzetten van laadpalen. Bij mensen thuis, voor de deur van bouwmarkten of bij restaurants en parkeergarages. Er is ondertussen een behoorlijke infrastructuur ontstaan in ons land.” Maar dat is volgens Van Bergen niet te danken aan de tankstationbranche. “Het bleef daar overwegend stil. Grote partijen hebben lange tijd liggen slapen en de deuren bleven dicht. Over die afwachtende houding heb ik mij toch wel verbaasd.”

Reactie van de grote jongens

In de tussentijd pakten bedrijven van buiten de sector de handschoen op. “Je ziet nu dat deze partijen overgenomen worden door de grote jongens.” Shell nam onlangs NewMotion over, Total zwaait inmiddels de scepter over PitPoint. “Het is goed om te zien dat de lichtknop inmiddels is ingeschakeld en dat de traditionele spelers ook inzien dat er werk aan de winkel is. Er is immers nog een gigantisch gat op te vullen.”

Anders denken

De wereld van de tankstations zal volgens Van Bergen komende jaren een ware metamorfose ondergaan. “Tanken doe je binnen een paar minuten. Je rekent af en kunt weer vooruit tot je volgende tankbeurt. Maar bij elektrische auto’s wil je laden op momenten dat het goed uitkomt. Thuis, op je werk, onderweg als je een bespreking hebt of als je een hapje gaat eten.”

Inhaalslag

Tankstations worden onderdeel van een grotere infrastructuur. De rol van tankstations zal veranderen, voorspelt Van Bergen. “Je lost dit probleem niet op door alleen maar een snellaadpaal op je terrein neer te zetten, zoals bijvoorbeeld Fastned heeft gedaan. Je moet groter denken.”

“De sector moet inspelen op een toekomstige wereld zonder fossiele brandstoffen. Elektrische mobiliteit moet een wezenlijk onderdeel gaan uitmaken van je tankstation en je shop. Het ‘bijtanken’ van energie is slechts een beperkt onderdeel van het totale plaatje. En daar moet een behoorlijke inhaalslag gemaakt worden. Er ligt een flinke uitdaging in het verschiet voor een branche die op dit moment nog grotendeels in beweging moet komen.”

Volop barrières

Van Bergen kijkt uit naar de Tankstation Vakbeurs. “Wij hebben bepaalde ideeën over hoe de toekomst van mobiliteit eruit zal zien. De rol van fossiele brandstoffen raakt op den duur uitgespeeld. Daarvan ben ik overtuigd. Daar moeten ook de tankstations op inspelen. Het is goed om te merken dat de deuren – die lange tijd gesloten waren – nu open zijn en dat steeds meer toenadering gezocht wordt. Er is heel wat te vertellen en er zijn nog volop barrières te overwinnen. Maar dat maakt deze tijd voor ons juist zo fantastisch uitdagend.”

Ecotap is als exposant aanwezig op de Tankstation Vakbeurs. Daar kunnen geïnteresseerden informatie krijgen over de activiteiten van het bedrijf en de laadmogelijkheden. Kijk voor het overige exposantenaanbod op www.tankstationvakbeurs.nl/vakbeurs/ of schrijf meteen in via www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.