V2x pilot BMW Rotterdam en TotalEnergies

Proef met ‘bi-directioneel laden’: piekbelasting van netaansluiting met kwart verminderd

De proef van BMW en TotalEnergies in Rotterdam bleek een succes Foto: BMW Group

Uit een zes maanden durende proef van TotalEnergies Marketing Nederland, BMW Group en de gemeente Rotterdam blijkt dat slim gebruik van EV’s en hun batterijen de piekbelasting van een netaansluiting met een kwart kan verminderen. 

Volgens de initiatiefnemers stelt het snelgroeiende aantal elektrische auto’s steeds hogere eisen aan de aansluitingen van gebouwen waar deze voertuigen opladen. Om daar oplossingen voor te vinden, voerden de drie partijen een pilot uit op het Kleinpolderplein, de belangrijkste wagenparklocatie van de gemeente Rotterdam. Naast gemeenschappelijke elektrische auto’s worden daar ook elektrische vuilniswagens geladen. Vaak gebeurt dat tegelijkertijd, aan het einde van de diensten, waardoor in korte tijd veel vermogen van de bestaande aansluitcapaciteit van de gemeente nodig is. Dat terwijl die daar niet op berekend is.

Slim algoritme

Tijdens de pilot werd de elektrische infrastructuur in twee stappen uitgebreid om te onderzoeken hoe deze piekbelasting kan worden opgevangen: ten eerste met een ‘superbatterij’ van het bedrijf Alfen (bestaande uit tien BMW i3 batterijen waar 400 kWh aan energie in opgeslagen kan worden). Daarnaast werd getest met twee deelauto’s van BMW (met bi-directionele functionaliteit) die door het personeel van de gemeente Rotterdam konden worden gebruikt. Deze auto’s bieden een extra opslagcapaciteit van stroom, omdat ze kunnen laden én elektriciteit kunnen terugleveren.

Gezamenlijk ontwikkelden TotalEnergies, de beheerder van de laadinfrastructuur, en BMW een slim algoritme om de extra energie vervolgens zo effectief mogelijk te benutten. Afhankelijk van de vraag werden de batterijen van de BMW i3 deelauto’s bijvoorbeeld tot een bepaald niveau ontladen, voordat het normale opladen begon om de voertuigen klaar te maken voor hun volgende rit.

Op bepaalde momenten kon de piekbelasting van een lokaal elektriciteitsnetwerk dus flink worden verminderd. Daardoor hoeft niet of minder te worden geïnvesteerd in extra aansluitcapaciteit. Vergeleken met een scenario waarin de aansluiting op een conventionele manier verzwaard zou moeten worden en meer vermogen van het elektriciteitsnet zou moeten worden afgenomen, kan daardoor een aanzienlijke kostenverlaging worden bereikt, aldus de partijen.

Blijdschap over resultaten

Bram van Eijsen, Energy Solutions Manager bij TotalEnergies Marketing, noemt de uitkomst van de pilot een ‘mooi resultaat’. “Dit soort energie-oplossingen passen heel goed bij onze ambities op het gebied van het exploiteren van laadinfrastructuur. We merken dat we onze klanten steeds beter kunnen helpen met de complexere energie vraagstukken, of het nu gaat over Vehicle-to-Grid zoals hier in Rotterdam, slimme optimalisatie modellen of energiemanagement oplossingen.”

Ook BMW Group is tevreden met de resultaten. “Zelfs met twee elektrische voertuigen met bi-directionele laders van 10 kW in combinatie met de superbatterij bereiken we een aanzienlijke piekreductie, ten opzichte van een beduidend hogere piekvraag van 700 kW op de totale locatie van Kleinpolderplein”, stelt Dion van der Heijden, E-Mobility Services Manager bij het bedrijf. “Zouden we deze pilot opschalen van de twee BMW i3 deelauto’s naar 66 bi-directionele dienstauto’s, dan zou de piekbelasting met 14 procent dalen. Voeg je daar vervolgens ook een superbatterij aan toe, dan kan een daling tot 23 procent worden bereikt.”

155 nieuwe snelladers in Rotterdam

TotalEnergies is overigens ook druk bezig met andere projecten in Rotterdam, want recent kondigde het bedrijf aan 155 openbare snellaadpunten te gaan plaatsen in de gemeente. Begin 2023 worden in de stad en het havengebied de eerste palen gerealiseerd.

Snelladen in de stad moet vooral de vervoerssector helpen om over te stappen op emissievrije voertuigen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om doelgroepenvervoer en (lichte) logistiek die op korte termijn een behoefte heeft aan snelladen. Maar, zo benadrukt TotalEnergies: het netwerk is voor iedere EV-rijder toegangelijk.

Lees ook:

Tijdens het congres op Tankstation & Carwash Vakbeurs 2022, met als thema ‘To charge or not to charge’, gaan we in op de strategie van laden op tankstations. Er zijn nog kaarten beschikbaar voor dit programma op 9 november. Schrijf je nu in!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.