Foto: Jumbo / VDL / DAF

‘Elektrisch vrachtverkeer geremd door beperkte netcapaciteit’

De overstap naar batterij-elektrische vrachtwagens wordt vertraagd door de beperkte capaciteit van het elektriciteitsnetwerk, stellen de RAI Vereniging en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Ze pleiten daarom voor een ‘stroomgarantie’, wat inhoudt dat het kabinet ‘vol moet inzetten op uitbreiding en verzwaring van het laadnetwerk voor zware en lichte batterij-elektrische bedrijfswagens’. 

Volgens de organisaties is het huidige elektriciteitsnet ‘volstrekt onvoldoende om aan de toekomstige stroomvraag te voldoen’. “Nu al zijn er regio’s waar ondernemers de komende jaren geen laadinfrastructuur kunnen aanleggen door gebrek aan netcapaciteit. Voor hen blokkeert dat dus de opschaling van elektrische vrachtauto’s.”

De partijen vinden dat er extra geld moet worden uitgetrokken voor verzwaring, vergroening, het stroomlijnen van vergunningsprocedures en ontlasten van het stroomnetwerk door veel meer in te zetten op andere kansrijke (zero emissie) technologieën. “Daarmee ontstaat een stroomnet dat op de toekomst is voorbereid zodat ondernemers met vertrouwen kunnen investeren in elektrische vracht- en bestelauto’s.”

Geen goed verdienmodel

Volgens RAI en TLN zijn transporteurs wel voor emissieloos vervoer, maar ontbreekt het nog aan een ‘realistisch verdienmodel’, omdat de vrachtwagens drie keer zo duur zijn als een dieselvrachtwagen en ook nog eens een veel kleinere actieradius hebben. De verwachting is wel dat dat komende jaren zal veranderen.

Daarnaast is het volgens de organisaties duidelijk dat het bestaande elektriciteitsnet de grootste beperkende factor wordt voor de inzet van elektrische vrachtauto’s. “Zonder een grootschalige inhaalslag komt het net steeds verder op achterstand. In het ergste geval leidt dit tot stroominfarcten. De stroomvraag van het wegtransport zal door de inzet van zero emissie-trucks de komende jaren astronomisch stijgen. In 2030 is de verwachte stroomvraag van alle elektrische vracht-  en bestelwagens gelijk aan het verbruik van bijna 1 miljoen huishoudens.”

Zonnepanelen op daken

De elektrificatie van vrachtauto’s komt nog nauwelijks op gang, terwijl dat wel een van de doelen in het Klimaatakkoord is, stellen de organisaties verder. Eind vorig jaar telde het totale Nederlandse wagenpark nog maar 214 elektrische trucks op een totaal van ruim 157.000. In 2021 kwamen er 67 elektrische vrachtwagens bij. Om het doel van 2030 te behalen, moet het aantal nieuw verkochte trucks de komende acht jaar groeien naar 4.000 tot 5.000 per jaar. “Een doel dat met de huidige ontwikkelingen bij lange na niet wordt gehaald.”

Natuur & Milieu meldden onlangs nog dat een combinatie van zonnepanelen op daken van distributiecentra en bedrijven én een eigen oplaadstation voor elektrisch vrachtvervoer grote potentie hebben. Op die manier spelen bijvoorbeeld tank- en laadstations een veel kleinere rol in de elektrificatie. Met panelen op de daken van alle distributiecentra, kan al in de helft van de stroombehoefte voor alle elektrische vrachtwagenkilometers in Nederland worden voorzien. “Als daar de daken van ‘utiliteitsgebouwen’ zoals fabriekshallen, kantoren en agrarische bedrijven bij komen, biedt dat voldoende stroom voor de behoefte voor álle vrachtkilometers.”

Hobbels zoals kosten, kennis en netcapaciteit staan de ontwikkeling naar elektrisch vervoer nu nog in de weg, meende ook deze organisatie. “Er is echter meer mogelijk en meer ondersteuning dan veel bedrijven weten. Met een slim energiesysteem kunnen bedrijven en distributiecentra veel geld op brandstof en elektriciteit besparen”, aldus directeur programma’s Rob van Tilburg. In de praktijk gebeurt het zelf opwekken en laden echter nog weinig.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.