cameraboog BigBrother

CarwashA2 weet precies hoe een auto er bij binnenkomst uitziet

Foto: Rieneke Kok

CarwashA2 is recent geopend en heeft zoals elke wasgelegenheid te maken met mensen die schades door de carwash claimen. Dankzij een speciale ‘carwashboog’ met rondom camera’s van BigBrother weet eigenaar Roel Verhagen precies hoe een auto er bij binnenkomst uitzag.

Op 11 december 2020 gingen bij CarwashA2 pal langs de A2 in Zaltbommel de poorten open. En op 14 december werd de lockdown afgekondigd. Voor eigenaar Roel Verhagen was het even slikken, maar carwashes mochten gelukkig open blijven. Wel zette hij op het stofzuigerplein plekken af met de statafels die hij huurde voor de opening. Op de tafels staan nu desinfectiemiddelen en een poster met uitleg over de hygiëneregels in de carwash. Nog altijd zijn er 10 van de 26 plekken dicht. “Het veroorzaakt gelukkig geen opstoppingen”, vertelt Verhagen. “Klanten begrijpen het wel en bovendien zijn ze bij ons nog niet anders gewend qua capaciteit.”

Openingsactie

Wie over de A2 aan komt rijden ziet al direct een groot spandoek met de openingsactie hangen: het beste wasprogramma voor een gereduceerd tarief. “We begonnen met 6 euro, inmiddels is het 10. De actie loopt nog tot het einde van maart”, legt de ondernemer uit. Voor dat beste programma rekenen klanten straks 19 euro af, of 15 euro met een waspas. “We willen nu vooral heel veel mensen laten kennismaken met de locatie en het concept. We vertellen over de mogelijkheden, geven ze een droogdoekje met ons logo voor het nadrogen en geven uitleg over de waspas.”

Wie de kettingbaan oprijdt, krijgt eerst een deken van lavaschuim op de auto. Daarna worden bodem, velgen en dorpels aangepakt. CarwashA2 sluit het beste programma af met een polish, poetsen, een wax en intensief drogen. Alle auto’s en busjes kunnen bij de locatie terecht. Wie met z’n voertuig niet door de bogen van Holz past, wordt bij de ingang omgeleid naar een rollover waar grotere voertuigen terecht kunnen.

Dakdekker

Voor Verhagen is het CarwashA2 zijn eerste carwashproject. De ondernemer heeft een dakdekkersbedrijf en kwam in die hoedanigheid veel met carwashes in aanraking. “In eerste instantie stond ik er niet bij stil, was ik bezig met het dak. Maar gaandeweg wekten de carwashes mijn interesse en wilde ik ook aan de slag.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

De velgen worden grondig gereinigd. Foto: Rieneke Kok

De eerste stap is dan het vinden van een geschikte locatie. Verhagen hoorde van een project in Zaltbommel waar een supermarkt, tankstation en carwash zouden komen. Dat was in 2017. “Nou ja, dat is er nooit van gekomen. In 2019 kreeg ik deze locatie op het oog. Het voormalige Jaguar-pand van autodealer Kroymans in Zaltbommel. Dan volgt het onderzoek of we er wat van kunnen maken. Met hulp van Bureau Star Line marktonderzoek kwam ik tot de conclusie dat we hier op termijn minimaal 65.000 wassingen per jaar kunnen doen.”

Voor de keuze van de machine’s, stofzuigers, inrichting, chemie, camerabeveiliging en vele andere zaken heeft Verhagen Dennis Kok van Custom Carwash Support ingeschakeld. “Hij heeft mij daarbij met al zijn kennis heel goed geholpen.” De bouw startte begin 2020 en 11 december was de opening. De capaciteit is tot 110 auto’s per uur. Verhagen: “met die sneeuwdrukte van eind februari zaten we daar al heel dicht tegenaan.”

Carwashboog met camera’s

Bijzonder aan deze locatie is dat er de allereerste carwashboog van Europa staat. Bij de ingang staat deze boog van beveiligingsbedrijf BigBrother met vijf camera’s opgesteld. Auto’s worden rondom gefilmd, de beelden zijn terug te vinden op tijdstip maar ook op kenteken van het voertuig, de camera’s zijn geïntegreerd in het kassasysteem.

Het vervelende aan het openen van een nieuwe wasstraat is dat je te maken hebt met mensen die schades claimen, zeggen dat ze krassen op de auto hebben door de wasstraat. Vrijwel dagelijks heeft Verhagen hiermee te maken. De carwashboog heeft dus meteen al zijn nut bewezen. Verhagen vertelt over de eigenaar van een Land Rover die zich onlangs meldde. “Hij kwam op hoge poten verhaal halen, dreigde met advocaten, maar dankzij de beelden was al snel duidelijk dat de krassen er bij binnenkomst al waren.”

Klachten

Verhagen zet het als volgt uiteen: “mensen proberen het gewoon, ze hopen de kosten voor herstel bij een carwash te verhalen. Soms hopen ze er gewoon een slaatje uit te slaan. En zeker nieuwe locaties hebben hiermee te maken. Zodra duidelijk wordt dat een carwash camera’s heeft en checkt of een claim terecht is, wordt het aantal klachten snel minder.” De ondernemer gaat wel altijd het gesprek aan met mensen die om een schade komen. “We nemen het heel serieus. Maar klachten zijn vaker niet dan wel terecht.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Borstel Carwash A2
Carwash A2 heeft de allereerste carwashboog van Europa. Foto: Rieneke Kok

“Weet je wat het ook is?”, vraagt Verhagen lachend. “Bij onze carwash komt je auto zó schoon naar buiten dat die oude beschadigingen ineens zichtbaar zijn.” Een vaker voorkomende kwestie zijn krassen door verkeerd gebruik van de stofzuigerslang. “Daar wijzen we mensen bij binnenkomst op”, vertelt de ondernemer. “Let op dat je die slang niet zomaar langs je auto trekt. Uiteindelijk is het ook de eigen verantwoordelijk van klanten hoe ze met de auto omgaan.”

In z’n vrij

Behalve de carwashboog met ogen rondom, hangen er meerdere camera’s in de carwash om toezicht te houden. Verhagen haalt een video naar boven van een situatie op de kettingbaan die uit de hand liep. “Kijk”, wijst hij op het scherm. “Hier zie de remlichten van deze auto oplichten. Vervolgens raakt het voertuig uit de baan en blijft hangen. En de volgende auto komt dus tegen de bumper aan. Die klant wil de schade bij ons verhalen, maar het is duidelijk te zien dat de auto niet meer in de vrij staat, door eigen toedoen. Bij de kassa en voorwas benadrukken we dat een auto in z’n vrij moet staan. Het is verzekeringswerk, maar niet voor onze verzekering.”

Zichtbaarheid

Wie door de vijftig meter lange kettingbaan is geweest draait buitenlangs het stofzuigerplein op. Dat is wel een van de grootste verbouwingen aan het pand geweest. Verhagen wijst op de verlichting die met de auto meerijdt. “Een meesterwerkje van de elektricien”, lacht hij. Midden door het stofzuigplein loopt de weg naar de uitgang, in het verlengde daarvan is op de achterwand een metersgrote foto van de herkenbare brug bij Zaltbommel op de A2 afgebeeld. Vanaf het plein is er duidelijk zicht op de kettingbaan, de glazen wanden bieden een blik op hoe de auto’s ingezeept en geborsteld worden.

De verbouwing heeft wat voeten in de aarde gehad. In het gebouw zat een autodealer, heel wat anders dan een carwash. Verhagen wilde graag veel openheid in het pand, zodat klanten het wasproces zien. De doorzichtige wanden op het stofzuigplein zijn daar een voorbeeld van. Bij de entree zijn de pompen en technische ruimte te zien.

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 2. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CarwashA2 weet precies hoe een auto er bij binnenkomst uitziet | TankPro.nl
cameraboog BigBrother

CarwashA2 weet precies hoe een auto er bij binnenkomst uitziet

Foto: Rieneke Kok

CarwashA2 is recent geopend en heeft zoals elke wasgelegenheid te maken met mensen die schades door de carwash claimen. Dankzij een speciale ‘carwashboog’ met rondom camera’s van BigBrother weet eigenaar Roel Verhagen precies hoe een auto er bij binnenkomst uitzag.

Op 11 december 2020 gingen bij CarwashA2 pal langs de A2 in Zaltbommel de poorten open. En op 14 december werd de lockdown afgekondigd. Voor eigenaar Roel Verhagen was het even slikken, maar carwashes mochten gelukkig open blijven. Wel zette hij op het stofzuigerplein plekken af met de statafels die hij huurde voor de opening. Op de tafels staan nu desinfectiemiddelen en een poster met uitleg over de hygiëneregels in de carwash. Nog altijd zijn er 10 van de 26 plekken dicht. “Het veroorzaakt gelukkig geen opstoppingen”, vertelt Verhagen. “Klanten begrijpen het wel en bovendien zijn ze bij ons nog niet anders gewend qua capaciteit.”

Openingsactie

Wie over de A2 aan komt rijden ziet al direct een groot spandoek met de openingsactie hangen: het beste wasprogramma voor een gereduceerd tarief. “We begonnen met 6 euro, inmiddels is het 10. De actie loopt nog tot het einde van maart”, legt de ondernemer uit. Voor dat beste programma rekenen klanten straks 19 euro af, of 15 euro met een waspas. “We willen nu vooral heel veel mensen laten kennismaken met de locatie en het concept. We vertellen over de mogelijkheden, geven ze een droogdoekje met ons logo voor het nadrogen en geven uitleg over de waspas.”

Wie de kettingbaan oprijdt, krijgt eerst een deken van lavaschuim op de auto. Daarna worden bodem, velgen en dorpels aangepakt. CarwashA2 sluit het beste programma af met een polish, poetsen, een wax en intensief drogen. Alle auto’s en busjes kunnen bij de locatie terecht. Wie met z’n voertuig niet door de bogen van Holz past, wordt bij de ingang omgeleid naar een rollover waar grotere voertuigen terecht kunnen.

Dakdekker

Voor Verhagen is het CarwashA2 zijn eerste carwashproject. De ondernemer heeft een dakdekkersbedrijf en kwam in die hoedanigheid veel met carwashes in aanraking. “In eerste instantie stond ik er niet bij stil, was ik bezig met het dak. Maar gaandeweg wekten de carwashes mijn interesse en wilde ik ook aan de slag.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

De velgen worden grondig gereinigd. Foto: Rieneke Kok

De eerste stap is dan het vinden van een geschikte locatie. Verhagen hoorde van een project in Zaltbommel waar een supermarkt, tankstation en carwash zouden komen. Dat was in 2017. “Nou ja, dat is er nooit van gekomen. In 2019 kreeg ik deze locatie op het oog. Het voormalige Jaguar-pand van autodealer Kroymans in Zaltbommel. Dan volgt het onderzoek of we er wat van kunnen maken. Met hulp van Bureau Star Line marktonderzoek kwam ik tot de conclusie dat we hier op termijn minimaal 65.000 wassingen per jaar kunnen doen.”

Voor de keuze van de machine’s, stofzuigers, inrichting, chemie, camerabeveiliging en vele andere zaken heeft Verhagen Dennis Kok van Custom Carwash Support ingeschakeld. “Hij heeft mij daarbij met al zijn kennis heel goed geholpen.” De bouw startte begin 2020 en 11 december was de opening. De capaciteit is tot 110 auto’s per uur. Verhagen: “met die sneeuwdrukte van eind februari zaten we daar al heel dicht tegenaan.”

Carwashboog met camera’s

Bijzonder aan deze locatie is dat er de allereerste carwashboog van Europa staat. Bij de ingang staat deze boog van beveiligingsbedrijf BigBrother met vijf camera’s opgesteld. Auto’s worden rondom gefilmd, de beelden zijn terug te vinden op tijdstip maar ook op kenteken van het voertuig, de camera’s zijn geïntegreerd in het kassasysteem.

Het vervelende aan het openen van een nieuwe wasstraat is dat je te maken hebt met mensen die schades claimen, zeggen dat ze krassen op de auto hebben door de wasstraat. Vrijwel dagelijks heeft Verhagen hiermee te maken. De carwashboog heeft dus meteen al zijn nut bewezen. Verhagen vertelt over de eigenaar van een Land Rover die zich onlangs meldde. “Hij kwam op hoge poten verhaal halen, dreigde met advocaten, maar dankzij de beelden was al snel duidelijk dat de krassen er bij binnenkomst al waren.”

Klachten

Verhagen zet het als volgt uiteen: “mensen proberen het gewoon, ze hopen de kosten voor herstel bij een carwash te verhalen. Soms hopen ze er gewoon een slaatje uit te slaan. En zeker nieuwe locaties hebben hiermee te maken. Zodra duidelijk wordt dat een carwash camera’s heeft en checkt of een claim terecht is, wordt het aantal klachten snel minder.” De ondernemer gaat wel altijd het gesprek aan met mensen die om een schade komen. “We nemen het heel serieus. Maar klachten zijn vaker niet dan wel terecht.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Borstel Carwash A2
Carwash A2 heeft de allereerste carwashboog van Europa. Foto: Rieneke Kok

“Weet je wat het ook is?”, vraagt Verhagen lachend. “Bij onze carwash komt je auto zó schoon naar buiten dat die oude beschadigingen ineens zichtbaar zijn.” Een vaker voorkomende kwestie zijn krassen door verkeerd gebruik van de stofzuigerslang. “Daar wijzen we mensen bij binnenkomst op”, vertelt de ondernemer. “Let op dat je die slang niet zomaar langs je auto trekt. Uiteindelijk is het ook de eigen verantwoordelijk van klanten hoe ze met de auto omgaan.”

In z’n vrij

Behalve de carwashboog met ogen rondom, hangen er meerdere camera’s in de carwash om toezicht te houden. Verhagen haalt een video naar boven van een situatie op de kettingbaan die uit de hand liep. “Kijk”, wijst hij op het scherm. “Hier zie de remlichten van deze auto oplichten. Vervolgens raakt het voertuig uit de baan en blijft hangen. En de volgende auto komt dus tegen de bumper aan. Die klant wil de schade bij ons verhalen, maar het is duidelijk te zien dat de auto niet meer in de vrij staat, door eigen toedoen. Bij de kassa en voorwas benadrukken we dat een auto in z’n vrij moet staan. Het is verzekeringswerk, maar niet voor onze verzekering.”

Zichtbaarheid

Wie door de vijftig meter lange kettingbaan is geweest draait buitenlangs het stofzuigerplein op. Dat is wel een van de grootste verbouwingen aan het pand geweest. Verhagen wijst op de verlichting die met de auto meerijdt. “Een meesterwerkje van de elektricien”, lacht hij. Midden door het stofzuigplein loopt de weg naar de uitgang, in het verlengde daarvan is op de achterwand een metersgrote foto van de herkenbare brug bij Zaltbommel op de A2 afgebeeld. Vanaf het plein is er duidelijk zicht op de kettingbaan, de glazen wanden bieden een blik op hoe de auto’s ingezeept en geborsteld worden.

De verbouwing heeft wat voeten in de aarde gehad. In het gebouw zat een autodealer, heel wat anders dan een carwash. Verhagen wilde graag veel openheid in het pand, zodat klanten het wasproces zien. De doorzichtige wanden op het stofzuigplein zijn daar een voorbeeld van. Bij de entree zijn de pompen en technische ruimte te zien.

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 2. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.