NXT 50five, de joint venture tussen NXT Mobility en 50five, heeft zijn snellaadnetwerk voor elektrische vrachtwagens uitgebreid met een nieuwe locatie op de Holthausen Energy Point aan de Beiraweg in het Westelijk Havengebied in Amsterdam.
'gestimuleerd met subsidies'

Waterstof en nu ook snelladers voor elektrische trucks bij Holthausen Energy Point Amsterdam

Bij de Holthausen Energy Point in Amsterdam kunnen elektrische bestelbussen en trucks nu terecht voor zowel snelladen als voor waterstof. Foto: Erik Boschman, 2024

NXT 50five, de joint venture tussen NXT Mobility en 50five, heeft zijn snellaadnetwerk voor elektrische vrachtwagens uitgebreid met een nieuwe locatie op de Holthausen Energy Point aan de Beiraweg in het Westelijk Havengebied in Amsterdam.

E-trucks en bestelbussen kunnen op dit moment bij de meeste openbare snellaadlocaties niet terecht als gevolg van de beperkte ruimte, een te lage luifelhoogte of onvoldoende draagkracht van de ondergrond. Bij de Holthausen Energy Point in Amsterdam kunnen elektrische bestelbussen en trucks nu wél terecht en dan zowel voor snelladen als voor waterstof (foto). Ondanks de krapte op het stroomnet in Amsterdam maakt de door NXT 50five toegepaste ChargeBox snellaadinnovatie van ADS-TEC het mogelijk om op de locatie aan de Beiraweg te snelladen tot 320 kW. De snellader werkt als een powerbank: de accu laadt met laag vermogen op en geeft de opgeslagen elektriciteit tijdens het laden van het voertuig met hoog vermogen af. De locatie is uitgerust met twee ChargeBox systemen, waardoor twee voertuigen gelijktijdig 320 kW kunnen laden.

Win-win situatie

“Vanaf 2025 voeren circa dertig tot veertig steden in hun binnenstad een zero-emissie zone in”, zegt COO Egbert Hietberg van 50five Group. “Daarnaast worden investeringen in duurzaamheid door de Nederlandse overheid gestimuleerd met subsidies op elektrische trucks.” Erik Metselaar, directeur van NXT Mobility: “Deze snellaadlocatie is ondersteund met subsidie vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie. De goedkeuring van ons project door Kansen voor West, het programmamanagement voor West-Nederland, is een cruciale stap in de versnelling van de transitie naar duurzaam vrachtvervoer in Noord-Holland. De ontwikkeling van dit netwerk van snelladers is een win-win situatie; het stimuleert niet alleen de adoptie van elektrische vrachtwagens maar pakt ook het probleem van netcongestie aan.”
Op de NXT 50five locatie in Amsterdam worden de meeste laadpassen geaccepteerd.

Samenwerking

NXT 50five is een samenwerking tussen NXT Mobility en 50five, gericht op het ontwikkelen van een landelijk dekkend en openbaar snellaadnetwerk voor elektrische voertuigen. Met een focus op het realiseren van snellaadlocaties in netcongestiegebieden en het leveren van laaddiensten aan zowel personen- als vrachtverkeer, streeft NXT 50five ernaar om de transitie naar elektrisch rijden in Nederland te versnellen. Aandeelhouders van 50five zijn ENGIE SA en de Global Transportation Group van J.P. Morgan Asset Management.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Waterstof en nu ook snelladers voor elektrische trucks bij Holthausen Energy Point Amsterdam | TankPro.nl
NXT 50five, de joint venture tussen NXT Mobility en 50five, heeft zijn snellaadnetwerk voor elektrische vrachtwagens uitgebreid met een nieuwe locatie op de Holthausen Energy Point aan de Beiraweg in het Westelijk Havengebied in Amsterdam.
'gestimuleerd met subsidies'

Waterstof en nu ook snelladers voor elektrische trucks bij Holthausen Energy Point Amsterdam

Bij de Holthausen Energy Point in Amsterdam kunnen elektrische bestelbussen en trucks nu terecht voor zowel snelladen als voor waterstof. Foto: Erik Boschman, 2024

NXT 50five, de joint venture tussen NXT Mobility en 50five, heeft zijn snellaadnetwerk voor elektrische vrachtwagens uitgebreid met een nieuwe locatie op de Holthausen Energy Point aan de Beiraweg in het Westelijk Havengebied in Amsterdam.

E-trucks en bestelbussen kunnen op dit moment bij de meeste openbare snellaadlocaties niet terecht als gevolg van de beperkte ruimte, een te lage luifelhoogte of onvoldoende draagkracht van de ondergrond. Bij de Holthausen Energy Point in Amsterdam kunnen elektrische bestelbussen en trucks nu wél terecht en dan zowel voor snelladen als voor waterstof (foto). Ondanks de krapte op het stroomnet in Amsterdam maakt de door NXT 50five toegepaste ChargeBox snellaadinnovatie van ADS-TEC het mogelijk om op de locatie aan de Beiraweg te snelladen tot 320 kW. De snellader werkt als een powerbank: de accu laadt met laag vermogen op en geeft de opgeslagen elektriciteit tijdens het laden van het voertuig met hoog vermogen af. De locatie is uitgerust met twee ChargeBox systemen, waardoor twee voertuigen gelijktijdig 320 kW kunnen laden.

Win-win situatie

“Vanaf 2025 voeren circa dertig tot veertig steden in hun binnenstad een zero-emissie zone in”, zegt COO Egbert Hietberg van 50five Group. “Daarnaast worden investeringen in duurzaamheid door de Nederlandse overheid gestimuleerd met subsidies op elektrische trucks.” Erik Metselaar, directeur van NXT Mobility: “Deze snellaadlocatie is ondersteund met subsidie vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie. De goedkeuring van ons project door Kansen voor West, het programmamanagement voor West-Nederland, is een cruciale stap in de versnelling van de transitie naar duurzaam vrachtvervoer in Noord-Holland. De ontwikkeling van dit netwerk van snelladers is een win-win situatie; het stimuleert niet alleen de adoptie van elektrische vrachtwagens maar pakt ook het probleem van netcongestie aan.”
Op de NXT 50five locatie in Amsterdam worden de meeste laadpassen geaccepteerd.

Samenwerking

NXT 50five is een samenwerking tussen NXT Mobility en 50five, gericht op het ontwikkelen van een landelijk dekkend en openbaar snellaadnetwerk voor elektrische voertuigen. Met een focus op het realiseren van snellaadlocaties in netcongestiegebieden en het leveren van laaddiensten aan zowel personen- als vrachtverkeer, streeft NXT 50five ernaar om de transitie naar elektrisch rijden in Nederland te versnellen. Aandeelhouders van 50five zijn ENGIE SA en de Global Transportation Group van J.P. Morgan Asset Management.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.