Oliemaatschappij Q8 en energiebedrijf Storm hebben in België de handen ineen geslagen voor de gezamenlijke realisatie van zo’n tweehonderd gemakshubs, of zoals de initiatiefnemers ze noemen, full-service snellaadstations. Op een groot aantal van de stopplekken kan de consument tanken, snelladen en uitgebreid eten en drinken.
'nederland een optie'

België krijgt tweehonderd Q8 en Storm full-service snellaadstations

De full-service snellaadstations van Q8 electric worden gerealiseerd op nieuwe locaties verspreid over België en bij een groot aantal ervan kunnen bezoekers ook winkelen, koffie drinken of iets eten. Foto: Q8 België, 2024

Oliemaatschappij Q8 en energiebedrijf Storm hebben in België de handen ineen geslagen voor de gezamenlijke realisatie van zo’n tweehonderd gemakshubs, of zoals de initiatiefnemers ze noemen, full-service snellaadstations. Op een groot aantal van de stopplekken moet de consument dadelijk kunnen snelladen en uitgebreid eten en drinken.

De full-service snellaadstations van Q8 electric worden gerealiseerd op nieuwe locaties verspreid over België. Bij een groot aantal hiervan kunnen bezoekers ook winkelen, koffie drinken of iets eten. “We bundelen onze expertises rond hernieuwbare energie, mobiliteit en shopervaring om een unieke klantbeleving te creëren voor gebruikers van elektrische auto”, zeggen Sven Dochez, director Supply & Innovation bij Q8, en Jan Caerts, CEO van Storm. De nieuwe snellaadstations van Q8 electric en Storm worden voorzien op zichtbare en goed bereikbare toplocaties door het hele land, zowel bij belangrijke verkeersassen als in de buurt van stedelijke kernen.

Samenwerking

De helft ervan krijgt een eigen shop, een ruim assortiment aan broodjes en premium koffie. Voor deze faciliteiten wordt samengewerkt met partners zoals de retailer Delhaize en broodjesformule Panos, waarmee Q8 ruime ervaring heeft in haar tankstations. Bij een kwart ervan wordt ook een snelservice-restaurant voorzien. Volgens de initiatiefnemers zullen er per jaar veertig nieuwe Q8 full-service snellaadstations worden gerealiseerd, of gemiddeld één om de tien dagen. De bouw van de allereerste locatie start in de zomer van 2024.

Verschil

“We trekken ons bekende convenience-concept van shops bij de Q8-tankstations door naar de Q8 electric-snellaadstations”, aldus Dochez. “We gaan dus echte full-service snellaadstations uitbaten. Naast hun wagen laden, kunnen klanten bij ons boodschappen doen en koffie drinken of iets eten. We geloven dat dit een groot verschil zal maken in de beleving en het comfort van onze klanten met een elektrische wagen.” Elk snellaadstation zal plaats bieden aan tenminste tien tot zestien laadplaatsen met een laadvermogen tot 400 kW. Een gemiddelde personenauto met een batterij van 50 kWh kan hier in vijftien tot twintig minuten tot 80 procent laden.

Hernieuwbare energie

De snellaadstations zullen 100% hernieuwbare energie leveren van Belgische oorsprong. De stations worden gebouwd met duurzame en natuurlijke materialen zoals hout en krijgen een waterdoorlatende verharding, volop beplanting, een groen dak en zonnepanelen.
De individuele laadplaatsen op de snellaadstations zijn volgens Q8 en Storm voldoende ruim om ook te worden gebruikt door lichte vracht- en bestelwagens. Daarnaast zijn alle laadplaatsen geschikt voor personen met een beperking. Betalen kan met alle courante laadpassen, met de Q8 electric app en met elke bank- of kredietkaart.

250 miljoen euro

De plannen van Q8 en Storm zijn goed voor een verwacht investeringsbedrag van 250 miljoen euro. Q8 zal de snellaadstations uitbaten via langlopende erfpachtovereenkomsten met Storm, dat zal instaan voor de ontwikkeling en de bouw. “Met dit netwerk nemen we het laatste obstakel weg voor de overstap naar elektrisch rijden”, onderstreept Caerts. “Nu elektrische auto’s in hoog tempo goedkoper worden, blijft een betrouwbaar en overal aanwezig snellaadnetwerk van hoge kwaliteit de belangrijkste zorg voor veel gebruikers. Wij gaan die bezorgdheid wegnemen.”

Volgens Dochez ligt de focus van de gemakshubs in eerste instantie op België, maar de ambitie is er ook om in andere landen te starten. “Nederland, waar Q8 bouwt aan het merk Tango electric, is hierbij naast Luxemburg zeker een optie”, aldus Dochez.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

België krijgt tweehonderd Q8 en Storm full-service snellaadstations | TankPro.nl
Oliemaatschappij Q8 en energiebedrijf Storm hebben in België de handen ineen geslagen voor de gezamenlijke realisatie van zo’n tweehonderd gemakshubs, of zoals de initiatiefnemers ze noemen, full-service snellaadstations. Op een groot aantal van de stopplekken kan de consument tanken, snelladen en uitgebreid eten en drinken.
'nederland een optie'

België krijgt tweehonderd Q8 en Storm full-service snellaadstations

De full-service snellaadstations van Q8 electric worden gerealiseerd op nieuwe locaties verspreid over België en bij een groot aantal ervan kunnen bezoekers ook winkelen, koffie drinken of iets eten. Foto: Q8 België, 2024

Oliemaatschappij Q8 en energiebedrijf Storm hebben in België de handen ineen geslagen voor de gezamenlijke realisatie van zo’n tweehonderd gemakshubs, of zoals de initiatiefnemers ze noemen, full-service snellaadstations. Op een groot aantal van de stopplekken moet de consument dadelijk kunnen snelladen en uitgebreid eten en drinken.

De full-service snellaadstations van Q8 electric worden gerealiseerd op nieuwe locaties verspreid over België. Bij een groot aantal hiervan kunnen bezoekers ook winkelen, koffie drinken of iets eten. “We bundelen onze expertises rond hernieuwbare energie, mobiliteit en shopervaring om een unieke klantbeleving te creëren voor gebruikers van elektrische auto”, zeggen Sven Dochez, director Supply & Innovation bij Q8, en Jan Caerts, CEO van Storm. De nieuwe snellaadstations van Q8 electric en Storm worden voorzien op zichtbare en goed bereikbare toplocaties door het hele land, zowel bij belangrijke verkeersassen als in de buurt van stedelijke kernen.

Samenwerking

De helft ervan krijgt een eigen shop, een ruim assortiment aan broodjes en premium koffie. Voor deze faciliteiten wordt samengewerkt met partners zoals de retailer Delhaize en broodjesformule Panos, waarmee Q8 ruime ervaring heeft in haar tankstations. Bij een kwart ervan wordt ook een snelservice-restaurant voorzien. Volgens de initiatiefnemers zullen er per jaar veertig nieuwe Q8 full-service snellaadstations worden gerealiseerd, of gemiddeld één om de tien dagen. De bouw van de allereerste locatie start in de zomer van 2024.

Verschil

“We trekken ons bekende convenience-concept van shops bij de Q8-tankstations door naar de Q8 electric-snellaadstations”, aldus Dochez. “We gaan dus echte full-service snellaadstations uitbaten. Naast hun wagen laden, kunnen klanten bij ons boodschappen doen en koffie drinken of iets eten. We geloven dat dit een groot verschil zal maken in de beleving en het comfort van onze klanten met een elektrische wagen.” Elk snellaadstation zal plaats bieden aan tenminste tien tot zestien laadplaatsen met een laadvermogen tot 400 kW. Een gemiddelde personenauto met een batterij van 50 kWh kan hier in vijftien tot twintig minuten tot 80 procent laden.

Hernieuwbare energie

De snellaadstations zullen 100% hernieuwbare energie leveren van Belgische oorsprong. De stations worden gebouwd met duurzame en natuurlijke materialen zoals hout en krijgen een waterdoorlatende verharding, volop beplanting, een groen dak en zonnepanelen.
De individuele laadplaatsen op de snellaadstations zijn volgens Q8 en Storm voldoende ruim om ook te worden gebruikt door lichte vracht- en bestelwagens. Daarnaast zijn alle laadplaatsen geschikt voor personen met een beperking. Betalen kan met alle courante laadpassen, met de Q8 electric app en met elke bank- of kredietkaart.

250 miljoen euro

De plannen van Q8 en Storm zijn goed voor een verwacht investeringsbedrag van 250 miljoen euro. Q8 zal de snellaadstations uitbaten via langlopende erfpachtovereenkomsten met Storm, dat zal instaan voor de ontwikkeling en de bouw. “Met dit netwerk nemen we het laatste obstakel weg voor de overstap naar elektrisch rijden”, onderstreept Caerts. “Nu elektrische auto’s in hoog tempo goedkoper worden, blijft een betrouwbaar en overal aanwezig snellaadnetwerk van hoge kwaliteit de belangrijkste zorg voor veel gebruikers. Wij gaan die bezorgdheid wegnemen.”

Volgens Dochez ligt de focus van de gemakshubs in eerste instantie op België, maar de ambitie is er ook om in andere landen te starten. “Nederland, waar Q8 bouwt aan het merk Tango electric, is hierbij naast Luxemburg zeker een optie”, aldus Dochez.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.