‘Veiligheid chauffeurs in het geding door verruimen rijtijden’

FNV Transport en Logistiek is bang dat de veiligheid en gezondheid van chauffeurs in het gevaar komt als de rij- en rusttijden worden verruimd, zoals minister Van Nieuwenhuizen heeft voorgesteld. De vakbond noemt de maatregel onverstandig en onbegrijpelijk en vraagt om een gesprek met de minister en met werkgevers.

De drukte op dit moment moet volgens FNV niet opgelost worden met het verruimen van de rijtijden. “De verkeersveiligheid en veiligheid van chauffeurs is al in het geding vanwege de enorme drukte in enkele sectoren. Het nog verder oprekken van de rijtijden zal ten allen tijde ten koste gaan van de veiligheid en gezondheid van de chauffeurs”, aldus Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport en Logistiek.

Het is volgens de vakbond beter om in plaats van het oprekken van de rij- en rusttijden chauffeurs uit rustigere sectoren, die nu thuiszitten, aan het werk te helpen. “Op die manier kunnen we de veiligheid waarborgen, werkgelegenheid behouden en faillissementen voorkomen.” FNV is met werkgevers in gesprek om te zorgen dat chauffeurs uit de rustigere sectoren aan het werk kunnen in de drukke sectoren. “Op die manier zorgen we ervoor dat chauffeurs veilig en gezond hun werk kunnen blijven doen, zonder zich over de kop te werken.”

Stem van de chauffeurs

Volgens de minister is de maatregel genomen in overleg met de sector, maar de vakbond FNV zegt niet betrokken te zijn. “De minister heeft in ieder geval niet de stem van de werknemers meegenomen in de beslissing. En dat terwijl er naast de rij- en rusttijdendiscussie ook al andere problemen spelen”, aldus Dijkhuizen.

Dijkhuizen doelt daarmee op de problemen rond de sanitaire voorzieningen. De vakbond krijgt nog steeds meldingen binnen van chauffeurs die niet naar het toilet mogen op de laad- en losplaatsen en niet hun handen mogen wassen. Ook kunnen ze lastig aan een kop koffie of warme maaltijd komen onderweg.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.