Albert Heijn start proef elektrisch bevoorraden supermarkten

Nadat eerder supermarktketen Jumbo al bekendmaakte dat het een aantal winkels elektrisch gaat bevoorraden, volgt nu ook concurrent Albert Heijn. Donderdag werden de eerste elektrische DAF-trucks overhandigd aan Albert Heijns transporteurs Simon Loos en Peter Appel Transport. Het gaat om een langlopende praktijktest waarbij niet alleen drie volledig elektrische trucks worden ingezet, maar ook twee plug-in hybride trekkers.

De proef met de volledig elektrische CF Electric-trucks beperkt zich voorlopig nog tot ritten tussen Zaandam en Amsterdam. Met de plug-in hybride trucks kunnen vanaf Zaandam ook winkels verder weg lokaal emissievrij worden bevoorraad. De batterijen van de trucks worden tussen de ritten bijgeladen op een speciaal aangelegd snellaadplein op het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam.

Emissievrije bevoorrading

In 2014 ondertekende Albert Heijn de Green Deal Zero Emissie, waarbij verladers, vervoerders, constructeurs en overheden met elkaar onderzoeken hoe binnensteden vanaf 2025 maximaal emissievrij kunnen worden bevoorraad. Met de test die donderdag van start is gegaan, willen Albert Heijn, DAF, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO inzicht krijgen hoe de transitie naar emissievrije bevoorrading kan worden ingevuld.

De test omvat drie batterij-elektrische trucks (DAF CF Electric) en twee plug-in-hybride trucks (DAF CF Hybrid) en een bijbehorende snellaad-infrastructuur van VDL. De CF Electric kan tot zo’n 100 kilometer volledig elektrisch rijden. De CF Hybrid met VDL E-Power kan volledig elektrisch rijden in stedelijke gebieden (actieradius tot 50 kilometer), daarbuiten wordt nog wel gebruikgemaakt van een dieselmotor.

Verminderen uitstoot vrachtwagens

Er is afgelopen week door vertegenwoordigers van de Europese Unie en het Europees Parlement een akkoord bereikt over het verminderen van de CO2-uitstoot van vrachtwagens. De uitstoot moet in 2025 met 15 procent omlaag gebracht zijn, in 2030 met 30 procent. Ook moet in 2025 2 procent van de verkochte vrachtwagens geen – of slechts heel weinig – CO2 uitstoten. De nieuwe wetgeving moet ervoor zorgen dat het voor bedrijven goedkoper wordt om schonere vrachtwagens aan te schaffen. Op dit moment bedraagt de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen, zoals vrachtwagens, bussen en touringcars, nog zes procent van de totale CO2-uitstoot in Europa.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.