Panasonic Connect tankshop
Tankstation & Carwash Vakbeurs 2022

‘Met onze technologie helpen we tankstations innoveren én hun omzet verhogen’

Panasonic Connect staat dit jaar op de Tankstation & Carwash Vakbeurs Foto's: Panasonic Connect

Het gedrag van consumenten verandert. Dat zien we ook in tankstations. De extra diensten die op het tankstation worden aangeboden, zoals de winkel en koffiecorner, maken een steeds groter deel van de omzet. Die verschuiving zal met de komst van elektrische auto’s verder doorzetten, verwacht Arno Van Ruymbeke, Business Development Manager Nederland bij Panasonic Connect. Samen met zijn collega’s begeleidt Van Ruymbeke tankstations in het proces om met behulp van technologie de klantervaring te verbeteren om zo de omzet te verhogen. Daarvoor heeft Panasonic Connect verschillende oplossingen in huis.

Een van die oplossingen om innovatie in de shop te versnellen is de inzet van elektronische prijskaartjes. Tankstations kunnen de Electronic Shelf Labels (ESL) van Panasonic Connect in de shop gebruiken om de verkoop te stimuleren, prijsfouten te verminderen en het personeel kostbare tijd te laten besparen. “De ELS oplossing verzorgt een draadloze verbinding met een centraal Point of Sale (POS-) systeem waarmee de prijs op de displays in de winkel automatisch wordt bijgewerkt. Zo kunnen innovatieve marketingcampagnes ingezet worden om de verkoop te stimuleren”, vertelt Van Ruymbeke.

Naast de hogere nauwkeurigheid van de prijzen en het bedieningsgemak heeft de eerste installatie bewezen dat de arbeidskosten met het geautomatiseerde systeem met 30 minuten per dag kunnen worden verminderd; daardoor kan het personeel meer tijd aan de klanten besteden. Een ander groot voordeel is het feit dat de marketingmogelijkheden zijn toegenomen. Van Ruymbeke: “De elektronische prijskaartjes kunnen worden aangepast om logo’s weer te geven, speciale aanbiedingen te laten zien of meer productinformatie te geven.

Bovendien kunnen klanten met behulp van NFC en QR-codes de etiketten scannen om speciale aanbiedingen op sociale media te bekijken of extra informatie op te zoeken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om klanten die motorolie willen kopen in de shop, het juiste type voor hun voertuig op te laten zoeken via een code die ze scannen met hun smartphone.”

Aanbiedingen op maat

Tankstations kunnen hun marketing nog gerichter inzetten door transactiegegevens te gebruiken om trends te spotten en specifieke aanbiedingen voor klanten op maat te maken en direct te versturen of te delen via sociale media. Uiteindelijk vormt het ESL-systeem de perfecte basis voor de invoering van een dynamische prijsstelling, waarbij de prijzen in realtime kunnen veranderen al naar gelang de vraag, het tijdstip van de dag of de klanten in de winkel.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Panasonic Connect Electronic Shelf Labels
De Electronic Shelf Labels van Panasonic Connect.

“Winkels in tankstations hebben te maken met toenemende concurrentiedruk”, zegt Van Ruymbeke. “Supermarkten blijven hun openingstijden verruimen en klanten eisen dat een breed scala aan steeds wisselende producten op voorraad wordt gehouden – en dat alles in een kleine winkelruimte met een beperkte personeelsbezetting. Panasonic ESL is de ideale oplossing om tankstations te helpen concurrerend te blijven en daarnaast te innoveren met nieuwe in-store en doelgerichte marketingcampagnes.”

Klanten die hun elektrische auto opladen – en dat worden er steeds meer – moeten vaak tijd overbruggen. Dat biedt kansen voor tankstations. “Door te communiceren via de nieuwste displays en projectoren, kun je klanten verleiden om de shop binnen te gaan en in de winkel extra geld te besteden. Voor extra inkomsten kunnen de displays zelfs worden verhuurd aan andere merken voor reclamedoeleinden.”

Veiligheid monitoren

Niet alleen in de shop, maar ook op het voorterrein biedt innovatieve technologie uitkomst voor de tankstation-ondernemer. “Veiligheid is een heel belangrijk speerpunt voor tankstations. Met onze nieuwste AI-compatibele beveiligingscamera’s worden het voorterrein en de winkel voortdurend in de gaten gehouden”, vertelt Van Ruymbeke. De camera’s kunnen de activiteit aan de pompen in realtime volgen en acties automatiseren wanneer crimineel gedrag wordt gesignaleerd. Door informatie snel en automatisch op de camera te verwerken, zonder tussenkomst van een mens, kan essentiële tijd worden bespaard bij het identificeren van brandstofdiefstal, het vastleggen van het kenteken van het voertuig en het informeren van de politie.

De AI-technologie kan in de winkel worden gebruikt om meer intelligentie naar de detailhandel te brengen. De nieuwste camera’s kunnen bijvoorbeeld worden ingezet om kooppatronen van klanten beter te begrijpen. Ze kunnen de bewegingen van klanten door de winkel volgen en koude en warme spots identificeren om de layout van de winkel en het verkooppotentieel in de shop te optimaliseren.

De nieuwste AI-enabled supply chain-software van bedrijven zoals BlueYonder van Panasonic kan ook helpen om het efficiënt bestellen, leveren en beheren van goederen voor retailers nog winstgevender te maken. “Door de beschikbaarheid van de voorraad in de schappen en in het magazijn te monitoren, kan het bestellen worden geautomatiseerd om de supply chain te optimaliseren. In de toekomst zouden deze AI-compatibele systemen zelfs lokale weersinformatie kunnen monitoren om te weten wanneer ze extra ijsjes moeten bestellen.”

Smartlockers

De omzet uit online boodschappen zal komende jaren naar verwachting flink stijgen. Panasonic speelt met een andere oplossing, ‘de smartlocker’, in op deze trend. De Smartlocker is een modulair systeem met kluisopties in vier verschillende temperaturen: omgevingstemperatuur, gekoeld, vriezer en verwarmd. De binnen- en buitenversies zijn verkrijgbaar in units met 6, 8, 10 of 12 deurtjes die centraal worden beheerd met behulp van een bedieningsscherm. Het systeem kan op zichzelf worden gebruikt of via de cloud worden verbonden met e commerce- en orderbeheersystemen.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Panasonic Connect smartlocker
De Smartlocker is een modulair systeem.

Dankzij de 24/7 beschikbaarheid kunnen klanten hun bestellingen afhalen wanneer het hen uitkomt en op de locatie van hun keuze. Panasonic’s Vacuumed Insulated Panel (VIP) houdt de temperatuur van de lockers op een optimaal niveau, wat niet alleen het energieverbruik en de CO2-uitstoot minimaliseert, maar er ook voor zorgt dat producten veilig bewaard worden.

“Voor de klant staan de Panasonic Smartlockers garant voor een snelle, veilige en contactloze bezorgoplossing, waardoor boodschappen eenvoudig, efficiënt en flexibel kunnen worden opgehaald en teruggebracht. Dankzij de 24/7-toegang tot de kluisjes kunnen klanten hun boodschappen ophalen wanneer en waar zij dat willen. De Panasonic Vacuumed Insulated Panel (VIP)-technologie zorgt dat de temperatuur in de locker optimaal afgestemd is, terwijl tegelijkertijd het energieverbruik en de CO2-uitstoot gereduceerd worden”, vertelt Van Ruymbeke.

Ideaal voor afhaalmaaltijden

De toepassingsmogelijkheden van de Smartlockers lijken steeds groter te worden. De verwarmde Smartlockers zijn namelijk ideaal voor het warm houden van afhaalmaaltijden en dus perfect geschikt voor tankstations. En met de toenemende vraag naar boodschappenbezorgdiensten is er natuurlijk ook een rol weggelegd voor gekoelde Smartlockers, waar de klant na het werk nog even snel zijn boodschappen op kan halen.

“Voor de retailer betekenen de Smartlockers een besparing in tijd, middelen en bedrijfskosten. Bestellingen kunnen snel worden klaargezet om opgehaald te worden, zonder dat ze kostbare opslagruimte in de winkels in beslag nemen. Met tracking-functionaliteiten en gegevensversleuteling controleren bedrijven bovendien de toegang tot de lockers en de ophaal- en inlevertijden. Door op deze manier het aantal thuisleveringen te beperken, worden ook het wegtransport en de CO2- uitstoot verminderd”, benadrukt Van Ruymbeke.

Lees ook:

Arno Van Ruymbeke, Business Development Manager Nederland bij Panasonic Connect, zal tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs op woensdag 9 november een workshop verzorgen over de technologie die Panasonic in huis heeft om tankstation te helpen met innoveren, waaronder de Electronic Shelf Labels en de Smartlockers. Voor meer informatie kunnen geïnteresseerden op woensdag 9 en donderdag 10 november een kijkje nemen op de stand van Panasonic in Expo Houten.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Met onze technologie helpen we tankstations innoveren én hun omzet verhogen’ | TankPro.nl
Panasonic Connect tankshop
Tankstation & Carwash Vakbeurs 2022

‘Met onze technologie helpen we tankstations innoveren én hun omzet verhogen’

Panasonic Connect staat dit jaar op de Tankstation & Carwash Vakbeurs Foto's: Panasonic Connect

Het gedrag van consumenten verandert. Dat zien we ook in tankstations. De extra diensten die op het tankstation worden aangeboden, zoals de winkel en koffiecorner, maken een steeds groter deel van de omzet. Die verschuiving zal met de komst van elektrische auto’s verder doorzetten, verwacht Arno Van Ruymbeke, Business Development Manager Nederland bij Panasonic Connect. Samen met zijn collega’s begeleidt Van Ruymbeke tankstations in het proces om met behulp van technologie de klantervaring te verbeteren om zo de omzet te verhogen. Daarvoor heeft Panasonic Connect verschillende oplossingen in huis.

Een van die oplossingen om innovatie in de shop te versnellen is de inzet van elektronische prijskaartjes. Tankstations kunnen de Electronic Shelf Labels (ESL) van Panasonic Connect in de shop gebruiken om de verkoop te stimuleren, prijsfouten te verminderen en het personeel kostbare tijd te laten besparen. “De ELS oplossing verzorgt een draadloze verbinding met een centraal Point of Sale (POS-) systeem waarmee de prijs op de displays in de winkel automatisch wordt bijgewerkt. Zo kunnen innovatieve marketingcampagnes ingezet worden om de verkoop te stimuleren”, vertelt Van Ruymbeke.

Naast de hogere nauwkeurigheid van de prijzen en het bedieningsgemak heeft de eerste installatie bewezen dat de arbeidskosten met het geautomatiseerde systeem met 30 minuten per dag kunnen worden verminderd; daardoor kan het personeel meer tijd aan de klanten besteden. Een ander groot voordeel is het feit dat de marketingmogelijkheden zijn toegenomen. Van Ruymbeke: “De elektronische prijskaartjes kunnen worden aangepast om logo’s weer te geven, speciale aanbiedingen te laten zien of meer productinformatie te geven.

Bovendien kunnen klanten met behulp van NFC en QR-codes de etiketten scannen om speciale aanbiedingen op sociale media te bekijken of extra informatie op te zoeken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om klanten die motorolie willen kopen in de shop, het juiste type voor hun voertuig op te laten zoeken via een code die ze scannen met hun smartphone.”

Aanbiedingen op maat

Tankstations kunnen hun marketing nog gerichter inzetten door transactiegegevens te gebruiken om trends te spotten en specifieke aanbiedingen voor klanten op maat te maken en direct te versturen of te delen via sociale media. Uiteindelijk vormt het ESL-systeem de perfecte basis voor de invoering van een dynamische prijsstelling, waarbij de prijzen in realtime kunnen veranderen al naar gelang de vraag, het tijdstip van de dag of de klanten in de winkel.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Panasonic Connect Electronic Shelf Labels
De Electronic Shelf Labels van Panasonic Connect.

“Winkels in tankstations hebben te maken met toenemende concurrentiedruk”, zegt Van Ruymbeke. “Supermarkten blijven hun openingstijden verruimen en klanten eisen dat een breed scala aan steeds wisselende producten op voorraad wordt gehouden – en dat alles in een kleine winkelruimte met een beperkte personeelsbezetting. Panasonic ESL is de ideale oplossing om tankstations te helpen concurrerend te blijven en daarnaast te innoveren met nieuwe in-store en doelgerichte marketingcampagnes.”

Klanten die hun elektrische auto opladen – en dat worden er steeds meer – moeten vaak tijd overbruggen. Dat biedt kansen voor tankstations. “Door te communiceren via de nieuwste displays en projectoren, kun je klanten verleiden om de shop binnen te gaan en in de winkel extra geld te besteden. Voor extra inkomsten kunnen de displays zelfs worden verhuurd aan andere merken voor reclamedoeleinden.”

Veiligheid monitoren

Niet alleen in de shop, maar ook op het voorterrein biedt innovatieve technologie uitkomst voor de tankstation-ondernemer. “Veiligheid is een heel belangrijk speerpunt voor tankstations. Met onze nieuwste AI-compatibele beveiligingscamera’s worden het voorterrein en de winkel voortdurend in de gaten gehouden”, vertelt Van Ruymbeke. De camera’s kunnen de activiteit aan de pompen in realtime volgen en acties automatiseren wanneer crimineel gedrag wordt gesignaleerd. Door informatie snel en automatisch op de camera te verwerken, zonder tussenkomst van een mens, kan essentiële tijd worden bespaard bij het identificeren van brandstofdiefstal, het vastleggen van het kenteken van het voertuig en het informeren van de politie.

De AI-technologie kan in de winkel worden gebruikt om meer intelligentie naar de detailhandel te brengen. De nieuwste camera’s kunnen bijvoorbeeld worden ingezet om kooppatronen van klanten beter te begrijpen. Ze kunnen de bewegingen van klanten door de winkel volgen en koude en warme spots identificeren om de layout van de winkel en het verkooppotentieel in de shop te optimaliseren.

De nieuwste AI-enabled supply chain-software van bedrijven zoals BlueYonder van Panasonic kan ook helpen om het efficiënt bestellen, leveren en beheren van goederen voor retailers nog winstgevender te maken. “Door de beschikbaarheid van de voorraad in de schappen en in het magazijn te monitoren, kan het bestellen worden geautomatiseerd om de supply chain te optimaliseren. In de toekomst zouden deze AI-compatibele systemen zelfs lokale weersinformatie kunnen monitoren om te weten wanneer ze extra ijsjes moeten bestellen.”

Smartlockers

De omzet uit online boodschappen zal komende jaren naar verwachting flink stijgen. Panasonic speelt met een andere oplossing, ‘de smartlocker’, in op deze trend. De Smartlocker is een modulair systeem met kluisopties in vier verschillende temperaturen: omgevingstemperatuur, gekoeld, vriezer en verwarmd. De binnen- en buitenversies zijn verkrijgbaar in units met 6, 8, 10 of 12 deurtjes die centraal worden beheerd met behulp van een bedieningsscherm. Het systeem kan op zichzelf worden gebruikt of via de cloud worden verbonden met e commerce- en orderbeheersystemen.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Panasonic Connect smartlocker
De Smartlocker is een modulair systeem.

Dankzij de 24/7 beschikbaarheid kunnen klanten hun bestellingen afhalen wanneer het hen uitkomt en op de locatie van hun keuze. Panasonic’s Vacuumed Insulated Panel (VIP) houdt de temperatuur van de lockers op een optimaal niveau, wat niet alleen het energieverbruik en de CO2-uitstoot minimaliseert, maar er ook voor zorgt dat producten veilig bewaard worden.

“Voor de klant staan de Panasonic Smartlockers garant voor een snelle, veilige en contactloze bezorgoplossing, waardoor boodschappen eenvoudig, efficiënt en flexibel kunnen worden opgehaald en teruggebracht. Dankzij de 24/7-toegang tot de kluisjes kunnen klanten hun boodschappen ophalen wanneer en waar zij dat willen. De Panasonic Vacuumed Insulated Panel (VIP)-technologie zorgt dat de temperatuur in de locker optimaal afgestemd is, terwijl tegelijkertijd het energieverbruik en de CO2-uitstoot gereduceerd worden”, vertelt Van Ruymbeke.

Ideaal voor afhaalmaaltijden

De toepassingsmogelijkheden van de Smartlockers lijken steeds groter te worden. De verwarmde Smartlockers zijn namelijk ideaal voor het warm houden van afhaalmaaltijden en dus perfect geschikt voor tankstations. En met de toenemende vraag naar boodschappenbezorgdiensten is er natuurlijk ook een rol weggelegd voor gekoelde Smartlockers, waar de klant na het werk nog even snel zijn boodschappen op kan halen.

“Voor de retailer betekenen de Smartlockers een besparing in tijd, middelen en bedrijfskosten. Bestellingen kunnen snel worden klaargezet om opgehaald te worden, zonder dat ze kostbare opslagruimte in de winkels in beslag nemen. Met tracking-functionaliteiten en gegevensversleuteling controleren bedrijven bovendien de toegang tot de lockers en de ophaal- en inlevertijden. Door op deze manier het aantal thuisleveringen te beperken, worden ook het wegtransport en de CO2- uitstoot verminderd”, benadrukt Van Ruymbeke.

Lees ook:

Arno Van Ruymbeke, Business Development Manager Nederland bij Panasonic Connect, zal tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs op woensdag 9 november een workshop verzorgen over de technologie die Panasonic in huis heeft om tankstation te helpen met innoveren, waaronder de Electronic Shelf Labels en de Smartlockers. Voor meer informatie kunnen geïnteresseerden op woensdag 9 en donderdag 10 november een kijkje nemen op de stand van Panasonic in Expo Houten.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.