Hamer Tankstation & Carwash Vakbeurs 2021
Tankstation & Carwash Vakbeurs 2022

Hamer verlegt focus tijdens Tankstation & Carwash Vakbeurs naar duurzaamheid

De stand van Hamer tijdens de afgelopen editie van de beurs Foto: Hamer

Op de stand van Hamer is tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs veel aandacht voor oplossingen op het gebied van duurzaamheid. Zo presenteert de onderneming de nieuwste lijn van snelladers van Petrotec en toont het bedrijf hoe je met een batterij energie kan opslaan, verkopen en zelfs terugleveren aan de netbeheerders.

Ondernemers krijgen steeds vaker te maken met netcongestie wanneer zij een (snel)lader willen plaatsen. In dat geval bieden batterijen een oplossing, zegt John Dijkman. Volgens de commercieel directeur van het techniekbedrijf uit Apeldoorn kunnen die batterijen gekoppeld worden aan zonnepanelen op de luifel of voorzien worden van windenergie.

“De batterijtechnologie komt echt op nu. Als je een groot dak hebt en je kan daar zonnepanelen op leggen, kan je in principe laders met groene stroom aanbieden. Een batterij is natuurlijk nog wel duur, maar die prijzen beginnen te dalen. En je kunt het modulair maken, dus beginnen met een bepaald percentage kWh en dat langzaam opbouwen.”

Meer elektrische rijders op tankstation

Volgens Dijkman gaan de ontwikkelingen op het gebied van laden in rap tempo. “Twee a drie jaar geleden hadden we over de batterijtechnologie gezegd dat we dat helemaal niet moesten doen, gezien de investering. Nu hebben we te maken met tekorten van het net en hoge energieprijzen, dus de businessmodellen veranderen. En elektrisch laden zet daarnaast gewoon door.”

Dijkman verwacht dat de tankstationhouders in 2023 bovendien een stuk meer automobilisten met elektrische auto’s mogen verwelkomen. “Veel zakelijke rijders die nu nog thuisladen, gaan dat straks niet meer doen. Omdat ze met de 2800 kW-grens (waar je 45 cent over moet betalen) te maken krijgen en voor alles daarboven de marktprijs moeten neerleggen, zullen ze andere plekken gaan zoeken. Die hoeveelheid ben je bij elektrisch laden namelijk zo overheen, wat zou betekenen dat je voor je eigen verbruik de volle mep gaat betalen. En dat gaan ze niet doen, denk ik.”

Nieuwe bijmenginstallatie

Verder brengt Hamer haar nieuwste, zelf ontwikkelde bijmenginstallatie voor HVO onder de aandacht van de bezoekers. “Daarmee kun je zelf diesel met een biologisch product bijmengen in allerlei percentages en direct aanbieden aan de pomp. En dat volautomatisch”, aldus Dijkman. In Nederland zijn er daar momenteel twee van te vinden: een bij een Greenpoint-station van Van Kessel en eentje bij het eigen kantoor van het bedrijf. Volgens de commercieel directeur is er bij de oplossing geen aparte tank meer nodig voor HVO. In plaats daarvan is het mogelijk om de twee brandstoffen vanuit dezelfde dieseltank te leveren.

In tegenstelling tot het afgelopen jaar is er geen aandacht meer voor fossiele brandstoffen op de stand. “Mensen zijn veel meer aan het kijken naar waar ze rekening mee moeten houden in de toekomst. En we kijken hoe we ze daarin kunnen helpen”, legt Dijkman die keuze uit. Een element dat wél terugkeert, is de waterstofauto van studenten van de TU Delft.

Lees ook:

De Tankstation & Carwash Vakbeurs, hét grootste vakevenement voor de tankstation- en carwashbranche in Nederland en België, zal dit jaar plaatsvinden op 9 en 10 november 2022 in de Expo Houten. Schrijf je nu in!

Hamer

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hamer verlegt focus tijdens Tankstation & Carwash Vakbeurs naar duurzaamheid | TankPro.nl
Hamer Tankstation & Carwash Vakbeurs 2021
Tankstation & Carwash Vakbeurs 2022

Hamer verlegt focus tijdens Tankstation & Carwash Vakbeurs naar duurzaamheid

De stand van Hamer tijdens de afgelopen editie van de beurs Foto: Hamer

Op de stand van Hamer is tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs veel aandacht voor oplossingen op het gebied van duurzaamheid. Zo presenteert de onderneming de nieuwste lijn van snelladers van Petrotec en toont het bedrijf hoe je met een batterij energie kan opslaan, verkopen en zelfs terugleveren aan de netbeheerders.

Ondernemers krijgen steeds vaker te maken met netcongestie wanneer zij een (snel)lader willen plaatsen. In dat geval bieden batterijen een oplossing, zegt John Dijkman. Volgens de commercieel directeur van het techniekbedrijf uit Apeldoorn kunnen die batterijen gekoppeld worden aan zonnepanelen op de luifel of voorzien worden van windenergie.

“De batterijtechnologie komt echt op nu. Als je een groot dak hebt en je kan daar zonnepanelen op leggen, kan je in principe laders met groene stroom aanbieden. Een batterij is natuurlijk nog wel duur, maar die prijzen beginnen te dalen. En je kunt het modulair maken, dus beginnen met een bepaald percentage kWh en dat langzaam opbouwen.”

Meer elektrische rijders op tankstation

Volgens Dijkman gaan de ontwikkelingen op het gebied van laden in rap tempo. “Twee a drie jaar geleden hadden we over de batterijtechnologie gezegd dat we dat helemaal niet moesten doen, gezien de investering. Nu hebben we te maken met tekorten van het net en hoge energieprijzen, dus de businessmodellen veranderen. En elektrisch laden zet daarnaast gewoon door.”

Dijkman verwacht dat de tankstationhouders in 2023 bovendien een stuk meer automobilisten met elektrische auto’s mogen verwelkomen. “Veel zakelijke rijders die nu nog thuisladen, gaan dat straks niet meer doen. Omdat ze met de 2800 kW-grens (waar je 45 cent over moet betalen) te maken krijgen en voor alles daarboven de marktprijs moeten neerleggen, zullen ze andere plekken gaan zoeken. Die hoeveelheid ben je bij elektrisch laden namelijk zo overheen, wat zou betekenen dat je voor je eigen verbruik de volle mep gaat betalen. En dat gaan ze niet doen, denk ik.”

Nieuwe bijmenginstallatie

Verder brengt Hamer haar nieuwste, zelf ontwikkelde bijmenginstallatie voor HVO onder de aandacht van de bezoekers. “Daarmee kun je zelf diesel met een biologisch product bijmengen in allerlei percentages en direct aanbieden aan de pomp. En dat volautomatisch”, aldus Dijkman. In Nederland zijn er daar momenteel twee van te vinden: een bij een Greenpoint-station van Van Kessel en eentje bij het eigen kantoor van het bedrijf. Volgens de commercieel directeur is er bij de oplossing geen aparte tank meer nodig voor HVO. In plaats daarvan is het mogelijk om de twee brandstoffen vanuit dezelfde dieseltank te leveren.

In tegenstelling tot het afgelopen jaar is er geen aandacht meer voor fossiele brandstoffen op de stand. “Mensen zijn veel meer aan het kijken naar waar ze rekening mee moeten houden in de toekomst. En we kijken hoe we ze daarin kunnen helpen”, legt Dijkman die keuze uit. Een element dat wél terugkeert, is de waterstofauto van studenten van de TU Delft.

Lees ook:

De Tankstation & Carwash Vakbeurs, hét grootste vakevenement voor de tankstation- en carwashbranche in Nederland en België, zal dit jaar plaatsvinden op 9 en 10 november 2022 in de Expo Houten. Schrijf je nu in!

Hamer

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.