Den Hartog Wichert Hein van Dijk

Toekomstbestendig shopconcept voor Den Hartog eindelijk een feit

In Krimpen aan den IJssel opende halverwege september de eerste tankshop met het concept Effe Lekker. Het Esso-tankstation aan de Nieuwe Tiendweg werd zowel van binnen als van buiten volledig opgeknapt. Om dat project sturing te geven, werd Wichert Hein van Dijk aangesteld als manager tankstations.

In het nieuwe shopconcept van Carfood Motorbrandstoffen, onderdeel van Den Hartog B.V., maakten de volle schappen plaats voor een ruim opgezette winkel, waarin slechts plaats is voor een aangepast aanbod. Onder de rook van Rotterdam opende ‘een koffie-achtige formule’ waarbij een beperkt assortiment aan broodjes en vooral veel zoetigheid de klanten moet lokken. Volgens Van Dijk beschikt het bedrijf nog over veel ‘laaghangend fruit’: tankshops waar meer uit te halen valt.

Waarom de naam Effe Lekker?

“Effe lekker komt voort uit het idee dat mensen bij een benzinestation niet te lang willen wachten. Het gaat allemaal snel en ze hebben vaak haast. Dus dat is Effe, en wij willen eigenlijk het lekkere aanbieden dat erbij hoort.”

En veel lekkers was er dus nog niet…

“De corebusiness was het verkopen van benzine, dus er is voorheen weinig aandacht gestoken in de shop. Retail is natuurlijk iets anders. Er was ook geen idee van hoe het bedrijf dat wilde, dus toen is mij gevraagd of ik het leuk zou vinden om daarmee te helpen.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Effe Lekker Krimpen aan den IJssel
In de shop worden diverse broodjes en zoetigheden aangeboden.

Je hebt hiervoor als manager bij supermarktketen Lidl gewerkt. Welke ervaringen neem je mee die hier bruikbaar zijn?

“Ik heb erg veel passie voor retail. Bij mijn vorige werkgever heb ik echt geleerd om te kijken naar klantgedrag. Wat voor klanten bezoeken de shop? Hoe gedragen klanten zich? Waar kijken ze wel of niet naar in de shop? Wat een hele interessante toevoeging is hier, is het scherm van De Digitale in het midden van de shop. Wat je normaal ziet, is dat de schermen met aanbiedingen bij de kassa hangen, maar dan ben je eigenlijk al te laat. Iemand heeft dan al een keuze gemaakt en gaat iets kopen. We kijken hier wat er gebeurt als klanten de aanbiedingen eerder zien en wat bijvoorbeeld het effect is op de verkoop. Wat ik ook belangrijk vind, is dat de shop ruim opgezet, overzichtelijk en netjes is. Dat is hier volgens mij wel gelukt.”

Wat was voor jou de reden om over te stappen naar deze branche?

“De branche is heel dynamisch. We zitten aan de vooravond van een enorme verandering. Dat vind ik heel fascinerend, want hoe gaan we die verandering vormgeven? Het is mooi om de kans te krijgen in dit bedrijf om zo op die verandering in te spelen. Het zijn keuzes die niet over één nacht ijs gaan en dat maakt dit werk ook uitdagend.”

Jullie werken aan twee versies van het shopconcept. Hoe zit dat precies?

“Het Effe Lekker shopconcept kan op twee manieren worden ingezet: via een light variant en een uitgebreide variant. De shop in Krimpen aan de IJssel is een shop met de light variant. In deze shop verkopen we koffie, een select aantal broodjes en diverse zoetigheden. Kijk je naar de shop met de uitgebreidere variant, welke wij in ons nieuw te bouwen station in Barneveld gaan realiseren, daar gaan we koffie, diverse zoetigheden, een uitgebreid assortiment broodjes, snacks en friet verkopen.”

Wat komt er nog meer bij jullie nieuwe Esso-station in Barneveld, dat jullie half december openen?

“Er komen vier wasboxen, een wasstraat, laadpalen en we kijken wat we aan de achterkant kunnen toevoegen. We willen de connectie met de wijk en de omgeving zoeken.”

Wassen, eten en laden. Is dat voor jou de gouden combinatie?

“We hebben hier de wasstraat helemaal gerenoveerd. Bij dit tankstation in Krimpen aan den IJssel gaan we ook twee wasboxen plaatsen. Daarnaast worden er laadpalen geplaatst naast de stofzuigers, zodat je kan stofzuigen en laden tegelijk. We proberen de gasten te verleiden met speciale acties. Bijvoorbeeld een koffie die je krijgt bij een bepaald wasprogramma. Op die manier ontdekken we of de combinatie werkt.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Effe Lekker Krimpen aan den IJssel
De Digitale, contentproducent en leverancier van digitale schermen, was verantwoordelijk voor het bijzondere scherm in het midden van de shop.

Zijn er nog verdere uitbreidingsplannen met dit concept?

“In Deurne hebben we ook een Esso-station. Dat gaat tegen de vlakte. We willen daar in de loop van volgend jaar ook een nieuwe shop met het Effe Lekker concept realiseren. Daarnaast komen er zeven wasboxen, een wasstraat en laadpalen.”

Jullie hebben ongeveer twintig Esso- en GT24-stations. Leent dit concept zich ook voor de GT24-locaties?

“GT24 zijn onze onbemande locaties. Op dit moment zie ik niet de mogelijkheid om bij een van onze onbemande stations het Effe Lekker concept te realiseren.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 5. Ga voor meer info over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Toekomstbestendig shopconcept voor Den Hartog eindelijk een feit | TankPro.nl
Den Hartog Wichert Hein van Dijk

Toekomstbestendig shopconcept voor Den Hartog eindelijk een feit

In Krimpen aan den IJssel opende halverwege september de eerste tankshop met het concept Effe Lekker. Het Esso-tankstation aan de Nieuwe Tiendweg werd zowel van binnen als van buiten volledig opgeknapt. Om dat project sturing te geven, werd Wichert Hein van Dijk aangesteld als manager tankstations.

In het nieuwe shopconcept van Carfood Motorbrandstoffen, onderdeel van Den Hartog B.V., maakten de volle schappen plaats voor een ruim opgezette winkel, waarin slechts plaats is voor een aangepast aanbod. Onder de rook van Rotterdam opende ‘een koffie-achtige formule’ waarbij een beperkt assortiment aan broodjes en vooral veel zoetigheid de klanten moet lokken. Volgens Van Dijk beschikt het bedrijf nog over veel ‘laaghangend fruit’: tankshops waar meer uit te halen valt.

Waarom de naam Effe Lekker?

“Effe lekker komt voort uit het idee dat mensen bij een benzinestation niet te lang willen wachten. Het gaat allemaal snel en ze hebben vaak haast. Dus dat is Effe, en wij willen eigenlijk het lekkere aanbieden dat erbij hoort.”

En veel lekkers was er dus nog niet…

“De corebusiness was het verkopen van benzine, dus er is voorheen weinig aandacht gestoken in de shop. Retail is natuurlijk iets anders. Er was ook geen idee van hoe het bedrijf dat wilde, dus toen is mij gevraagd of ik het leuk zou vinden om daarmee te helpen.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Effe Lekker Krimpen aan den IJssel
In de shop worden diverse broodjes en zoetigheden aangeboden.

Je hebt hiervoor als manager bij supermarktketen Lidl gewerkt. Welke ervaringen neem je mee die hier bruikbaar zijn?

“Ik heb erg veel passie voor retail. Bij mijn vorige werkgever heb ik echt geleerd om te kijken naar klantgedrag. Wat voor klanten bezoeken de shop? Hoe gedragen klanten zich? Waar kijken ze wel of niet naar in de shop? Wat een hele interessante toevoeging is hier, is het scherm van De Digitale in het midden van de shop. Wat je normaal ziet, is dat de schermen met aanbiedingen bij de kassa hangen, maar dan ben je eigenlijk al te laat. Iemand heeft dan al een keuze gemaakt en gaat iets kopen. We kijken hier wat er gebeurt als klanten de aanbiedingen eerder zien en wat bijvoorbeeld het effect is op de verkoop. Wat ik ook belangrijk vind, is dat de shop ruim opgezet, overzichtelijk en netjes is. Dat is hier volgens mij wel gelukt.”

Wat was voor jou de reden om over te stappen naar deze branche?

“De branche is heel dynamisch. We zitten aan de vooravond van een enorme verandering. Dat vind ik heel fascinerend, want hoe gaan we die verandering vormgeven? Het is mooi om de kans te krijgen in dit bedrijf om zo op die verandering in te spelen. Het zijn keuzes die niet over één nacht ijs gaan en dat maakt dit werk ook uitdagend.”

Jullie werken aan twee versies van het shopconcept. Hoe zit dat precies?

“Het Effe Lekker shopconcept kan op twee manieren worden ingezet: via een light variant en een uitgebreide variant. De shop in Krimpen aan de IJssel is een shop met de light variant. In deze shop verkopen we koffie, een select aantal broodjes en diverse zoetigheden. Kijk je naar de shop met de uitgebreidere variant, welke wij in ons nieuw te bouwen station in Barneveld gaan realiseren, daar gaan we koffie, diverse zoetigheden, een uitgebreid assortiment broodjes, snacks en friet verkopen.”

Wat komt er nog meer bij jullie nieuwe Esso-station in Barneveld, dat jullie half december openen?

“Er komen vier wasboxen, een wasstraat, laadpalen en we kijken wat we aan de achterkant kunnen toevoegen. We willen de connectie met de wijk en de omgeving zoeken.”

Wassen, eten en laden. Is dat voor jou de gouden combinatie?

“We hebben hier de wasstraat helemaal gerenoveerd. Bij dit tankstation in Krimpen aan den IJssel gaan we ook twee wasboxen plaatsen. Daarnaast worden er laadpalen geplaatst naast de stofzuigers, zodat je kan stofzuigen en laden tegelijk. We proberen de gasten te verleiden met speciale acties. Bijvoorbeeld een koffie die je krijgt bij een bepaald wasprogramma. Op die manier ontdekken we of de combinatie werkt.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Effe Lekker Krimpen aan den IJssel
De Digitale, contentproducent en leverancier van digitale schermen, was verantwoordelijk voor het bijzondere scherm in het midden van de shop.

Zijn er nog verdere uitbreidingsplannen met dit concept?

“In Deurne hebben we ook een Esso-station. Dat gaat tegen de vlakte. We willen daar in de loop van volgend jaar ook een nieuwe shop met het Effe Lekker concept realiseren. Daarnaast komen er zeven wasboxen, een wasstraat en laadpalen.”

Jullie hebben ongeveer twintig Esso- en GT24-stations. Leent dit concept zich ook voor de GT24-locaties?

“GT24 zijn onze onbemande locaties. Op dit moment zie ik niet de mogelijkheid om bij een van onze onbemande stations het Effe Lekker concept te realiseren.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 5. Ga voor meer info over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.