Lekker à la carte tafelen in het tankstation

Steeds meer tankstationbedrijven wagen zich aan avondmaaltijden. De klanten kunnen hier à la carte uit eten, met gerechten waar een restaurant zich niet voor hoeft te schamen. Hoe verging het ondernemers die hiermee zijn gestart?

Dat eten en drinken steeds belangrijker worden mag bekend zijn. Op het gebied van ontbijt, lunch en tussendoortjes heeft het petrolkanaal de weg naar de maag van veel automobilisten inmiddels gevonden. De tankstationbranche levert dan ook een belangrijke bijdrage aan de alsmaar groeiende omzet van het buitenshuis eten. Maar er is één dagelijks eetmoment waarmee veel tankstationbedrijven nog altijd worstelen: de avondmaaltijd. Terwijl juist daar volgens sommige kenners veel verkoopmogelijkheden liggen. Volgens een enkeling kan de sector het astronomische bedrag van zevenhonderd miljoen euro extra omzet per jaar verdienen. Dat lijkt wat overdreven. Het is meer dan de totale shopbestedingen bij alle Nederlandse tankstations samen. Maar dat er extra omzet ligt, staat als een paal boven water.

Klantenpotentieel

Daarbij moet de kanttekening worden geplaatst dat het zeker niet voor elk station is weggelegd. Belangrijkste factoren zijn onder meer het klantenpotentieel en de concurrentie in de directe omgeving. Zijn er bedrijven gevestigd waar ’s avonds veel activiteit is, of zit je juist in een rustige woonwijk met traditioneel ingestelde bewoners die bij voorkeur thuis eten? Zit om de hoek een snackbar, een McDonalds, een goed restaurant of een afhaalchinees? En heb je genoeg ruimte voor alle keukenapparatuur en eventuele zitplaatsen?

Het complete verhaal is te lezen in TankPro Magazine 2. Kijk hier voor meer informatie en het aanvragen van een abonnement.

Heeft u het gevoel dat u niet alles uit uw tankshop haalt? Dat uw bedrijf nóg beter kan? Bezoek dan de Tankshop Masterclass op donderdag 14 juni. Tijdens deze interactieve, kleinschalige dag vol inspiratie krijgt u tientallen concrete tips, waar u meteen de volgende dag mee aan de slag kunt. Kijk hier voor meer informatie. 

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.