Van den Belt: fantastisch aanbod en onzeker toekomstperspectief

De verkoop van de 32 tankstations van Van den Belt aan Varo Energy was geen must voor het Friese bedrijf, vertelt directeur Arjen van den Belt. De combinatie van een fantastisch aanbod van Varo en onzekerheden over de toekomst van het familiebedrijf op lange termijn, gaven voor broers Arjen en Gerrit de doorslag om de tankstations van de hand te doen.

In een interview met het FD vertelt Arjen van den Belt dat het gevoel dat overheerst wel een beetje dubbel is. De Friese oliehandel groeide afgelopen jaren flink en het aantal tankstations werd afgelopen 25 jaar uitgebouwd van twee naar de huidige 32. In eerste instantie was het niet de bedoeling om de tankstations te verkopen, maar toen de broers werden benaderd door Varo Energy viel het allemaal netjes op z’n plek, vertelt Van den Belt. De onderhandelingen namen zo’n negen maanden in beslag.

Opvolging en toekomstige problemen

Hoewel de tankstations van Van den Belt op dit moment nog goed draaien, voorzagen beide broers vooral op langere termijn wel de nodige problemen. De volgende generatie van de familie stond vooralsnog niet te trappelen om de zaak over te nemen. Ook vertelt Van den Belt dat het bedrijf daarvoor eigenlijk al te groot is. Onzekerheden over de toekomst van de branche, de opkomst van alternatieve brandstoffen en een mogelijk verbod op verkoop van tabak op lange termijn, gaven uiteindelijk de doorslag om in te gaan op het aanbod van Varo Energy.

De verkoop van de 32 stations van Van den Belt kwam voor Peter Waterham van adviesbureau Tankstation Advies niet uit de lucht vallen. “Het gaat om een bedrijf met een goed netwerk in de drie noordelijke provincies, waarmee Varo Energy in een keer een mooie slag slaat. Van den Belt is bovendien een onderneming die goed past bij en makkelijk kan worden opgenomen in een bestaande onderneming.”

Spagaat

Volgens Waterham zitten veel kleinere en middelgrote pomphouders op dit moment in een spagaat. “Ga je juist gasgeven of verkopen? Dat is de hamvraag. Daarbij komen andere factoren om de hoek kijken. Is er wel of geen opvolging beschikbaar binnen het bedrijf? Hoe gaat de markt zich komende jaren verder ontwikkelen? Met welke brandstoffen kun je daarop inspelen? En welke investeringen zijn nodig op langere termijn? Ik kan me voorstellen dat bepaalde bedrijven kiezen voor het verkopen van hun tankstations. Helemaal als er een mooi aanbod ligt.”

De deal werd donderdag wereldkundig gemaakt. De locaties van Van den Belt liggen verspreid over de drie noordelijke provincies. De overname heeft overigens alleen betrekking op de tankstations, de oliehandel van het familiebedrijf maakt geen deel uit van de overname. Gerrit van den Belt zal zich gaan bezighouden met dit bedrijfsonderdeel, dat actief is in de levering van brandstoffen, smeermiddelen, reinigingsproducten en AdBlue aan professionele eindgebruikers. Arjen van den Belt is nog tot eind mei actief in het bedrijf. Hij heeft nog niet bekendgemaakt wat hij daarna wil doen, vertelt hij aan het FD.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.