Steeds meer elektrische rijders willen laadkosten drukken
thuis laden

Steeds meer elektrische rijders willen laadkosten drukken

Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden Foto: Shutterstock

Door de hoge stroomprijzen gaan mensen met elektrische auto’s steeds meer op zoek naar manieren om de laadkosten te drukken, staat in het jaarlijkse Nationaal Laadonderzoek, uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Zo wordt er vaker thuis geladen als gevolg van de gestegen tarieven van openbare laadpalen. Dat is vooral goedkoper voor mensen met zonnepanelen.

Inmiddels heeft ruim driekwart (77 procent) van de bestuurders van stekkerauto’s deze panelen op het dak liggen. Volgens de onderzoekers is een “opvallend groot deel” van de thuisladers (20 procent) inmiddels overgestapt op een dynamisch stroomcontract met veelal veel lagere tarieven in de daluren. Het overige deel wil dit wel graag gaan doen. “Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuisladers steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden.”

Volgens de laatste cijfers wordt ruim 50 procent van de gereden kilometers thuis opgeladen, 25 procent bij openbare laadpalen, 13 procent op het werk en 9 procent bij een snellader onderweg.

Problemen

Veel mensen met elektrische auto’s ervaren nog wel problemen met het openbaar opladen. Zo lopen ze tegen defecte laadpalen aan of de laadpaal is al bezet. Daarnaast komt het voor dat auto’s met brandstofmotoren de laadplekken bezet houden. Ook op het werk is het vaak nog niet goed geregeld in de ogen van rijders van elektrische auto’s, onder meer wegens een gebrek aan laadplekken.

De elektrische rijders zijn het meest ontevreden over het laden in het buitenland tijdens vakanties. “Vooral te weinig laadpalen (onderweg en op bestemming), defecte laadpalen en onduidelijkheid over de werking van de laadpas of laadapp in het buitenland zijn veel ervaren knelpunten”, staat in het rapport.

Lees ook:

Auteur: Else Van Andel

Bron: ANP

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Steeds meer elektrische rijders willen laadkosten drukken | TankPro.nl
Steeds meer elektrische rijders willen laadkosten drukken
thuis laden

Steeds meer elektrische rijders willen laadkosten drukken

Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden Foto: Shutterstock

Door de hoge stroomprijzen gaan mensen met elektrische auto’s steeds meer op zoek naar manieren om de laadkosten te drukken, staat in het jaarlijkse Nationaal Laadonderzoek, uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Zo wordt er vaker thuis geladen als gevolg van de gestegen tarieven van openbare laadpalen. Dat is vooral goedkoper voor mensen met zonnepanelen.

Inmiddels heeft ruim driekwart (77 procent) van de bestuurders van stekkerauto’s deze panelen op het dak liggen. Volgens de onderzoekers is een “opvallend groot deel” van de thuisladers (20 procent) inmiddels overgestapt op een dynamisch stroomcontract met veelal veel lagere tarieven in de daluren. Het overige deel wil dit wel graag gaan doen. “Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuisladers steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden.”

Volgens de laatste cijfers wordt ruim 50 procent van de gereden kilometers thuis opgeladen, 25 procent bij openbare laadpalen, 13 procent op het werk en 9 procent bij een snellader onderweg.

Problemen

Veel mensen met elektrische auto’s ervaren nog wel problemen met het openbaar opladen. Zo lopen ze tegen defecte laadpalen aan of de laadpaal is al bezet. Daarnaast komt het voor dat auto’s met brandstofmotoren de laadplekken bezet houden. Ook op het werk is het vaak nog niet goed geregeld in de ogen van rijders van elektrische auto’s, onder meer wegens een gebrek aan laadplekken.

De elektrische rijders zijn het meest ontevreden over het laden in het buitenland tijdens vakanties. “Vooral te weinig laadpalen (onderweg en op bestemming), defecte laadpalen en onduidelijkheid over de werking van de laadpas of laadapp in het buitenland zijn veel ervaren knelpunten”, staat in het rapport.

Lees ook:

Auteur: Else Van Andel

Bron: ANP

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.