Goed nieuws voor bezitters van een elektrisch voertuig. Vanaf zaterdag 13 april treedt de AFIR in werking, een nieuwe Europese regelgeving die gebruikers van een openbaar toegankelijke laadpaal méér transparantie over de laadtarieven moet geven en daarnaast extra betaalmogelijkheden biedt.
'AFIR gaat in'

Goed nieuws voor gebruikers laadpaal: meer prijstransparantie en betaalmogelijkheden

Door de AFIR, de Alternative Fuel Infrastructure Regulation, die vanaf 13 april geldt moeten gebruikers van openbaar toegankelijke laadpalen een net zo gemakkelijke en duidelijke laadervaring gaan krijgen als mensen die tanken bij een tankstation. Foto: ProMedia, 2024

Goed nieuws voor bezitters van een elektrisch voertuig. Vanaf zaterdag 13 april treedt de AFIR in werking, een nieuwe Europese regelgeving die gebruikers van een openbaar toegankelijke laadpaal méér transparantie over de laadtarieven moet geven en daarnaast extra betaalmogelijkheden biedt.

Door de AFIR, de Alternative Fuel Infrastructure Regulation, moeten gebruikers van openbaar toegankelijke laadpalen een net zo gemakkelijke en duidelijke laadervaring gaan krijgen als mensen die tanken bij een tankstation. Vanaf zaterdag 13 april moeten nieuwe oplaadpunten voor elektrische voertuigen niet alleen voordat de laadsessie start de prijs per kWh weergeven, maar ook betalingen met de bankpas accepteren. Tot nu toe was is opladen aan een (snel)laadpaal voor veel gebruikers een bron van ergernis, omdat in veel gevallen onduidelijk is wat de betreffende laadsessie kost en er ook het risico is te moeten blijven betalen terwijl het voertuig is volgeladen maar het oplaadpunt wel bezet is gebleven. De inwerkingtreding van de AFIR moet meer prijstransparantie aan elke nieuwe openbare laadpaal opleveren en daarnaast meer betaalgemak doordat er meer betaalmethodes mogelijk worden. Zo wordt het niet langer verplicht om een oplaadbeurt te betalen via een speciale pas op smartphone-app, maar kunnen gebruikers ook hun reguliere bankpas gebruiken.

Volgens TSG kunnen in veel gevallen meerdere laadpunten op één locatie worden beheerd door een centrale betaalautomaat, zoals de ChargePay. Dit biedt volgens TSG voordelen in termen van kostenbesparing, met name voor grotere parkeerterreinen of laadparken.

Nieuwe laadpalen

De regels gaan gelden voor alle nieuwe openbare laadpalen met een vermogen van 50 kW of meer, die vanaf 14 april 2024 worden geïnstalleerd. De maatregel geldt ook met terugwerkende kracht, wat inhoudt dat vóór 2027 ook bestaande openbaar toegankelijke oplaadpunten aan de nieuwe regels moeten voldoen. Beheerders en operators hebben dus vanaf half april minder dan drie jaar de tijd om aan de nieuwe regels te voldoen.

Fit for 55

AFIR maakt deel uit van het ambitieuze ‘Fit for 55’-pakket van de EU, gericht op het verminderen van broeikasgassen en het stimuleren van een groene transitie. AFIR is een set van regels die bindende nationale doelstellingen vaststelt voor de ontwikkeling van een adequate EU-infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.