De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) roept het nieuwe kabinet op om onmiddellijk actie te ondernemen door de bijtellingstarieven voor elektrische voertuigen te herzien en deze terug te brengen naar het niveau van 2018. De vereniging constateert op dit moment ‘een zorgwekkende stagnatie’ in de verkoop van elektrische personenauto’s.
'zorgwekkende stagnatie ev'

Oproep VZR aan nieuw kabinet: voer lage bijtelling op elektrische voertuigen in

De verkoop van elektrische voertuigen in Nederland vertoont volgens de VZB 'zorgwekkende stagnatie'. Dit is volgens VZR deels toe te schrijven aan de hoge bijtellingstarieven, waardoor elektrisch rijden minder aantrekkelijk is geworden. Foto: VZB, 2023

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) roept het nieuwe kabinet op om onmiddellijk actie te ondernemen door de bijtellingstarieven voor elektrische voertuigen te herzien en deze terug te brengen naar het niveau van 2018. De vereniging constateert op dit moment ‘een zorgwekkende stagnatie’ in de verkoop van elektrische personenauto’s.

Volgens de vereniging zal dit niet alleen de verkoop van elektrische voertuigen stimuleren, maar ook bijdragen aan het behoud van Nederlands leidende positie in de transitie naar duurzame mobiliteit en het behalen van de gestelde CO2-doelstellingen. VZR benadrukt dat de huidige situatie om meerdere redenen onwenselijk is. Zo vertoont de verkoop van elektrische voertuigen in Nederland een zorgwekkende stagnatie. Dit is volgens VZR deels toe te schrijven aan de hoge bijtellingstarieven, waardoor elektrisch rijden minder aantrekkelijk is geworden. Ook heeft Nederland lang geprofiteerd van haar positie als koploper in de elektrische mobiliteitsrevolutie. Het behouden van deze positie noemt VZR ‘cruciaal’ voor onze economie en het aantrekken van investeringen in duurzame mobiliteit. Daarnaast heeft het verhogen van de bijtelling direct invloed op de CO2-reductiedoelen van Nederland. Om onze verplichtingen onder het Klimaatakkoord na te komen, is een grotere verschuiving naar elektrische voertuigen essentieel, aldus VZR.

Toenemende opbrengsten

In 2018 is de bijtelling voor elektrische voertuigen verhoogd, waardoor de overheid aanzienlijke inkomsten heeft gegenereerd. Deze situatie heeft volgens VZR geleid tot een onbalans tussen de overheidsinkomsten en het stimuleren van elektrische mobiliteit. “De afgelopen jaren heeft Nederland zich met trots gepositioneerd als een voorloper in de overgang naar elektrische mobiliteit”, zegt voorzitter Jan van Delft van VZR. “Echter, sinds de verhoging van de bijtelling vanaf 2018, is de groei in de verkoop van elektrische voertuigen aanzienlijk afgenomen. De tijd om te handelen is nu! Het herinvoeren van de lage bijtelling is niet alleen een investering in een duurzame toekomst, maar ook een kans voor Nederland om de economie te stimuleren en het milieu te beschermen.”

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is de belangenbehartiger voor berijders van een auto van de zaak. De organisatie zet zich in voor ruim 1,3 miljoen mensen die over een leaseauto of andere auto van de zaak beschikken en voor mensen die zakelijke kilometers rijden in hun privéauto.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Oproep VZR aan nieuw kabinet: voer lage bijtelling op elektrische voertuigen in | TankPro.nl
De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) roept het nieuwe kabinet op om onmiddellijk actie te ondernemen door de bijtellingstarieven voor elektrische voertuigen te herzien en deze terug te brengen naar het niveau van 2018. De vereniging constateert op dit moment ‘een zorgwekkende stagnatie’ in de verkoop van elektrische personenauto’s.
'zorgwekkende stagnatie ev'

Oproep VZR aan nieuw kabinet: voer lage bijtelling op elektrische voertuigen in

De verkoop van elektrische voertuigen in Nederland vertoont volgens de VZB 'zorgwekkende stagnatie'. Dit is volgens VZR deels toe te schrijven aan de hoge bijtellingstarieven, waardoor elektrisch rijden minder aantrekkelijk is geworden. Foto: VZB, 2023

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) roept het nieuwe kabinet op om onmiddellijk actie te ondernemen door de bijtellingstarieven voor elektrische voertuigen te herzien en deze terug te brengen naar het niveau van 2018. De vereniging constateert op dit moment ‘een zorgwekkende stagnatie’ in de verkoop van elektrische personenauto’s.

Volgens de vereniging zal dit niet alleen de verkoop van elektrische voertuigen stimuleren, maar ook bijdragen aan het behoud van Nederlands leidende positie in de transitie naar duurzame mobiliteit en het behalen van de gestelde CO2-doelstellingen. VZR benadrukt dat de huidige situatie om meerdere redenen onwenselijk is. Zo vertoont de verkoop van elektrische voertuigen in Nederland een zorgwekkende stagnatie. Dit is volgens VZR deels toe te schrijven aan de hoge bijtellingstarieven, waardoor elektrisch rijden minder aantrekkelijk is geworden. Ook heeft Nederland lang geprofiteerd van haar positie als koploper in de elektrische mobiliteitsrevolutie. Het behouden van deze positie noemt VZR ‘cruciaal’ voor onze economie en het aantrekken van investeringen in duurzame mobiliteit. Daarnaast heeft het verhogen van de bijtelling direct invloed op de CO2-reductiedoelen van Nederland. Om onze verplichtingen onder het Klimaatakkoord na te komen, is een grotere verschuiving naar elektrische voertuigen essentieel, aldus VZR.

Toenemende opbrengsten

In 2018 is de bijtelling voor elektrische voertuigen verhoogd, waardoor de overheid aanzienlijke inkomsten heeft gegenereerd. Deze situatie heeft volgens VZR geleid tot een onbalans tussen de overheidsinkomsten en het stimuleren van elektrische mobiliteit. “De afgelopen jaren heeft Nederland zich met trots gepositioneerd als een voorloper in de overgang naar elektrische mobiliteit”, zegt voorzitter Jan van Delft van VZR. “Echter, sinds de verhoging van de bijtelling vanaf 2018, is de groei in de verkoop van elektrische voertuigen aanzienlijk afgenomen. De tijd om te handelen is nu! Het herinvoeren van de lage bijtelling is niet alleen een investering in een duurzame toekomst, maar ook een kans voor Nederland om de economie te stimuleren en het milieu te beschermen.”

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is de belangenbehartiger voor berijders van een auto van de zaak. De organisatie zet zich in voor ruim 1,3 miljoen mensen die over een leaseauto of andere auto van de zaak beschikken en voor mensen die zakelijke kilometers rijden in hun privéauto.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.