Het aantal waterstoftankstations in Europa zit in de lift, maar de groei gaat niet heel snel. Vorig jaar kwamen er in Europa 37 nieuwe openbaar toegankelijke waterstoflocaties bij. Duitsland is koploper met 105 stations waar personenauto’s en vrachtwagens waterstof kunnen tanken.
'duitsland koploper'

Aantal waterstoftankstations in Europa groeit, maar snel gaat het niet

Na Duitsland en Frankrijk, is Nederland in Europa het land met de meeste waterstoftankstations. Foto: ProMedia, 2024

Het aantal waterstoftankstations in Europa zit in de lift, maar de groei gaat niet heel snel. Vorig jaar kwamen er in Europa 37 nieuwe openbaar toegankelijke waterstoflocaties bij. Duitsland is koploper met 105 stations waar personenauto’s en vrachtwagens waterstof kunnen tanken.

Die conclusie kan worden getrokken uit cijfers van H2stations.org. Met de opening afgelopen jaar van in totaal 37 waterstoftankstations, kunnen auto’s en trucks nu verspreid over Europa op 265 openbaar toegankelijke locaties voor waterstof terecht. Duitsland is met 105 waterstoftankstations het land met de grootste dichtheid van Europa. De groei ging hier niet heel snel, met in 2023 de opening van acht nieuwe waterstoftankstations. Europa’s nummer twee is Frankrijk met 52 stations waar waterstof kan worden getankt, gevolgd door Nederland op plek drie met 22 openbaar toegankelijke waterstoftankstations. Wereldwijd zijn er 921 waterstoftankstations in bedrijf, de meeste hiervan bevinden zich in Centraal-Europa, aan de kusten van Noord-Amerika en in het oosten van Azië. Japan is met 166 waterstoftankstations de nummer 1 in de wereld.

Het realiseren van een waterstoftankstation is volgens initiatiefnemers in Nederland ‘een weg vol obstakels’ en voor iedereen met ‘een lange adem’. Veel techniek staat nog in de kinderschoenen, aan de andere kant gaan de ontwikkelingen snel. Niet alleen is de realisatie een kostbare aangelegenheid, ook is het noodzakelijk met een groot aantal partijen met uiteenlopende disciplines intensief samen te werken. Ook subsidieaanvragen en gemeentelijke regelgeving zorgen ervoor dat de realisatie van een waterstoftankstation veelal een lang traject is.

Alternatief

Waterstofvoertuigen worden beschouwd als een alternatief voor elektrische auto’s en e-trucks. Terwijl het aanbod aan bedrijfsvoertuigen op waterstof duidelijk groeit, stagneert de beschikbaarheid van personenauto’s die rijden op waterstof, met name in Duitsland. De enige twee automerken die een naar verhouding aardig aanbodvan geschikte modellen op waterstof hebben, zijn Toyota Mirai en de Hyundai Nexo.

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.