Koning Willem-Alexander heeft WattHub XL geopend, het eerste en grootste snellaadplein ter wereld voor elektrische vrachtwagens en zwaar bouwmaterieel. Het laadplein is gebouwd op het terrein van Avri vlakbij de snelweg A15 in Geldermalsen.
36 snellaadpunten

Grootste laadplein voor elektrische vrachtwagens opent bij Geldermalsen

De allereerste WattHub XL locatie ter wereld beschikt over zes 600 kW Kempower Power Units en 36 Kempower Satellites, met een totale capaciteit van 3.6 megawatt. Foto: TSG Netherlands, 2023

Koning Willem-Alexander heeft officieel WattHub XL geopend, het eerste en grootste snellaadplein ter wereld voor elektrische vrachtwagens en zwaar bouwmaterieel. Het laadplein is gebouwd op het terrein van Avri vlakbij de snelweg A15 in Geldermalsen.

De allereerste WattHub XL locatie ter wereld beschikt over zes 600 kW Kempower Power Units en 36 Kempower Satellites, met een totale capaciteit van 3.6 megawatt. Het bijzondere van het laadplein is dat het een heel groot vermogen heeft, wat volgens de initiatiefnemers alleen maar mogelijk was door het plein direct naast een groot wind- of zonneproject te realiseren. De 36 snellaadpunten op het terrein worden dan ook gevoed door windmolens en zonne-energie afkomstig van het zonnepark dat direct naast de WattHub XL ligt.

Perfecte stop

De satellieten worden in groepen van zes gecontroleerd en bieden tussen 25 en 400 kW aan maximale laadkracht – de snelste laadsnelheid die overal in Nederland beschikbaar is. De locatie in Geldermalsen ligt volgens de initiatiefnemers ideaal tussen Rotterdam en de snelweg naar Duitsland, waardoor het een perfecte stop is voor elektrische vrachtwagenchauffeurs in de komende jaren.

De ontwikkeling van WattHub XL markeert een cruciale stap in de overgang van de bouwsector naar technologieën op basis van hernieuwbare energie die geen emissies produceren.

Oplossing

“We zijn verheugd dat WattHub nu open is en toegankelijk is voor Nederlandse elektrische voertuigbestuurders, en dat de indrukwekkende laadcapaciteit volledig wordt benut”, aldus CEO Tomi Ristimäki van Kempower. “Het laadplein heeft al een belangrijke rol gespeeld bij de elektrificatie van wagenparken en zwaar bouwmaterieel in de regio en heeft een oplossing geboden voor het eerdere gebrek aan voldoende infrastructuur voor het opladen van elektrische vrachtwagens.”

Het WattHub XL laadplein is ontworpen en gebouwd door TSG Nederland. Ook heeft het de Kempower-laders en transformatorstations geleverd en geïnstalleerd. Daarnaast heeft het bedrijf uit Dordrecht al het bijbehorende elektrische werk op de locatie behandeld. “De bouw van de eerste WattHub-locatie is een geweldige prestatie die we samen met Kempower hebben voltooid”, zegt business development manager EV Tommy van der Sluijs van TSG Nederland. “We zijn erg trots dat we onze tientallen jaren ervaring in (E-)mobiliteit kunnen gebruiken om bij te dragen aan nul emissie in bouwprojecten en het opladen van zwaar materieel.”

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Grootste laadplein voor elektrische vrachtwagens opent bij Geldermalsen | TankPro.nl
Koning Willem-Alexander heeft WattHub XL geopend, het eerste en grootste snellaadplein ter wereld voor elektrische vrachtwagens en zwaar bouwmaterieel. Het laadplein is gebouwd op het terrein van Avri vlakbij de snelweg A15 in Geldermalsen.
36 snellaadpunten

Grootste laadplein voor elektrische vrachtwagens opent bij Geldermalsen

De allereerste WattHub XL locatie ter wereld beschikt over zes 600 kW Kempower Power Units en 36 Kempower Satellites, met een totale capaciteit van 3.6 megawatt. Foto: TSG Netherlands, 2023

Koning Willem-Alexander heeft officieel WattHub XL geopend, het eerste en grootste snellaadplein ter wereld voor elektrische vrachtwagens en zwaar bouwmaterieel. Het laadplein is gebouwd op het terrein van Avri vlakbij de snelweg A15 in Geldermalsen.

De allereerste WattHub XL locatie ter wereld beschikt over zes 600 kW Kempower Power Units en 36 Kempower Satellites, met een totale capaciteit van 3.6 megawatt. Het bijzondere van het laadplein is dat het een heel groot vermogen heeft, wat volgens de initiatiefnemers alleen maar mogelijk was door het plein direct naast een groot wind- of zonneproject te realiseren. De 36 snellaadpunten op het terrein worden dan ook gevoed door windmolens en zonne-energie afkomstig van het zonnepark dat direct naast de WattHub XL ligt.

Perfecte stop

De satellieten worden in groepen van zes gecontroleerd en bieden tussen 25 en 400 kW aan maximale laadkracht – de snelste laadsnelheid die overal in Nederland beschikbaar is. De locatie in Geldermalsen ligt volgens de initiatiefnemers ideaal tussen Rotterdam en de snelweg naar Duitsland, waardoor het een perfecte stop is voor elektrische vrachtwagenchauffeurs in de komende jaren.

De ontwikkeling van WattHub XL markeert een cruciale stap in de overgang van de bouwsector naar technologieën op basis van hernieuwbare energie die geen emissies produceren.

Oplossing

“We zijn verheugd dat WattHub nu open is en toegankelijk is voor Nederlandse elektrische voertuigbestuurders, en dat de indrukwekkende laadcapaciteit volledig wordt benut”, aldus CEO Tomi Ristimäki van Kempower. “Het laadplein heeft al een belangrijke rol gespeeld bij de elektrificatie van wagenparken en zwaar bouwmaterieel in de regio en heeft een oplossing geboden voor het eerdere gebrek aan voldoende infrastructuur voor het opladen van elektrische vrachtwagens.”

Het WattHub XL laadplein is ontworpen en gebouwd door TSG Nederland. Ook heeft het de Kempower-laders en transformatorstations geleverd en geïnstalleerd. Daarnaast heeft het bedrijf uit Dordrecht al het bijbehorende elektrische werk op de locatie behandeld. “De bouw van de eerste WattHub-locatie is een geweldige prestatie die we samen met Kempower hebben voltooid”, zegt business development manager EV Tommy van der Sluijs van TSG Nederland. “We zijn erg trots dat we onze tientallen jaren ervaring in (E-)mobiliteit kunnen gebruiken om bij te dragen aan nul emissie in bouwprojecten en het opladen van zwaar materieel.”

Lees ook:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.