Voorlopig geen Duitse snelwegconcessies voor laadstations Fastned en Tesla
rechtszaak

Voorlopig geen Duitse snelwegconcessies voor laadstations Fastned en Tesla

Fastned en Tesla vinden dat er langs de Duitse snelwegen openbare aanbestedingen moeten komen voor laadstations. Foto: Fastned, 2023

Fastned en Tesla, die in een rechtszaak eisen dat ook zij in aanmerking komen om langs de Duitse snelwegen laadstations te plaatsen, weten voorlopig nog niet waar ze aan toe zijn. De rechtbank in Düsseldorf, waarbij ze hierover een zaak hadden aangespannen, wil eerst bepaalde vragen beantwoord zien door het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Dit meldt het ANP.

Fastned en Tesla trekken samen op tegen de Duitse overheid en Tank & Rast, het bedrijf dat zo’n 95 procent van de Duitse parkeerplaatsen en tankstations langs de Duitse snelwegen exploiteert. Het Nederlandse Fastned, dat streeft naar een netwerk van laadstations langs de Europese snelwegen, en Tesla (dat zijn superchargers ook openstelt voor andere merken) willen dat het bouwen van laadstations langs de Duitse snelwegen apart wordt aanbesteed. De Duitse overheid voelt daar echter niets voor. Sinds eind jaren ’90 worden vrijwel alle parkeerplaatsen en tankstations langs de Duitse snelwegen uitgebaat door Tank & Rast. Het Duitse bedrijf heeft vrijwel een monopolie. Snelwegbeheerder Autobahn GmbH heeft die concessie in 2021 uitgebreid met laadpalen en de Duitse kartelwaakhond oordeelde al dat het mocht.

Openbare aanbestedingen

Maar Fastned en Tesla vinden dat er openbare aanbestedingen moeten komen voor laadstations. Ze zeggen dat het laden van elektrische auto’s een wezenlijk andere bedrijfstak is dan tanken, met ook een ander verdienmodel. Zo zijn er vaak verschillende prijzen voor abonnees en niet-abonnees en veel laadbedrijven doen niet ook in fossiele brandstoffen. Om de bestaande concessie aan te vechten begonnen Fastned en Tesla de rechtszaak. De rechter oordeelt nu dat hij meer helderheid wil over de toelaatbaarheid van wijzigingen in bestaande concessieovereenkomsten. Hij wil een uitspraak van het Europees Hof.

‘Onwenselijke vertraging’

Fastned beschouwt de stap naar het Europese Hof van Justitie als onwenselijk. ‘De verlenging van de beslistermijn die daarmee waarschijnlijk gepaard gaat, komt ook de uitbreiding van de laadinfrastructuur niet ten goede’, zo stelt het bedrijf tegenover het ANP. Fastned heeft op dit moment 37 laadstations in Duitsland, maar nog niet langs de snelwegen.
(Bron: ANP)

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voorlopig geen Duitse snelwegconcessies voor laadstations Fastned en Tesla | TankPro.nl
Voorlopig geen Duitse snelwegconcessies voor laadstations Fastned en Tesla
rechtszaak

Voorlopig geen Duitse snelwegconcessies voor laadstations Fastned en Tesla

Fastned en Tesla vinden dat er langs de Duitse snelwegen openbare aanbestedingen moeten komen voor laadstations. Foto: Fastned, 2023

Fastned en Tesla, die in een rechtszaak eisen dat ook zij in aanmerking komen om langs de Duitse snelwegen laadstations te plaatsen, weten voorlopig nog niet waar ze aan toe zijn. De rechtbank in Düsseldorf, waarbij ze hierover een zaak hadden aangespannen, wil eerst bepaalde vragen beantwoord zien door het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Dit meldt het ANP.

Fastned en Tesla trekken samen op tegen de Duitse overheid en Tank & Rast, het bedrijf dat zo’n 95 procent van de Duitse parkeerplaatsen en tankstations langs de Duitse snelwegen exploiteert. Het Nederlandse Fastned, dat streeft naar een netwerk van laadstations langs de Europese snelwegen, en Tesla (dat zijn superchargers ook openstelt voor andere merken) willen dat het bouwen van laadstations langs de Duitse snelwegen apart wordt aanbesteed. De Duitse overheid voelt daar echter niets voor. Sinds eind jaren ’90 worden vrijwel alle parkeerplaatsen en tankstations langs de Duitse snelwegen uitgebaat door Tank & Rast. Het Duitse bedrijf heeft vrijwel een monopolie. Snelwegbeheerder Autobahn GmbH heeft die concessie in 2021 uitgebreid met laadpalen en de Duitse kartelwaakhond oordeelde al dat het mocht.

Openbare aanbestedingen

Maar Fastned en Tesla vinden dat er openbare aanbestedingen moeten komen voor laadstations. Ze zeggen dat het laden van elektrische auto’s een wezenlijk andere bedrijfstak is dan tanken, met ook een ander verdienmodel. Zo zijn er vaak verschillende prijzen voor abonnees en niet-abonnees en veel laadbedrijven doen niet ook in fossiele brandstoffen. Om de bestaande concessie aan te vechten begonnen Fastned en Tesla de rechtszaak. De rechter oordeelt nu dat hij meer helderheid wil over de toelaatbaarheid van wijzigingen in bestaande concessieovereenkomsten. Hij wil een uitspraak van het Europees Hof.

‘Onwenselijke vertraging’

Fastned beschouwt de stap naar het Europese Hof van Justitie als onwenselijk. ‘De verlenging van de beslistermijn die daarmee waarschijnlijk gepaard gaat, komt ook de uitbreiding van de laadinfrastructuur niet ten goede’, zo stelt het bedrijf tegenover het ANP. Fastned heeft op dit moment 37 laadstations in Duitsland, maar nog niet langs de snelwegen.
(Bron: ANP)

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.