TotalEnergies en Daimler samenwerking

Samenwerking TotalEnergies en Daimler moet leiden tot 150 waterstoftankstations

TotalEnergies hoopt in 2030, direct of indirect, 150 waterstoftankstations te exploiteren in Nederland, Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk. Om te voorzien in vraag naar de duurzame brandstof, zal Daimler Truck AG tegen 2025 waterstofaangedreven brandstofceltrucks gaan leveren aan zijn klanten in die landen. 

Dat spraken de twee bedrijven af in een overeenkomst die ze onlangs sloten. Daarmee willen de multinationals zich naar eigen zeggen gezamenlijk inzetten voor het koolstofvrij maken van het vrachtvervoer over de weg in de Europese Unie. De partners zullen samenwerken bij ‘de ontwikkeling van ecosystemen voor zware vrachtwagens op waterstof’. Op die manier hopen ze een leidende rol te spelen bij het opstarten van de uitrol van de waterstofinfrastructuur voor transport.

Lange afstand

“Waterstof zal een rol spelen in de reis van TotalEnergies om de mobiliteit koolstofvrij te maken, vooral in het Europese transport over lange afstanden. Ons bedrijf onderzoekt alle aspecten van de waardeketen van waterstof voor mobiliteit, van productie tot levering en distributie, en werkt daarom aan belangrijke partnerschappen”, aldus Alexis Vovk. “We zijn er trots op samen te werken met een gemotiveerde speler als Daimler Truck om CO2-neutrale vrachtwagenmobiliteit te ontwikkelen”, vervolgt de directeur marketing en services van TotalEnergies.

Ook de ceo van Mercedes-Benz, waar Daimler onderdeel van is, is tevreden over de samenwerking. “Wat het lange afstandsgoederenvervoer betreft, zijn wij ervan overtuigd dat CO2-neutraal vervoer in de toekomst mogelijk zal worden gemaakt door zowel vrachtwagens op waterstof als vrachtwagens die uitsluitend op batterijen rijden. Daarom willen wij samen met sterke partners zoals TotalEnergies een pan-Europees waterstof-ecosysteem opzetten”, zegt Karin Rådström. Om het rijden op waterstof interessant te maken voor beide bedrijven, onderzoeken ze hoe de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) verlaagd kan worden.

H2 Mobility

In Duitsland heeft TotalEnergies al 24 tankstations waar waterstof wordt aangeboden als onderdeel van de joint venture H2 Mobility. Daimler Truck heeft de ambitie om tegen 2039 in Europa, Noord-Amerika en Japan uitsluitend nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal zijn.

Daimler Truck heeft als het om waterstof gaat wel een voorkeur voor de vloeibare variant. In deze toestand heeft de energiedrager volgens het bedrijf een veel hogere energiedichtheid in verhouding tot het volume dan gasvormige waterstof. Daardoor zijn de tanks van een brandstofcelvrachtwagen die vloeibare waterstof gebruikt veel kleiner en, door de lagere druk, aanzienlijk lichter.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Samenwerking TotalEnergies en Daimler moet leiden tot 150 waterstoftankstations | TankPro.nl
TotalEnergies en Daimler samenwerking

Samenwerking TotalEnergies en Daimler moet leiden tot 150 waterstoftankstations

TotalEnergies hoopt in 2030, direct of indirect, 150 waterstoftankstations te exploiteren in Nederland, Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk. Om te voorzien in vraag naar de duurzame brandstof, zal Daimler Truck AG tegen 2025 waterstofaangedreven brandstofceltrucks gaan leveren aan zijn klanten in die landen. 

Dat spraken de twee bedrijven af in een overeenkomst die ze onlangs sloten. Daarmee willen de multinationals zich naar eigen zeggen gezamenlijk inzetten voor het koolstofvrij maken van het vrachtvervoer over de weg in de Europese Unie. De partners zullen samenwerken bij ‘de ontwikkeling van ecosystemen voor zware vrachtwagens op waterstof’. Op die manier hopen ze een leidende rol te spelen bij het opstarten van de uitrol van de waterstofinfrastructuur voor transport.

Lange afstand

“Waterstof zal een rol spelen in de reis van TotalEnergies om de mobiliteit koolstofvrij te maken, vooral in het Europese transport over lange afstanden. Ons bedrijf onderzoekt alle aspecten van de waardeketen van waterstof voor mobiliteit, van productie tot levering en distributie, en werkt daarom aan belangrijke partnerschappen”, aldus Alexis Vovk. “We zijn er trots op samen te werken met een gemotiveerde speler als Daimler Truck om CO2-neutrale vrachtwagenmobiliteit te ontwikkelen”, vervolgt de directeur marketing en services van TotalEnergies.

Ook de ceo van Mercedes-Benz, waar Daimler onderdeel van is, is tevreden over de samenwerking. “Wat het lange afstandsgoederenvervoer betreft, zijn wij ervan overtuigd dat CO2-neutraal vervoer in de toekomst mogelijk zal worden gemaakt door zowel vrachtwagens op waterstof als vrachtwagens die uitsluitend op batterijen rijden. Daarom willen wij samen met sterke partners zoals TotalEnergies een pan-Europees waterstof-ecosysteem opzetten”, zegt Karin Rådström. Om het rijden op waterstof interessant te maken voor beide bedrijven, onderzoeken ze hoe de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) verlaagd kan worden.

H2 Mobility

In Duitsland heeft TotalEnergies al 24 tankstations waar waterstof wordt aangeboden als onderdeel van de joint venture H2 Mobility. Daimler Truck heeft de ambitie om tegen 2039 in Europa, Noord-Amerika en Japan uitsluitend nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal zijn.

Daimler Truck heeft als het om waterstof gaat wel een voorkeur voor de vloeibare variant. In deze toestand heeft de energiedrager volgens het bedrijf een veel hogere energiedichtheid in verhouding tot het volume dan gasvormige waterstof. Daardoor zijn de tanks van een brandstofcelvrachtwagen die vloeibare waterstof gebruikt veel kleiner en, door de lagere druk, aanzienlijk lichter.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.