Orange Charging laadconcept Sakko Commercial

‘Switch Charging’ kan hoge investering in netverzwaring tankstation voorkomen

Foto: Didi ’t Hart/Orange Charging persbericht

De bedrijven Watts In Store en Orange Charging hebben het eerste tankstation van Sakko Commercial voorzien van een gloednieuw laadconcept: Switch Charging. De primeur ging naar de locatie aan de Markweg in het Noord-Brabantse Standdaarbuiten. Het concept moet een oplossing bieden voor lange wachttijden bij een netverzwaring en kan eventueel hoge investeringen voorkomen. 

Op het tankstation werd een batterijcontainer in combinatie met een snellader van Ecotap geplaatst. De laadpaal, die samen met de batterij in leasevorm wordt aangeboden, heeft een capaciteit van 60 kW. Door het gebruik van de batterij kan direct voldoende vermogen worden geleverd voor het elektrisch laden op de locatie. Ook zit een ondernemer volgens de bedrijven niet vast aan een batterij of laadpaal die later niet nodig blijkt te zijn omdat de bezetting niet groot genoeg is. Volgens de partijen is een investering in een netverzwaring bovendien ‘onherroepelijk’, ook als de bezetting van de laadpaal in de praktijk tegenvalt.

Toenemende vraag

“Wij zijn al jaren actief op gebied van zonnepanelen en hebben ons de afgelopen tijd gespecialiseerd in batterijopslag. Met de toenemende opwekking van hernieuwbare energie zien we steeds meer toepassingen en behoefte aan energieopslag komen. Zo ook in de combinatie batterijopslag met (snel)laden. We merken daarnaast dat er behoefte is aan een tijdelijke oplossing via batterijopslag, al dan niet middels een lease-vorm. Samen met Orange Charging, leverancier van laadvoorzieningen, hebben we een concept ontwikkeld waarbij wij een flexibele laadoplossing bieden’’, vertelt Willem van der Heijden van Watts In Store.

Klanten kunnen de batterij en de laadpalen huren voor een vooraf afgesproken periode. Daarbij wordt uitgegaan van minimaal zes maanden vanwege de kosten voor het plaatsen van de installatie. Maatwerk is daarbij volgens Van der Heijden wel mogelijk. “Het voordeel van de batterij-inzet is niet alleen dat de kosten van de netaansluiting lager zijn, maar men kan ook direct starten met laden. De wachttijden tot een netverzwaring gerealiseerd wordt, lopen op.

Veel interesse in Switch Charging

Bij Orange Charging zien ze dat er al veel interesse is in het nieuwe concept, ook in de tankstationbranche. “We zijn in gesprek met bedrijven in diverse sectoren. Voor tankstations kan het zeker nuttig zijn om eerst voor een periode van zes tot twaalf maanden een opstelling van Switch Charging te plaatsen om zo te beoordelen hoeveel de laders daadwerkelijk worden gebruikt. Ook voor locaties waar het niet mogelijk is om een zwaardere aansluiting te krijgen, kan een permanente oplossing met een batterijcontainer een prima alternatief zijn”, aldus Jasper Boogert.

De ambitie van de bedrijven is om Switch Charging naast de Nederlandse markt ook zo snel mogelijk op de Belgische en Duitse markt te introduceren De vloot van batterijen wordt daarom al flink uitgebreid.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Switch Charging’ kan hoge investering in netverzwaring tankstation voorkomen | TankPro.nl
Orange Charging laadconcept Sakko Commercial

‘Switch Charging’ kan hoge investering in netverzwaring tankstation voorkomen

Foto: Didi ’t Hart/Orange Charging persbericht

De bedrijven Watts In Store en Orange Charging hebben het eerste tankstation van Sakko Commercial voorzien van een gloednieuw laadconcept: Switch Charging. De primeur ging naar de locatie aan de Markweg in het Noord-Brabantse Standdaarbuiten. Het concept moet een oplossing bieden voor lange wachttijden bij een netverzwaring en kan eventueel hoge investeringen voorkomen. 

Op het tankstation werd een batterijcontainer in combinatie met een snellader van Ecotap geplaatst. De laadpaal, die samen met de batterij in leasevorm wordt aangeboden, heeft een capaciteit van 60 kW. Door het gebruik van de batterij kan direct voldoende vermogen worden geleverd voor het elektrisch laden op de locatie. Ook zit een ondernemer volgens de bedrijven niet vast aan een batterij of laadpaal die later niet nodig blijkt te zijn omdat de bezetting niet groot genoeg is. Volgens de partijen is een investering in een netverzwaring bovendien ‘onherroepelijk’, ook als de bezetting van de laadpaal in de praktijk tegenvalt.

Toenemende vraag

“Wij zijn al jaren actief op gebied van zonnepanelen en hebben ons de afgelopen tijd gespecialiseerd in batterijopslag. Met de toenemende opwekking van hernieuwbare energie zien we steeds meer toepassingen en behoefte aan energieopslag komen. Zo ook in de combinatie batterijopslag met (snel)laden. We merken daarnaast dat er behoefte is aan een tijdelijke oplossing via batterijopslag, al dan niet middels een lease-vorm. Samen met Orange Charging, leverancier van laadvoorzieningen, hebben we een concept ontwikkeld waarbij wij een flexibele laadoplossing bieden’’, vertelt Willem van der Heijden van Watts In Store.

Klanten kunnen de batterij en de laadpalen huren voor een vooraf afgesproken periode. Daarbij wordt uitgegaan van minimaal zes maanden vanwege de kosten voor het plaatsen van de installatie. Maatwerk is daarbij volgens Van der Heijden wel mogelijk. “Het voordeel van de batterij-inzet is niet alleen dat de kosten van de netaansluiting lager zijn, maar men kan ook direct starten met laden. De wachttijden tot een netverzwaring gerealiseerd wordt, lopen op.

Veel interesse in Switch Charging

Bij Orange Charging zien ze dat er al veel interesse is in het nieuwe concept, ook in de tankstationbranche. “We zijn in gesprek met bedrijven in diverse sectoren. Voor tankstations kan het zeker nuttig zijn om eerst voor een periode van zes tot twaalf maanden een opstelling van Switch Charging te plaatsen om zo te beoordelen hoeveel de laders daadwerkelijk worden gebruikt. Ook voor locaties waar het niet mogelijk is om een zwaardere aansluiting te krijgen, kan een permanente oplossing met een batterijcontainer een prima alternatief zijn”, aldus Jasper Boogert.

De ambitie van de bedrijven is om Switch Charging naast de Nederlandse markt ook zo snel mogelijk op de Belgische en Duitse markt te introduceren De vloot van batterijen wordt daarom al flink uitgebreid.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.