Shell superbatterij

‘Superbatterij’ bij Shell-locatie in Zaltbommel biedt oplossing voor elektriciteitstekort

Er komen steeds meer elektrische auto’s op de weg, maar hoe voorzie je die allemaal van stroom? Bij Shell Zaltbommel vonden ze daar een antwoord op: de ‘superbatterij’. Daarmee kunnen auto’s te allen tijde van elektriciteit voorzien worden, ook als de vraag groter is dan het aanbod. ‘’We hebben het werkend gekregen zoals we het wilden’’, vertelt exploitant Frank Koppes. 

Omdat de elektriciteitskabel bij het tankstation op verzorgingsplaats de Lucht-Oost in Zaltbommel niet voldoende energie levert om zowel het tankstation als de snelladers op het voorterrein te voorzien van stroom, kreeg de Shell-locatie in maart als eerste in Europa een gigantische batterij. De afgeschermde batterij wordt tijdens de daluren, wanneer de stroom het goedkoopst is, opgeladen. Wanneer de vraag naar elektriciteit op de locatie vervolgens hoger is dan de kabel kan leveren, omdat er bijvoorbeeld veel gebruikgemaakt wordt van de snelladers, biedt de batterij een oplossing.

Drukke locatie

Met de technologie kunnen volgens Shell laadpalen geplaatst worden op locaties waar dat normaal gesproken niet mogelijk zou zijn. De locatie in Zaltbommel werd niet alleen uitgekozen door Shell vanwege de beperkte netcapaciteit, ook is het een van de drukste tankstations van het bedrijf in Nederland. ‘’Daar wil je ook een EV-lader hebben. Dan kom je op dit soort oplossingen. Je zou ook een nieuwe kabel kunnen leggen, maar de kosten daarvan zijn zeer hoog’’, legt Koppes uit.  

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Shell Zaltbommel
De snelladers bij het tankstation in Zaltbommel. Foto: Frank Koppes

Voordat de batterij officieel in gebruik werd genomen, is het systeem uitgebreid getest. ‘’Het was een ingewikkeld proces met veel belanghebbenden. Vanwege het coronavirus konden we de batterij pas een paar maanden later dan gepland gebruiken. Daarbij hebben we ook goede afspraken gemaakt met de Veiligheidsregio. De batterij heeft bijvoorbeeld een driedubbele beveiliging.’’ Zelf mag Koppes overigens niet in de batterij komen, maar er alleen in kijken via een camerasysteem. ‘’Zo kunnen we wel kijken wat er gebeurt.’’

Overkant

De franchisenemer exploiteert onder Tankstation Exploitatie Maatschappij Koppes (TEMKO) nog vier andere Shell-locaties, waaronder Shell de Lucht West, tegenover de locatie in Zaltbommel waar getest wordt met de superbatterij. Bij het tankstation aan de overkant was een batterij niet nodig, omdat de kabel daar wel voldoende capaciteit heeft. Momenteel worden alleen nog bij drie Shell-locaties in Singapore testen gedaan met een soortgelijke oplossing. ‘’We onderzoeken de waarde van zo’n batterij voor verschillende landen voor een wereldwijde uitrol. Op veel plaatsen over de hele wereld is het een uitdaging om netupgrades te krijgen voor het opladen van elektrische auto’s. Voor dit project kijken we niet alleen naar Nederland.’’ 

Hoewel de batterij in Zaltbommel nu al een succes blijkt, verwacht Koppes niet dat een oplossing met batterijvoeding uiteindelijk de toepassing voor hoofdstroom zal zijn. ‘’We denken echter dat het snelladen mogelijk zal maken op bepaalde locaties waar dit niet mogelijk zou zijn vanwege een overbelaste netwerkinfrastructuur.’’ Al snel werd zijn tankstation door de batterij ook een van de toplocaties op het gebied van elektrisch laden. ‘’Met dit project hebben we met onze partner bewezen dat we een werkende oplossing kunnen maken met een geweldige klantervaring. De batterij wordt goed gebruikt. Nu kunnen we gasten de hele dag voorzien van laders van 175 kW.’’ 

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Superbatterij’ bij Shell-locatie in Zaltbommel biedt oplossing voor elektriciteitstekort | TankPro.nl
Shell superbatterij

‘Superbatterij’ bij Shell-locatie in Zaltbommel biedt oplossing voor elektriciteitstekort

Er komen steeds meer elektrische auto’s op de weg, maar hoe voorzie je die allemaal van stroom? Bij Shell Zaltbommel vonden ze daar een antwoord op: de ‘superbatterij’. Daarmee kunnen auto’s te allen tijde van elektriciteit voorzien worden, ook als de vraag groter is dan het aanbod. ‘’We hebben het werkend gekregen zoals we het wilden’’, vertelt exploitant Frank Koppes. 

Omdat de elektriciteitskabel bij het tankstation op verzorgingsplaats de Lucht-Oost in Zaltbommel niet voldoende energie levert om zowel het tankstation als de snelladers op het voorterrein te voorzien van stroom, kreeg de Shell-locatie in maart als eerste in Europa een gigantische batterij. De afgeschermde batterij wordt tijdens de daluren, wanneer de stroom het goedkoopst is, opgeladen. Wanneer de vraag naar elektriciteit op de locatie vervolgens hoger is dan de kabel kan leveren, omdat er bijvoorbeeld veel gebruikgemaakt wordt van de snelladers, biedt de batterij een oplossing.

Drukke locatie

Met de technologie kunnen volgens Shell laadpalen geplaatst worden op locaties waar dat normaal gesproken niet mogelijk zou zijn. De locatie in Zaltbommel werd niet alleen uitgekozen door Shell vanwege de beperkte netcapaciteit, ook is het een van de drukste tankstations van het bedrijf in Nederland. ‘’Daar wil je ook een EV-lader hebben. Dan kom je op dit soort oplossingen. Je zou ook een nieuwe kabel kunnen leggen, maar de kosten daarvan zijn zeer hoog’’, legt Koppes uit.  

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Shell Zaltbommel
De snelladers bij het tankstation in Zaltbommel. Foto: Frank Koppes

Voordat de batterij officieel in gebruik werd genomen, is het systeem uitgebreid getest. ‘’Het was een ingewikkeld proces met veel belanghebbenden. Vanwege het coronavirus konden we de batterij pas een paar maanden later dan gepland gebruiken. Daarbij hebben we ook goede afspraken gemaakt met de Veiligheidsregio. De batterij heeft bijvoorbeeld een driedubbele beveiliging.’’ Zelf mag Koppes overigens niet in de batterij komen, maar er alleen in kijken via een camerasysteem. ‘’Zo kunnen we wel kijken wat er gebeurt.’’

Overkant

De franchisenemer exploiteert onder Tankstation Exploitatie Maatschappij Koppes (TEMKO) nog vier andere Shell-locaties, waaronder Shell de Lucht West, tegenover de locatie in Zaltbommel waar getest wordt met de superbatterij. Bij het tankstation aan de overkant was een batterij niet nodig, omdat de kabel daar wel voldoende capaciteit heeft. Momenteel worden alleen nog bij drie Shell-locaties in Singapore testen gedaan met een soortgelijke oplossing. ‘’We onderzoeken de waarde van zo’n batterij voor verschillende landen voor een wereldwijde uitrol. Op veel plaatsen over de hele wereld is het een uitdaging om netupgrades te krijgen voor het opladen van elektrische auto’s. Voor dit project kijken we niet alleen naar Nederland.’’ 

Hoewel de batterij in Zaltbommel nu al een succes blijkt, verwacht Koppes niet dat een oplossing met batterijvoeding uiteindelijk de toepassing voor hoofdstroom zal zijn. ‘’We denken echter dat het snelladen mogelijk zal maken op bepaalde locaties waar dit niet mogelijk zou zijn vanwege een overbelaste netwerkinfrastructuur.’’ Al snel werd zijn tankstation door de batterij ook een van de toplocaties op het gebied van elektrisch laden. ‘’Met dit project hebben we met onze partner bewezen dat we een werkende oplossing kunnen maken met een geweldige klantervaring. De batterij wordt goed gebruikt. Nu kunnen we gasten de hele dag voorzien van laders van 175 kW.’’ 

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.