‘Bewustwording creëren is veel belangrijker dan die ene cent’

Elke stap die Shell zet, kan rekenen op een stortvloed aan reacties, voors en tegens. Dat gold ook voor het programma waarbij klanten voor één eurocent de uitstoot van hun liter benzine of diesel kunnen compenseren. Het is slechts een van de CO2-reducerende maatregelen die Shell neemt, benadrukt Hilmar van den Dool, general manager retail in de Benelux en Frankrijk.

Het tankstation op verzorgingsplaats Peulwijk Oost langs de A4 is zonder twijfel een van de paradepaardjes van Shell. Vooral vanwege de energiebesparende maatregelen die er te vinden zijn. Het dak van de shop en de luifel liggen vol met zonnepanelen. Ook wordt er gebruikgemaakt van een elektrische warmtepomp met warmteterugwinning. Het zonwerende glas van de shop is HR++ en er zijn verschillende waterbesparende maatregelen genomen. Al deze oplossingen zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de uitstoot.

Ook op elektrisch rijden wordt ingezet. Van den Dool heeft zijn plug-in hybride zojuist aan de snellader gezet die links naast de shop staat. Op de snelweglocatie staan twee laadpalen. “Op korte termijn komen er in Nederland nog eens tweehonderd snellaadpalen bij. Deze komen allemaal bij onze eigen tankstations te staan.”

CO2-neutraal rijden

Particuliere klanten van Shell kunnen er sinds half april voor kiezen om CO2-neutraal te rijden. Het nieuwe programma biedt automobilisten die op fossiele brandstoffen rijden de mogelijkheid om de CO2-uitstoot van hun gekochte brandstof direct aan de pomp te compenseren. Voor deelnemers aan het Air Miles-spaarprogramma Miles & Me van Shell brengt dit geen extra kosten met zich mee. Shell compenseert voor deze groep de volledige CO2-uitstoot van iedere liter brandstof, vanaf de winning van ruwe olie tot en met het verbruik van de brandstof. Ook klanten die kiezen voor Shell V-Power kunnen zonder extra kosten compenseren. “Fossiele brandstoffen blijven voorlopig nog beschikbaar. Een groot deel van onze klanten rijdt nog op benzine en diesel. Wat wij doen is klanten een keuze bieden. Zij kunnen zelf beslissen of ze hun verbruik direct willen compenseren of niet.”

Gemengde reacties

“We hebben veel positieve reacties gekregen op de invoering van dit CO2-compensatieprogramma”, vertelt Van den Dool. “Natuurlijk, er klinken altijd kritische geluiden. Dat is ook niet erg. Shell is immers een grote speler. We hebben met heel veel partijen gesproken, ook met veel NGO’s. Het merendeel reageerde positief op onze plannen. Als eerste grote maatschappij werken we niet alleen aan het terugdringen van onze eigen operaties, maar ook aan die van de gebruiker.”

Benieuwd naar het complete verhaal? In TankPro Magazine nummer 3 2019 vind je het uitgebreide interview. Het blad ligt dinsdag 25 juni in de brievenbus. Ook interesse in TankPro Magazine? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang de papieren versie 6x per jaar op de deurmat.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Bewustwording creëren is veel belangrijker dan die ene cent’ | TankPro.nl

‘Bewustwording creëren is veel belangrijker dan die ene cent’

Elke stap die Shell zet, kan rekenen op een stortvloed aan reacties, voors en tegens. Dat gold ook voor het programma waarbij klanten voor één eurocent de uitstoot van hun liter benzine of diesel kunnen compenseren. Het is slechts een van de CO2-reducerende maatregelen die Shell neemt, benadrukt Hilmar van den Dool, general manager retail in de Benelux en Frankrijk.

Het tankstation op verzorgingsplaats Peulwijk Oost langs de A4 is zonder twijfel een van de paradepaardjes van Shell. Vooral vanwege de energiebesparende maatregelen die er te vinden zijn. Het dak van de shop en de luifel liggen vol met zonnepanelen. Ook wordt er gebruikgemaakt van een elektrische warmtepomp met warmteterugwinning. Het zonwerende glas van de shop is HR++ en er zijn verschillende waterbesparende maatregelen genomen. Al deze oplossingen zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de uitstoot.

Ook op elektrisch rijden wordt ingezet. Van den Dool heeft zijn plug-in hybride zojuist aan de snellader gezet die links naast de shop staat. Op de snelweglocatie staan twee laadpalen. “Op korte termijn komen er in Nederland nog eens tweehonderd snellaadpalen bij. Deze komen allemaal bij onze eigen tankstations te staan.”

CO2-neutraal rijden

Particuliere klanten van Shell kunnen er sinds half april voor kiezen om CO2-neutraal te rijden. Het nieuwe programma biedt automobilisten die op fossiele brandstoffen rijden de mogelijkheid om de CO2-uitstoot van hun gekochte brandstof direct aan de pomp te compenseren. Voor deelnemers aan het Air Miles-spaarprogramma Miles & Me van Shell brengt dit geen extra kosten met zich mee. Shell compenseert voor deze groep de volledige CO2-uitstoot van iedere liter brandstof, vanaf de winning van ruwe olie tot en met het verbruik van de brandstof. Ook klanten die kiezen voor Shell V-Power kunnen zonder extra kosten compenseren. “Fossiele brandstoffen blijven voorlopig nog beschikbaar. Een groot deel van onze klanten rijdt nog op benzine en diesel. Wat wij doen is klanten een keuze bieden. Zij kunnen zelf beslissen of ze hun verbruik direct willen compenseren of niet.”

Gemengde reacties

“We hebben veel positieve reacties gekregen op de invoering van dit CO2-compensatieprogramma”, vertelt Van den Dool. “Natuurlijk, er klinken altijd kritische geluiden. Dat is ook niet erg. Shell is immers een grote speler. We hebben met heel veel partijen gesproken, ook met veel NGO’s. Het merendeel reageerde positief op onze plannen. Als eerste grote maatschappij werken we niet alleen aan het terugdringen van onze eigen operaties, maar ook aan die van de gebruiker.”

Benieuwd naar het complete verhaal? In TankPro Magazine nummer 3 2019 vind je het uitgebreide interview. Het blad ligt dinsdag 25 juni in de brievenbus. Ook interesse in TankPro Magazine? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang de papieren versie 6x per jaar op de deurmat.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.