Nieuw laadstation van Volkswagen moet realisatie laadnetwerk versnellen
energietransitie

Nieuw laadstation van Volkswagen moet realisatie laadnetwerk versnellen

De Volkswagen Groep wil een toonaangevende aanbieder van intelligente laad- en energie-ecosystemen worden. Foto: Volkswagen, 2023

Shell Duitsland en de Volkswagen Group werken samen aan de grootschalige uitbreiding van de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Bij het Shell tank- en laadstation in het Duitse Göttingen hebben de partners nu de eerste 150 kW Elli Flexpole-lader gerealiseerd. Er moeten er in Europa duizenden gaan volgen.

Het laadstation van het Volkswagen-merk Elli heeft volgens beide bedrijven een uniek batterijopslagsysteem dat aansluiting op een laagspanningsnet mogelijk maakt. Met deze nieuwe technologie kunnen de laadstations eenvoudig en flexibel worden geïnstalleerd en kan de uitbreiding van het laadnetwerk worden versneld. De Duitse regering heeft zich ten doel gesteld om in 2030 ten minste een miljoen oplaadpunten beschikbaar te maken voor bestuurders van elektrische voertuigen. De geplande uitbreiding van de laadinfrastructuur loopt echter vertraging op door onder meer een tekort aan speciale transformatoren, waar de zo’n 900 Duitse distributienetbeheerders ook nog eens verschillende eisen aan stellen.

Hindernis

Met de Flexpole-laadoplossing van Elli kan volgens Volkswagen een van de grootste hindernissen in de uitbreiding van het netwerk worden genomen. De Flexpole-laders kunnen namelijk dankzij het geïntegreerde accusysteem direct op het laagspanningsnet worden aangesloten, zonder dat er een speciale transformator nodig is. Hierdoor wordt de installatietijd flink verkort. Tegelijkertijd maken Flexpole-laadstations een laadsnelheid tot 150 kW mogelijk. Afhankelijk van het voertuig kan binnen tien minuten een actieradius tot 160 kilometer worden bijgeladen, aldus Volkswagen.

Doel 45.000

De Volkswagen Groep wil een toonaangevende aanbieder van intelligente laad- en energie-ecosystemen worden. De groep heeft als doel om tegen 2025 een wereldwijd netwerk van in totaal 45.000 high-power oplaadpunten (HPC) met een vermogen tot 350 kW te realiseren. Eind 2022 had de Groep met zijn dochterondernemingen IONITY, Ewiva en strategische partners BP en Iberdrola in Europa, Electrify America in de VS en CAMS in China in totaal zo’n 15.000 snellaadpunten op het net aangesloten. Tegen het einde van 2023 moeten in Europa 10.000 HPC-oplaadpunten beschikbaar zijn.

Elli is onderdeel van Volkswagen Group Technology, de business unit die is gericht op de groepsbrede activiteiten op het gebied van batterijen, laden en e-componenten, en de merken van de groep ondersteunt als in-house technologieleverancier.

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw laadstation van Volkswagen moet realisatie laadnetwerk versnellen | TankPro.nl
Nieuw laadstation van Volkswagen moet realisatie laadnetwerk versnellen
energietransitie

Nieuw laadstation van Volkswagen moet realisatie laadnetwerk versnellen

De Volkswagen Groep wil een toonaangevende aanbieder van intelligente laad- en energie-ecosystemen worden. Foto: Volkswagen, 2023

Shell Duitsland en de Volkswagen Group werken samen aan de grootschalige uitbreiding van de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Bij het Shell tank- en laadstation in het Duitse Göttingen hebben de partners nu de eerste 150 kW Elli Flexpole-lader gerealiseerd. Er moeten er in Europa duizenden gaan volgen.

Het laadstation van het Volkswagen-merk Elli heeft volgens beide bedrijven een uniek batterijopslagsysteem dat aansluiting op een laagspanningsnet mogelijk maakt. Met deze nieuwe technologie kunnen de laadstations eenvoudig en flexibel worden geïnstalleerd en kan de uitbreiding van het laadnetwerk worden versneld. De Duitse regering heeft zich ten doel gesteld om in 2030 ten minste een miljoen oplaadpunten beschikbaar te maken voor bestuurders van elektrische voertuigen. De geplande uitbreiding van de laadinfrastructuur loopt echter vertraging op door onder meer een tekort aan speciale transformatoren, waar de zo’n 900 Duitse distributienetbeheerders ook nog eens verschillende eisen aan stellen.

Hindernis

Met de Flexpole-laadoplossing van Elli kan volgens Volkswagen een van de grootste hindernissen in de uitbreiding van het netwerk worden genomen. De Flexpole-laders kunnen namelijk dankzij het geïntegreerde accusysteem direct op het laagspanningsnet worden aangesloten, zonder dat er een speciale transformator nodig is. Hierdoor wordt de installatietijd flink verkort. Tegelijkertijd maken Flexpole-laadstations een laadsnelheid tot 150 kW mogelijk. Afhankelijk van het voertuig kan binnen tien minuten een actieradius tot 160 kilometer worden bijgeladen, aldus Volkswagen.

Doel 45.000

De Volkswagen Groep wil een toonaangevende aanbieder van intelligente laad- en energie-ecosystemen worden. De groep heeft als doel om tegen 2025 een wereldwijd netwerk van in totaal 45.000 high-power oplaadpunten (HPC) met een vermogen tot 350 kW te realiseren. Eind 2022 had de Groep met zijn dochterondernemingen IONITY, Ewiva en strategische partners BP en Iberdrola in Europa, Electrify America in de VS en CAMS in China in totaal zo’n 15.000 snellaadpunten op het net aangesloten. Tegen het einde van 2023 moeten in Europa 10.000 HPC-oplaadpunten beschikbaar zijn.

Elli is onderdeel van Volkswagen Group Technology, de business unit die is gericht op de groepsbrede activiteiten op het gebied van batterijen, laden en e-componenten, en de merken van de groep ondersteunt als in-house technologieleverancier.

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.