EU-deal: meer laadpalen langs snelwegen, betaling toegankelijker en transparanter

EU-deal: meer laadpalen langs snelwegen, betaling toegankelijker en transparanter

In 2030 moeten langs alle Europese snelwegen om de 60 kilometer openbare laadstations beschikbaar zijn. Foto: ProMedia, 2023

De Europese Unie heeft een deal bereikt over een voorstel waarin staat dat het aantal laadpalen voor elektrische voertuigen langs de Europese snelwegen omhoog moet. In 2030 moeten langs alle Europese snelwegen om de 60 kilometer openbare laadstations beschikbaar zijn.

Auto’s op het belangrijkste Europese wegennet moeten in 2026 iedere 60 kilometer kunnen worden opgeladen. Het gaat om stations met minstens 400 kW laadvermogen en meerdere laadpunten. Tegen 2028 moet het vermogen per laadstation toenemen tot 600 kW. Daarnaast moeten nieuwe en gerenoveerde laadpalen klaar worden gemaakt voor smart charging en moet betalen aan de paal toegankelijker en transparanter, bijvoorbeeld met bankpas, creditcard of laadpasje waarbij de prijsberekening duidelijker wordt weergegeven. Het voorstel maakt deel uit van het ‘Fit-For-55’- pakket en bevat allerlei maatregelen voor de uitrol van Europese infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation, AFIR) voor zowel wegvervoer als scheep- en luchtvaart. Ook biedt de deal handvatten voor veilig laden, zoals met een noodknop bij de laadpaal die direct in contact staat met de lokale hulpdiensten.

Waterstof

Een andere afspraak is dat om de 200 kilometer een chauffeur in 2031 waterstof moet kunnen tanken. Voor afgelegen gebieden, eilanden en wegen met ‘zeer weinig verkeer’ worden uitzonderingen gemaakt.
Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD), medeonderhandelaar op dit dossier, is blij met het resultaat. “Door in te zetten op schone brandstoffen en bijbehorende infrastructuur, stimuleren we deze ontwikkeling in Europa. Deze deal betekent een mijlpaal voor meer laadpalen langs de Europese snelwegen.”

Brandstofauto’s

Ondertussen zijn de EU en Duitsland het eindelijk eens over het verkoopverbod op brandstofmotoren. Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. De voorwaarde is dat ze uitsluitend op CO₂-neutrale, synthetische brandstof kunnen rijden.

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EU-deal: meer laadpalen langs snelwegen, betaling toegankelijker en transparanter | TankPro.nl
EU-deal: meer laadpalen langs snelwegen, betaling toegankelijker en transparanter

EU-deal: meer laadpalen langs snelwegen, betaling toegankelijker en transparanter

In 2030 moeten langs alle Europese snelwegen om de 60 kilometer openbare laadstations beschikbaar zijn. Foto: ProMedia, 2023

De Europese Unie heeft een deal bereikt over een voorstel waarin staat dat het aantal laadpalen voor elektrische voertuigen langs de Europese snelwegen omhoog moet. In 2030 moeten langs alle Europese snelwegen om de 60 kilometer openbare laadstations beschikbaar zijn.

Auto’s op het belangrijkste Europese wegennet moeten in 2026 iedere 60 kilometer kunnen worden opgeladen. Het gaat om stations met minstens 400 kW laadvermogen en meerdere laadpunten. Tegen 2028 moet het vermogen per laadstation toenemen tot 600 kW. Daarnaast moeten nieuwe en gerenoveerde laadpalen klaar worden gemaakt voor smart charging en moet betalen aan de paal toegankelijker en transparanter, bijvoorbeeld met bankpas, creditcard of laadpasje waarbij de prijsberekening duidelijker wordt weergegeven. Het voorstel maakt deel uit van het ‘Fit-For-55’- pakket en bevat allerlei maatregelen voor de uitrol van Europese infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation, AFIR) voor zowel wegvervoer als scheep- en luchtvaart. Ook biedt de deal handvatten voor veilig laden, zoals met een noodknop bij de laadpaal die direct in contact staat met de lokale hulpdiensten.

Waterstof

Een andere afspraak is dat om de 200 kilometer een chauffeur in 2031 waterstof moet kunnen tanken. Voor afgelegen gebieden, eilanden en wegen met ‘zeer weinig verkeer’ worden uitzonderingen gemaakt.
Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD), medeonderhandelaar op dit dossier, is blij met het resultaat. “Door in te zetten op schone brandstoffen en bijbehorende infrastructuur, stimuleren we deze ontwikkeling in Europa. Deze deal betekent een mijlpaal voor meer laadpalen langs de Europese snelwegen.”

Brandstofauto’s

Ondertussen zijn de EU en Duitsland het eindelijk eens over het verkoopverbod op brandstofmotoren. Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. De voorwaarde is dat ze uitsluitend op CO₂-neutrale, synthetische brandstof kunnen rijden.

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.