Elektrisch laden

Steeds meer elektrische auto’s in Nederland, maar aantal laadplekken blijft achter

Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt sterk toe, maar de groei van het aantal openbare laadplekken blijft achter. Het wordt daardoor steeds moeilijker om een laadpunt te vinden, stelt Independer op basis van data van het RDW en de RVO.

In zes jaar tijd groeide het aantal elektrische auto’s in ons land van 7.000 naar ruim 240.000. Ofwel: bijna 35 keer zoveel. In 2015 waren er nog 12.000 openbare laadpunten in ons land, inmiddels zijn dat er zo’n 70.000, bijna een verzesvoudiging. Nederland telde op 1 januari van dit jaar gemiddeld 4,7 elektrische auto’s per publiek laadpunt. Een jaar eerder waren dat er 4,6 en in 2020 ging het om een aantal van 3,9.

Grote verschillen provincies

Ook valt op dat er grote verschillen tussen de twaalf provincies zijn. Bezitters van elektrische auto’s zijn het beste af in Noord-Holland en Zuid-Holland. Daar zijn respectievelijk 9,1 en 9,3 laadpalen per duizend huishoudens beschikbaar. Met name in de gemeenten Amstelveen, Ouder-Amstel en Leiderdorp zullen bezitters van een EV relatief weinig moeite hebben met het vinden van een lader. In de Gelderse gemeente West Maas en Waal is overigens, als enige gemeente in Nederland, geen enkele publieke laadpaal te vinden.

De grootste groei van het aantal laadpunten is te zien in Drenthe. Ten opzichte van 2020 steeg dat van van 290 naar 587, meer dan een verdubbeling. Vorig jaar stond de provincie nog onderaan als provincie met de minste laadpalen per duizend huishoudens. Nu is dat Limburg. Die provincie telt momenteel 1.241 laadpunten, wat neerkomt op 2,3 laadpunten per duizend huishoudens.

(De tekst gaat verder onder de kaart)

Bron: Independer

Steeds meer ‘laadpaalklevers’

Uit cijfers van het CJIB blijkt verder dat er in grote steden, waar veel elektrische auto’s zijn, steeds meer boetes uitgedeeld worden voor parkeren op een parkeergelegenheid met aan ander doel dan de aangegeven wijze. Hier valt ook het zogeheten ‘laadpaalkleven’ onder: het bezet houden van een laadpunt door auto’s die niet aan het opladen zijn, of überhaupt niet elektrisch zijn.

In 2021 ging het om bijna 9.000 boetes, ruim eenderde meer dan een jaar eerder. Vooral in de grote steden werden veel boetes uitgeschreven: Amsterdam (1.599), Den Haag (1.270) en Rotterdam (1.194) zijn samen goed voor bijna de helft van de bekeuringen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Steeds meer elektrische auto’s in Nederland, maar aantal laadplekken blijft achter | TankPro.nl
Elektrisch laden

Steeds meer elektrische auto’s in Nederland, maar aantal laadplekken blijft achter

Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt sterk toe, maar de groei van het aantal openbare laadplekken blijft achter. Het wordt daardoor steeds moeilijker om een laadpunt te vinden, stelt Independer op basis van data van het RDW en de RVO.

In zes jaar tijd groeide het aantal elektrische auto’s in ons land van 7.000 naar ruim 240.000. Ofwel: bijna 35 keer zoveel. In 2015 waren er nog 12.000 openbare laadpunten in ons land, inmiddels zijn dat er zo’n 70.000, bijna een verzesvoudiging. Nederland telde op 1 januari van dit jaar gemiddeld 4,7 elektrische auto’s per publiek laadpunt. Een jaar eerder waren dat er 4,6 en in 2020 ging het om een aantal van 3,9.

Grote verschillen provincies

Ook valt op dat er grote verschillen tussen de twaalf provincies zijn. Bezitters van elektrische auto’s zijn het beste af in Noord-Holland en Zuid-Holland. Daar zijn respectievelijk 9,1 en 9,3 laadpalen per duizend huishoudens beschikbaar. Met name in de gemeenten Amstelveen, Ouder-Amstel en Leiderdorp zullen bezitters van een EV relatief weinig moeite hebben met het vinden van een lader. In de Gelderse gemeente West Maas en Waal is overigens, als enige gemeente in Nederland, geen enkele publieke laadpaal te vinden.

De grootste groei van het aantal laadpunten is te zien in Drenthe. Ten opzichte van 2020 steeg dat van van 290 naar 587, meer dan een verdubbeling. Vorig jaar stond de provincie nog onderaan als provincie met de minste laadpalen per duizend huishoudens. Nu is dat Limburg. Die provincie telt momenteel 1.241 laadpunten, wat neerkomt op 2,3 laadpunten per duizend huishoudens.

(De tekst gaat verder onder de kaart)

Bron: Independer

Steeds meer ‘laadpaalklevers’

Uit cijfers van het CJIB blijkt verder dat er in grote steden, waar veel elektrische auto’s zijn, steeds meer boetes uitgedeeld worden voor parkeren op een parkeergelegenheid met aan ander doel dan de aangegeven wijze. Hier valt ook het zogeheten ‘laadpaalkleven’ onder: het bezet houden van een laadpunt door auto’s die niet aan het opladen zijn, of überhaupt niet elektrisch zijn.

In 2021 ging het om bijna 9.000 boetes, ruim eenderde meer dan een jaar eerder. Vooral in de grote steden werden veel boetes uitgeschreven: Amsterdam (1.599), Den Haag (1.270) en Rotterdam (1.194) zijn samen goed voor bijna de helft van de bekeuringen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.