‘Veranderingen in petrolbranche vereisen creativiteit en flexibiliteit’

De carwash bij Total Rauwenhof in Tiel, onderdeel van Servicestation Van Dijkhuizen BV, wordt volledig vernieuwd. Eind dit jaar gaan de werkzaamheden van start en wordt een nieuwe wasinstallatie van Christ geplaatst. Enrico van Dijkhuizen is verantwoordelijk voor de techniek en IT binnen het familiebedrijf. Hij vertelt meer over de bedrijfsvoering en toekomstplannen van de onderneming.

Naast een aantal tankstations beschikt Servicestation Van Dijkhuizen BV ook over een aantal wasgelegenheden. Onder de noemer ‘Servicestation Van Dijkhuizen’ worden deze carwashes bestierd. “We hebben al jaren een carwashtak. We zijn een familiebedrijf en het wassen van auto’s is onlosmakelijk verbonden met onze bedrijfsvoering. Mijn grootvader maakte bij wijze van spreken al wagens schoon met een plantenspuit”, vertelt Van Dijkhuizen lachend.

“Wat je veel ziet in de petrolbranche is dat er meer aandacht komt voor carwashes. Je moet je klanten echt wat te bieden hebben. Dat kan bijvoorbeeld door een wasgelegenheid vlakbij het tankstation te plaatsen en kortingsacties op te zetten. Een stofzuigplein plaatsen bij de carwash is bijvoorbeeld ook erg belangrijk”, zegt Van Dijkhuizen.

Presentatie

Een speerpunt in de bedrijfsvoering van Van Dijkhuizen is presentatie. “Wat voor ons erg belangrijk is, is dat onze vestigingen er netjes uitzien. De eerste indruk moet goed zijn en mensen moeten zich meteen welkom voelen. Wedden dat mensen direct omdraaien als ze een vieze wasbox zien? Ook de spuitlans moet er schoon uitzien. Als ik een tankstation of wasgelegenheid bezoek, gebruik ik expres geen handschoenen omdat ik wil testen hoe schoon de apparatuur is. Op een goed onderhouden wasgelegenheid of tankstation heb je namelijk geen handbescherming nodig, omdat de apparatuur brandschoon is”, verduidelijkt de ondernemer.

De wasstraat die verbouwd wordt, was na vijftien jaar trouwe dienst aan vervanging toe. “Voor Total Rauwenhof hebben we in samenwerking met Christ een wasstraat ontwikkeld. Eind oktober, begin november, gaat de bouw van start”, zegt Van Dijkhuizen. “De hal van de wasgelegenheid wordt volledig verbouwd. Ook de vloer wordt opgeknapt en de elektra nemen we ook onder handen. Onze klanten zullen een heel nieuwe carwash te zien krijgen. In de oude wasstraat is de techniek niet mooi weggewerkt en zie je bij binnenkomst al de buffertanks en pompen staan. Deze onderdelen wilden we uit het zicht hebben en daarom is besloten om voor de Christ Evolution wasstraat te kiezen en de wasgelegenheid volledig te verbouwen. Er is bij deze keuze extra aandacht besteed aan beleving en uitstraling. Ook is gekozen voor een uitbreiding van de droogcapaciteit door deze verder te optimaliseren.”

Compact systeem

Christ hielp ook mee bij het zoeken naar een oplossing voor de locatie op de Nieuwe Tielseweg in Tiel. De bestaande wasbox bij het nabijgelegen tankstation werd door Christ grondig aangepakt. De wasgelegenheid wordt voortaan van stroom en water voorzien door de Skip-XS. Dit is een compacte installatie van Christ die zowel de elektra als water behuist. Het systeem zorgt voor osmosewater en is voorzien van een touchscreen. “We hebben de primeur, omdat het de eerste keer is dat deze installatie in Nederland geplaatst wordt”, stelt Van Dijkhuizen. “Onze eis was dat de installatie klein moest zijn. De Skip-XS voldoet aan die eis, omdat het slechts een kast is. Een groot voordeel is dat dit systeem direct gebruiksklaar is. Je sluit de watertoevoer en stroom direct aan en het werkt meteen.”

In het specifieke geval van de te verbouwen carwash bij Total Rauwenhof koos Van Dijkhuizen voor de samenwerking met Christ. “We werken veelvuldig met WashTec en zijn ook zeer tevreden over de diensten van dit bedrijf. In onze wasgelegenheden in Werkendam plaatste WashTec bijvoorbeeld de roll-over en de wasboxen. Voor de op te knappen carwash leek het ons goed om onze mogelijkheden te verkennen en om ook een andere partij uit te nodigen. Dat werd dus Christ die voor de nieuwe carwash de wasinstallatie gaat plaatsen.”

Groei en fusies

Naast de verbouwing van de wasgelegenheid staat er nog veel meer op de planning van Van Dijkhuizen. “De petrolbranche verandert en lijkt te verschuiven naar een volumemarkt. Ondernemers moeten flink aan de bak, want het is eten of gegeten worden. Het is kiezen voor de samenwerking aangaan of opgeslokt worden. Er is veel groei in de markt en fusies zijn aan de orde van de dag.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)
In de afgelopen tien jaar is er veel veranderd in de petrolwereld. De grootste verandering is volgens Van Dijkhuizen de opkomst van alternatieve brandstoffen: “Verschillende groene oplossingen en de vormgeving van elektrisch rijden zijn belangrijke ontwikkelingen. Vroeger had je de keus uit diesel of benzine, maar anno 2019 zijn de keuzes veel groter en daardoor complexer.”

Investeren

Als ondernemer moet je je brandstofaanbod slim inrichten en de veranderingen in de markt nauwlettend in de gaten houden. “Je moet goed kijken waarin je wilt investeren. De verplichte invoering van E10 zal veel gaan veranderen en een grote impact hebben. Voor particulieren die in het bezit zijn van een moderne auto, verandert er weinig. Doordat er vanuit de overheid allerlei veranderingen en verplichtingen doorgevoerd worden, wordt er veel gevraagd van ondernemers. Wij gaan de komende tijd veertig locaties onder de loep nemen. Dat vraagt een hoop aanpassingen.”

Er wordt dus heel veel gevraagd van ondernemers in de brandstofsector. Op het gebied van investeringen bijvoorbeeld. Is het nog wel leuk om als ondernemer in de steeds complexer – en duurder – wordende petrolbranche werkzaam te zijn? “Absoluut! Het is geweldig, want deze ontwikkelingen vereisen creativiteit en flexibiliteit. Ook op technisch vlak. Het is geweldig om daarmee te experimenteren en processen te tweaken. De tankbranche is een heel aparte wereld. Er is geen enkele school waar je over dit vak kunt leren. Juist dat maakt dit beroep zo ontzettend leuk.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.